Jedným z prvých zamestnaní, ktoré skúsila, bola pozícia účtovníčky. Keď však zistila, že jej nápady v tomto smere neuspejú, odhodlala sa zmeniť profesijný smer. Daniela Ivanová pochádza z Bulharska a vďaka tomu, že sa pomerne skoro rozhodla, čo je jej cieľom, sedí dnes, len niekoľko rokov po naštartovaní kariéry, na mieste riaditeľky pre rozvoj podnikania v strednej a východnej Európe v spoločnosti Rakuten Viber.
„Keď som bola malá, hrávala som s bratom veľa hier na PlayStation,“ hovorí Daniela Ivanová so smiechom o svojich prvých skúsenostiach s láskou k technológiám. Ako však spomenula na podujatí Startup Grind, ktoré sa konalo v spolupráci s Mini Tech MBA for Women v utorok 3. septembra v Bratislave, začiatky jej kariéry boli nasmerované do inej sféry. Popri práci účtovníčky zistila, že financie a matematika nie sú pre ňu, aj keď jedným dychom dodáva, že si ju čísla predsa len neskôr našli.
Top manažérka Viberu vyskúšala malú firmu, korporáciu aj startup.
Ako nájsť, čo vám vyhovuje najviac?
Ozajstným odrazovým mostíkom k pôsobeniu v globálnych startupoch bolo pre ňu zamestnanie v streamovacej službe SoundCloud v Berlíne. V nej pôsobila štyri roky, a to na pozícii marketingovej manažérky. V čase jej odchodu sa na jej domácej hrudi, v Sofii, otvárala pozícia vo firme, ktorá prevádzkuje četovaciu aplikáciu Viber. Ivanová tvrdí, že sa do Bulharska vrátila, pretože ju lákalo pracovať pre tento región a pomáhať lokálnym biznisom rásť, aj napriek tomu, že študovala na školách v Holandsku a USA.
„Vďaka vzdelaniu na zahraničnej škole získate medzinárodný pohľad a skúsenosti s inými postojmi. Lepšie potom porozumiete ľuďom v globálnom biznise, keď si na medzinárodný kolektív zvyknete počas školy,“ povedala Ivanová pre Forbes.
Korporáty sa jej nepozdávali, zvolila si Viber
Avšak z medzinárodných korporátov odišla, aj keď okúsila prácu pre agentúry, ktoré mali na starosti značky ako Volkswagen či Johnson & Johnson. Tieto spoločnosti majú pre ňu jedno mínus – bolo ťažké prísť s myšlienkou, ktorá by mala rýchly dosah na zákazníkov.
„Chcela som pracovať pre firmu, kde by som mohla rýchlo vidieť výsledky mojich nápadov a vidieť, akú pridanú hodnotu to dalo zákazníkom danej firmy. Bolo pre mňa dôležité vedieť, že som niekomu dala niečo, čo mu zlepšilo život,“ povedala na podujatí, ktoré sa uskutočnilo v bratislavskom Campus City.
Autorka knihy o slovenských podnikateľkách
vám dá 5 rád, ako na podnikanie
Dnes Daniela zastáva post riaditeľky pre rozvoj podnikania v regióne strednej a východnej Európy (CEE). Okrem dohliadania na prácu s lokálnymi agentúrami sa snaží rozvíjať spolupráce so strategickými partnermi v celom regióne CEE. Medzi najväčších hráčov, ktorí si s Viberom podali ruku, patrí Google, YouTube, Spotify či mnohé športové kluby ako FC Barcelona, Golden State Warriors či festivaly Exit, Sziget aj slovenská Pohoda. Tieto spolupráce sa začali rozvíjať pred štyrmi rokmi v čase jej nástupu do firmy.
Viber vznikol v roku 2010 ako komunikačná aplikácia určená na posielanie správ a telefonovanie cez internet. V roku 2014 ho od izraelských majiteľov odkúpila japonská firma Rakuten.
Ivanová začínajúcim podnikateľom radí, aby biznis rozbehli ihneď. Foto: Viber
Forbes sa Ivanovej opýtal, ako sa teda z menšieho biznisu môže stať spoločnosť pôsobiaca na globálnych trhoch a čo je dôležité, keď začíname podnikať.
