4. augusta 2020

Čo najviac nakupovali Slováci počas koronakrízy? Nikoho azda neprekvapia dezinfekčné prostriedky a rúška, či šijace stroje na ich výrobu. No medzi tými najpredávanejšími položkami na internetových portáloch Alza.sk a Mall.sk boli aj zaujímavejšie veci.

Prvé dni po vypuknutí koronavírusu sa začali Slováci obzerať po trvanlivých potravinách. Snahu predzásobiť sa nimi zaznamenali aj e-shopy: „Predávali sa po kartónoch. Len za prvé tri týždne sme predali viac ako 4,6 milióna kusov,“ povedala pre Forbes Pavla Hobíková, PR manažérka internetového obchodu Mall.sk.

Čím sa zásobili našinci

Najviac sa Slováci zásobili produktami dennej spotreby, najmä drogériou, čistiacimi prostriedkami či jedlom pre domácich miláčikov. Na ukážku: iba čistiace prostriedky zvýšili predaje o 1 800 percent.

Na dračku išli aj produkty detskej výživy, ktorých predaje medziročne narástli o 1 100 percent, či detské mlieko, pri ktorom zaznamenali nárast 600 percent. Vyplýva to zo štatistík internetového obchodu Mall.sk.

Koronakrízu sme zvládli, vrátili sme sa na sto percent,
hovorí šéf trnavskej automobilky

Najväčším víťazom krízy však boli bezpochyby šijace stroje, ktorých predaje na Mall.sk narástli medziročne takmer o 5 000 percent. Na Alza.sk ich mali dokonca krátkodobo vypredané.

Podobne o tisícky percent narástli predaje respirátorov, dezinfekčných gélov a ochranných pomôcok, či digitálnych teplomerov, potvrdil podpredseda predstavenstva a obchodný riaditeľ Alza.cz Petr Bena.

Práca z domu, ale aj kváskovanie

Počas koronakrízy bolo takmer nemožné zohnať v niektorých obchodoch droždie a vtip o tom, kto ešte nekváskuje, obehol azda všetky internetové portály. Trend sa odrazil aj na predajoch internetových obchodov.

Na Mall.sk vzrástli spomedzi bielej elektroniky predovšetkým predaje domácich pekární, a to až o viac ako 800 percent. Dopyt po tomto type produktov pritom stále pokračuje.

Domáca elektronika dlhodobo patrí k najpredávanejším produktom na Alza.sk. Počas koronakrízy však zaznamenal aj tento e-shop výrazný nárast dopytu po bielej elektronike, najmä po už spomínaných domácich pekárňach, ale aj po mrazničkách či dokonca čističkách vzduchu.

Pri týchto produktoch evidovala Alza nárast záujmu o 200 – 600 percent.

Koronakríza zasiahla peňaženky Slovákov.
Najviac šetríme na oblečení a strave

Slováci si taktiež pomerne rýchlo uvedomili, že sa potrebujú pripraviť na prácu z domu. Niet sa preto čomu čudovať, keď oba oslovené e-shopy potvrdzujú enormný nárast záujmu o elektroniku či kancelársky nábytok.

Prvú výraznú vlnu zvýšeného dopytu zaznamenal Mall.sk už začiatkom marca. Predaje ešte viac poskočili v polovici marca, keď vláda vyhlásila núdzový stav.

„V marci skokovo narástli predaje počítačov, notebookov a ďalšieho príslušenstva. Predaje počítačov narástli o 150 percent a prenosných slúchadiel dokonca o 250 percent,“ povedala Hobíková.

Pandémia posilňuje nákupy cez predplatné.
Začneme si platiť paušál na potraviny?

Presun firemných porád a mítingov zas zvýšil dopyt po webkamerách. „Nápor sme síce očakávali a stihli sme sa zásobiť na niekoľko mesiacov dopredu, ale aj táto zásoba prekvapivo zmizla už za prvé dva týždne,“ opisuje obchodný riaditeľ Alza.cz s tým, že webkamery, najmä tie lacnejšie, mali v e-shope dočasne aj vypredané.

Rovnako sa darilo tlačiarňam, ktorých predaj na Mall.sk narástol oproti vlaňajšku o 350 percent. Po tých siahli nielen zamestnanci na home office, ale aj ich deti, ktoré si pripravovali úlohy do školy. Alza trend potvrdzuje s tým, že dopyt po tlačiarňach na jej stránke narástol o vyše sto percent.

Viac ako 50-percentný nárast záujmu hlási Alza aj pri monitoroch, smart hodinkách alebo televízoroch. Pri tabletoch a herných konzolách zaznamenala nárast predajov o 40 percent.

Kto ešte nemá doma bazén?

Nie všetky nákupy sa niesli iba v znamení práce, či príprav na apokalypsu. Dobre sa darilo aj spoločenským hrám, puzzle, LEGO stavebniciam či knihám. Iba na Alza.sk stúpli ich predaje o 200 – 400 percent.

Ďalším víťazom spomedzi voľnočasových aktivít sa stalo športové náradie. „Slováci sa v období karantény snažili udržiavať vo forme. Posilňovacie prístroje, činky a závažia si v marci zadovážilo o 1 000 percent viac ľudí než za rovnaké obdobia vlaňajška,“ poznamenala Pavla Hobíková, PR manažérka Mall.sk.

Najväčší záujem mali našinci o rotopedy, ktorých predaje na Mall.sk narástli o 210 percent. A čím bolo počasie slnečnejšie, tým viac stúpali predaje kolieskových korčúľ (900 percent), detských bicyklov (315 percent) či kolobežiek (220 percent).

