Zarena Kancheva má len 33 rokov a aktuálne je šéfkou marketingu a komunikácie pre strednú a východnú Európu v spoločnosti Rakuten Viber. Vo svojej súčasnej práci je spokojná a pri rozhovore si nevie vynachváliť atmosféru a spôsob pracovnej komunikácie, ktorý vo Viberi funguje. Pýtate sa, ako vám môže mladá 33-ročná žena poradiť s výberom povolania? Smer, ktorým sa budete uberať, je samozrejme čisto na vás. No Zarena Kancheva už napriek svojmu mladému veku nadobudla skúsenosti s rôznymi firemnými kultúrami. V každej z nich sa niečo naučila a napokon našla to, čo ju baví a kde jej vyhovuje aj firemná atmosféra a spôsob práce.
„Aktuálne už máme viac ako miliardu užívateľov, ale stále fungujeme ako startup. Ak má niekto nápad, je celkom ľahké ho prediskutovať hoci aj s najvyšším šéfom. Ja napríklad sedím s niekoľkými kolegami v Sofii, ale mám priamy kontakt na nášho CEO. A ak niečo potrebujem, dokážem to s ním pomerne ľahko odkonzultovať. Takáto kultúra v práci sa mi veľmi páči,“ povedala pre Forbes počas nedávnej krátkej návštevy Bratislavy.
Od diplomacie prešla k startupom. Tvrdí, že každý človek má okolo 150 predsudkov, tak to mení
Viber je aplikácia určená pre smart telefóny, pomocou ktorej užívatelia komunikujú vo forme správ či telefonátov. Softvér vznikol v Izraeli a v roku 2014 ho od jeho zakladateľov kúpil japonský e-commerce gigant Rakuten.
„Cieľom je prísť na to, čo vás baví a aký spôsob práce vám vyhovuje.“ Foto: Archív Zarena Kancheva, Viber
A aká bola cesta tejto mladej ženy k jej súčasnej pozícii? Spočiatku celkom kľukatá. Na strednej škole sa zameriavala na matematiku, keď sa však mala rozhodnúť, či bude v štúdiu matematiky alebo príbuzných odborov pokračovať aj na vysokej škole, nedokázala si to predstaviť. Výber padol na žurnalistiku a médiá. Popri vysokej škole (napokon si ich absolvovala dve) Zarena stále pracovala. V rôznych firmách zbierala skúsenosti prakticky už od svojich 18-tich rokov.
Napoľavujte zo svojich nárokov. Pracovisko má byť zdravé a vy spokojní
Najskôr zakúsila svet PR a marketingu v spoločnosti United Partners, kde mala na starosti viacerých klientov z rôznych oblastí biznisu. Nasledujúce dve pracovné skúsenosti boli tiež v PR agentúrach, po istom čase sa však, ako mnohí ľudia z tejto brandže, rozhodla prejsť „na druhú stranu“ a začala pracovať v korporácii pre jedného zo svojich dovtedajších klientov, finančnú spoločnosť ING (spoločnosť sa nedávno rebrandovala na NN).
S tým súviseli aj mnohé zmeny, ktoré si v globálnej korporácii musela osvojiť. „Skúsila som to na vlastnej koži a práca v korporácii nie je pre každého. Ale som vďačná za každú skúsenosť. Dnes ale viem, že pre mňa je to svet, ktorý mi nesedí,“ hovorí Zarena Kancheva.
Po skúsenosti s korporátnou kultúrou si to namierila do sveta, ktorý je jej otvorenej povahe bližší – začala pracovať pre startupy. A tu sa, ako hovorí, našla. „Mám rada tú atmosféru slobody a kreativity, som rada, keď vidím, že nápady sa dajú zrealizovať bez komplikovaných a zdĺhavých procedúr, aké sa často uplatňujú v korporátnej sfére. Samozrejme chápem, že princípy fungujúce v startupoch, nie sú vhodné pre obrovské globálne firmy s pobočkami a množstvom zamestnancov po celom svete,“ dodáva však v zápätí.
Čo by teda poradila mladým ľuďom, ktorí ešte len hľadajú tú „svoju cestu“? Tu je niekoľko tipov a postrehov Zareny Kanchevy, ako nájsť firmu, ktorej prostredie vám bude vyhovovať.