1. Trpezlivosť a vášeň.
Mladá riaditeľka radí, že ak sa chce človek pustiť do podnikania, a to v akejkoľvek sfére biznisu, musí byť pripravený do toho investovať úplne všetko: čas, kontakty aj peniaze (vlastné aj investorov). „Úplne na začiatku je dôležité zistiť, čo vás baví, čo je vašou vášňou, o čo sa zaujímate, čo sú vaše záujmy. A potom si musíte určiť cieľ, ktorý chcete dosiahnuť. V neposlednom rade nasleduje veľa práce a testovania, kým si neoveríte správnosť vášho konceptu,“ povedala.
Podnikanie v minulosti a teraz. Richard Branson prezrádza,
prečo by chcel začať s biznisom až dnes
Avšak v mnohých prípadoch je cieľom niektorých biznis nováčikov len začať zarábať peniaze, no to pravé orechové nájsť nevedia. Ivanová prirovnala tento stav k pasáži z knihy Alica v krajine zázrakov. Hlavná hrdinka sa na rázcestí pýta mačky, ktorou cestou sa má vydať. Na to sa jej mačka spýta, kam sa chce dostať. Keďže Alica nevie, tak jej mačka odpovie, že potom nezáleží, akou cestou pôjde. Pre začínajúcich podnikateľov má tento príbeh podľa Ivanovej pointu v tom, že už na začiatku je potrebné vytýčiť si cieľ. Inak je jedno, kam pôjdeme, keďže nevieme, kam sa chceme dostať a kam sa dostaneme.
2. Začnite hneď.
Mnohí ľudia ešte ani nezačnú s budovaním biznisu a už sa zľaknú, majú pochybnosti o tom, či to zvládnu. Ak je však vašou túžbou mať firmu, musíte podľa Ivanovej začať dnes. „Nemyslím tým, že hneď dnes musíte začať podnikať, dať von marketingový plán a presné obchodné stratégie. Myslím tým urobiť aspoň prvý krok. A potom ďalší, aby ste svoju myšlienku dotiahli do úspešného konca,“ vysvetľuje s tým, že prvým krokom môže byť rešerš oblasti, kde chcem podnikať.
Následne sa zasa môže človek zamyslieť nad značkou, ktorú chce vybudovať. Ďalší týždeň môže o svojich plánoch povedať priateľom a požiadať ich o feedback. Ivanová niekoľkokrát počas diskusie zdôraznila, že toto je jeden z najdôležitejších atribútov. Svoje myšlienky otestovať na relevantnej vzorke ľudí. „Najdôležitejšie je overiť si nápad svojho podnikania, vtedy viete, že ste na správnej ceste,“ hovorí.
3. Udomácnite sa.
Príbehy známych firiem, ktorým sa podarilo preraziť do celého sveta, môžu začínajúcich podnikateľov frustrovať. Avšak podľa Ivanovej treba najskôr začať lokálne, aby mohol ísť človek s istotou na zahraničný trh. Ako prvé je potrebné pripraviť si dobrý biznis plán, ktorý funguje v domovskej krajine. Ten je potom možné ukázať potenciálnym biznis partnerom za hranicami, ktorých bude jednoduchšie získať, keď uvidia, že produkt už funguje na lokálnom trhu.
4. Stanovte si jasné očakávania a stretávajte sa.
„Musíte mať jasne určené, čo očakávate od svojich biznis partnerov, a musíte porozumieť ich potrebám,“ hovorí Ivanová. Na rozlúsknutie tohto orieška radí urobiť si dôkladný prieskum a zistiť, aké sú potreby partnera, jeho priority a výzvy. Súčasne premýšľajte o tom, čo môžete partnerom ponúknuť vy, čo sa týka produktov alebo služieb.
Keď máte tieto dva kroky za sebou, urobte si analýzu toho, čo sa prelína. To potom môže pomôcť pri budovaní win-win partnerstiev. Okrem toho však radí, aby ľudia vyšli z kancelárie medzi ľudí. Je dôležité chodiť na konferencie, networkingové aktivity aj menej oficiálne stretnutia, pretože človek si nie je nikdy istý, kde stretne potenciálneho biznis partnera – v tom spočíva krása nových príležitostí.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]