Aké ponaučenia si zoberú mladí z pandémie?
Napríklad budú tráviť viac času s rodinou

Dokonca, na Alza.sk narástol predaj elektrických bicyklov o 600 percent. Dobre sa darilo aj bežeckým pásom či eliptickým trenažérom.

Slováci si tiež uvedomili, že najbližšie mesiace zrejme strávia doma, a rozhodli sa si karanténu čo najviac spríjemniť. Azda najviac to dokazuje 500-percentný nárast predajov víriviek na Mall.sk.

Dobre sa na Mall.sk predávali aj bazény (450-percentný nárast), záhradné grily (220-percentný nárast), záhradný nábytok (190-percentný nárast), či trampolíny (125-percentný nárast). Záujem o pobyt v prírode zasa zdvihol predaje stanov, spacákov, nábytku na kempovanie či trekového oblečenia a obuvi.

Podobný trend potvrdzuje aj Alza, ktorá rovnako spomedzi zvýšených predajov vyzdvihuje najmä dopyt po bazénoch a vírivkách. Celkovo v kategórii hobby a záhradného vybavenia eviduje Alza.sk nárast predajov o 300 – 600 percent.

„Po veľmi dlhom čase sme odrazu mali veľa času na veci, o ktorých sme dovtedy len rozprávali. Najčastejšie išlo o plány, spojené s bývaním, takže počas pandémie sa rekonštruovalo veľa domov, pribúdali nové kuchyne a na záhradách sa zapúšťali bazény. Ešte pred koronou mala vírivka v našom zozname úloh možno pätnáste miesto, ale razom poskočila na prvú priečku,“ vysvetlil pre český Forbes psychológ Tomáš Vašák.

Prepad ziskov, veľká opatrnosť:
6 bankových zistení po prvej vlne pandémie

Dodal, že práve počas pandémie sa ľudia správali dvojako – buď sa predzásobili a pripravovali sa na najhoršie, alebo sa rozhodli si tieto nečakané chvíle užiť pre seba. Pritom oba prístupy sú úplne prirodzené.

Psychológ zároveň zdôraznil, že potreba kupovať nové veci má pôvod v snahe vytesniť pocit ohrozenia, ktorý bol v časoch vypuknutia pandémia všadeprítomný.

Nie všetkému tovaru sa v internetových obchodoch darilo. Napríklad v porovnaní s minulým rokom sa prepadli predaje kabeliek, módnych doplnkov, ale aj fotoaparátov a kamier. Podobne sa znížil počet predaných cestovných detských postieľok, a to o 25 percent, doplnila PR manažérka Mall.sk.

Kto si užil viac zábavy

Na rozdiel od Slovákov pripomínalo nákupné správanie Čechov omnoho divokejšiu jazdu. Nielenže raketovo narástli predaje bazénov (o 1 900 percent na Mall.cz) či víriviek (o 600 percent na Alza.cz), ale napríklad aj erotických pomôcok.

„V najsilnejšom marcovom týždni vyskočili predaje (erotických pomôcok v Česku) o viac ako 370 percent, čo bolo až trikrát viac ako na Slovensku,“ prezradila pre český Forbes Pavla Hobíková z Mallu. Doplnila, že v porovnaní s bežným obdobím vzrástol záujem Čechov o erotické pomôcky až štvornásobne.

Ďalšie nákupy sa už viac ponášajú na to, čo nakupovali počas pandémie Slováci. Medzi najpredávanejšie produkty na českom Malle a Alze nájdeme rovnako činky a ďalšie pomôcky na posilňovanie, bežecké pásy, elektrické bicykle, ale aj webkamery či napríklad šijacie stroje.

Návrat sa nekoná

Napriek priaznivým číslam internetových predajcov to však na návrat k predkrízovým číslam ešte stále nevyzerá. Štatistický úrad informoval, že májové tržby v maloobchode boli v porovnaní s vlaňajškom o 8,9 percenta nižšie. Najviac utrpeli predajcovia v stánkoch a na trhoch, ktorých tržby medziročne klesli o 38,5 percenta.

Podobný prepad zaznamenali aj špecializované predajne ostatného tovaru, ktorých tržby klesli o 26,2 percenta. Pri potravinách došlo ešte stále k miernemu nárastu tržieb o 3,5 percenta, ale ľudia sa už prestali predzásobovať s takou vervou ako v začiatkoch koronakrízy.

Pandémia presunula domácnosti k menej častým a väčším nákupom potravín vo veľkých obchodných reťazcoch. Dočasne tak ekonómovia pozorujú zvrátenie trendu nakupovania u menších a lokálnych predajcov.

Koronakríza zasiahla peňaženky Slovákov.
Najviac šetríme na oblečení a strave

Aj keď sa prepad tržieb maloobchodu v máji (8,9 percent) v porovnaní s aprílom (14,3 percenta) zmiernil, podľa analytikov ešte potrvá, kým sa spotrebiteľské správanie vráti do pôvodného stavu.

„V porovnaní s aprílom, keď pandémia vrcholila, sa tržby slovenských obchodníkov odrazili od dna, ani zďaleka sme však ešte nemohli hovoriť o masívnom zotavení,“ vysvetlil nedávno Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia.

„Návrat na predkrízové úrovne očakávame najskôr až v závere budúceho roka, pravdepodobnejšie však až počas roka 2022,“ dodal analytik.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?