Začnite zbierať pracovné skúsenosti hneď, ako to bude možné
„Vyštudovala som žurnalistiku a komunikáciu na univerzite v Sofii. V rámci štúdia sme povinne museli každé leto absolvovať prax. Ja som začala pracovať už prvý rok na univerzite pre jednu z najväčších a najlepších PR agentúr v Sofii. Táto skúsenosť mi pomohla aj v štúdiu. Niekedy až do takej miery, až som mala pocit, že v škole som bola v niektorých oblastiach lepšie informovaná ako moji profesori. Práca popri škole mi dala veľmi veľa. Takže, moja rada je, začnite pracovať hneď, ako začnete rozmýšľať o svojej kariérnej dráhe. Môžete vyskúšať prácu na čiastočný úväzok, alebo, ak to zvládnete, aj na plný úväzok. Tieto skúsenosti vám pomôžu lepšie zistiť, čo chcete v živote naozaj robiť.“
Buďte zvedaví a vyskúšajte, či vaša práca snov naozaj funguje tak, ako si predstavujete
Možno si na začiatku myslíte, že pracovať napríklad v reklame je to, čo vás bude strašne baviť. Môže sa vám ale stať, že v reálnom živote zistíte, že to, čo ste si vysnívali, funguje celkom inak. „Som zástancom toho, že ak zistíte, že niečo, čo ste študovali, vás nenapĺňa, alebo ste si danú prácu predstavovali inak, mali by ste odísť a vyskúšať niečo iné, čo vám bude vyhovovať viac.“
Zistite, či ste typ pre malú firmu, startup alebo korporáciu
NN bola prvá globálna spoločnosť, kde Zarena Kancheva pracovala ako interná zamestnankyňa. O náplni práce aj svojich kolegoch bola dobre informovaná už vopred, pretože so spoločnosťou spolupracovala ešte ako account manažérka v rámci svojej predošlej práce v PR agentúre. „V tejto práci som si postupne uvedomila, že korporácia nie je nič pre mňa. Vo veľkých firmách existuje napríklad dress-code, a aj keď sa to môže zdať ako drobnosť, pre mňa to bol trochu šok, keď mi predpisovali, ako sa mám obliekať. Ale chápem, že v korporáciách veci fungujú inak a má to svoj dôvod. Sú tu aj všetky tie procedúry, predpisy, ktoré v korporáciách musíte dodržiavať. Všetko si vyžaduje viac času, zmeny sa presadzujú pomalšie. V tejto práci som sa veľmi veľa naučila, ale zároveň som zistila, že môj svet to nie je.“
Ak viete, že nemáte radi nekonečné predpisy a nevyhovuje vám, že máte v práci predpísaný napríklad aj dress code, korporácia možno nebude pre vás to pravé. Foto: pexels.com
Nebojte sa zmeny
Po skúsenosti s korporátnym svetom sa preorientovala na startupové prostredie a nové pracovné skúsenosti nazbierala v troch, z ktorých sa stali globálni trhoví hráči. Prvá bola Walltopia, veľmi rýchlo rastúci startup pôsobiaci v oblasti lezeckých stien s klientmi po celom svete. Druhým bola e-commerce platforma Fashion Days a tretím Viber. „Viber (ktorý vlastní japonský e-commerce gigant Rakuten) má stále atmosféru startupu, aj keď už má celosvetovo viac ako miliardu užívateľov,“ hovorí Kancheva.
Viber podľa nej funguje s relatívne malým tímom ľudí a komunikácia medzi CEO, ktorý sa pohybuje medzi Tel Avivom a San Franciscom, je priama a, na rozdiel od veľkých korporácií v tradičnejších biznisoch, pomerne nekomplikovaná. „Sme malý tím, musíme byť flexibilní, prispôsobiví, musíme uvažovať prakticky, presne, ako keby sme stále pracovali pre malý startup. To sa mi páči. Ak máme v tíme nejaký nápad, ide to od nás, nie od materskej spoločnosti. Ak niečo vymyslíme, môžeme to celkom rýchlo pripraviť, otestovať a ak to funguje, replikovať na globálnom trhu. To je veľmi uspokojujúce.“
Na to, či vám viac vyhovuje korporátne prostredie s predpísanými procesmi a štruktúrami, alebo dynamickejšie a stále sa meniace prostredie startupov či malých firiem, nikdy nezistíte, ak to nevyskúšate. Zvlášť, ak ste vo svojej súčasnej práci nespokojní. Mladým ľuďom, ale nielen im, preto Zarena Kancheva radí, aby vyskúšali rôzne firmy. Len tak zistia, ktorý systém práce ich baví najviac.
„Sú ľudia, ktorým perfektne vyhovuje systém, akým pracujú korporácie. A je to v poriadku. Niekto má radšej neustále zmeny, väčšiu slobodu a kreativitu. Ten sa môže lepšie cítiť v startupoch, alebo malých firmách, či dokonca vlastnom podnikaní. Nikdy to ale nezistíte, keď to nevyskúšate. Takže, nebojte sa a choďte do toho,“ uzatvára manažérka.
Hlavné foto: Ilustračné foto, Pexels