29. júna 2021

Podujatie Ženy v biznise už tradične spája manažérky, podnikateľky a startupistky z rovnomenného rebríčka Forbesu s dámami z ďalších oblastí života. Tentokrát sa na pozvanie Forbesu stretli uplynulý štvrtok (24. júna) v tatranskom hoteli Lomnica.

Ženy vo vedení „mužských“ firiem, umelkyňa, investorky. Debaty na tohtoročnom podujatí Ženy v biznise sa snažili ukázať cesty, ako uspieť, ale i bariéry, ktoré musia ženy prekonávať.

Úspešné ženy na čele

Timea Reicher, členka predstavenstva a riaditeľka maloobchodu spoločnosti Slovnaft, sa v tohtoročnom rebríčku manažérok slovenských firiem dostala na prvé miesto. V predstavenstve je od roku 2013. Šéfkou maloobchodu, a teda najväčšej siete čerpacích staníc v krajine, ktoré už zďaleka nie sú len o predaji pohonných hmôt, sa stala o rok neskôr.

Členka predstavenstva a riaditeľka maloobchodu spoločnosti Slovnaft Timea Reicher. Foto: Marek Gavlak

To, že je žena v „mužskom petrochemickom svete“, nejako špeciálne nevnímala. „Musela som veľa pracovať a dokázať, že to zvládam,“ rozprávala na podujatí, na ktorom sa zúčastnilo niekoľko desiatok účastníčok.

Podobne to vidí Lilla Balla Bukóová, polovičná spolumajiteľka a konateľka špeditérskej spoločnosti Erfolg, členka rebríčka v časti venovanej podnikateľkám. Vyštudovaná nemčinárka sa na učiteľskú dráhu vydať nechcela a zo štúdia jej zostala aspoň inšpirácia pre názov firmy (Erfolg znamená v nemčine úspech).

Reklama
Timea Reicher (vľavo) a Lilla Balla Bukóová (vpravo). Foto: Marek Gavlak

„Ani neviem ako, ale s obchodným partnerom sme sa pustili do biznisu. A ten sa rozbehol,“ spomínala energická Bukóová. Ani v tomto špeditérskom svete nevnímala, že by mala mať ako žena nevýhodu. Naopak, hovorí, že ženy lepšie pestujú kontakty s dodávateľmi či odberateľmi a to je v biznise veľmi dôležité.

Špeciálny hosť

Špeciálnou hosťkou na podujatí bola Mária Švarbová, aj vo svete úspešná fotografka zo Slovenska. Mladá umelkyňa, ktorá už o svojich kvalitách presvedčila mnohé medzinárodné galérie, ale i firmy ako Apple, ktoré jej ponúkli spolupráce, aktuálne vystavuje svoj nový projekt v Marseille.

Ide o špeciálnu spoluprácu s umeleckým združením a galériou Kolektiv Cité Radieuse, v ktorej vzdáva poctu známemu brutalistickému architektovi Le Corbusierovi. Vo svete sa stala známou sériou snových záberov socialistických plavární Swimming Pool, no jej záber je oveľa širší.

Aký je jej návod na úspech? Veľa pracovať a nevyhýbať sa ani ťažkým situáciám. „Mám rada krízové situácie, ktoré treba predýchať, porozmýšľať nad riešeniami. Hlavne, keď sa dobre skončia,“ smeje sa fotografka.

Investorky

V tretej časti nám skúsené investorky porozprávali okrem iného o odporúčaniach pre ženy, ktoré sa do investovania plánujú pustiť, aj pre tie, ktoré si naň stále netrúfajú. „Muži by potrebovali v investovaní viac zodpovednosti, ktorú v ňom ženy majú, a ženy zas viac akejsi ľahkosti,“ rozprávala Andrea Ferancová Bartoňová, spoluzakladateľka investičného fondu Espira a bývalá spolumajiteľka investičnej banky Wood & Company.

Zľava: Šéfredaktor Forbesu Juraj Porubský, spoluzakladateľka investičného fondu Espira a bývalá spolumajiteľka investičnej banky Wood & Company Andrea Ferancová Bartoňová, investičná manažérka a spoluzakladateľka Lumus Investments Collective Terézia Jacová, co-CEO a predseda predstavenstva finančného sprostredkovateľa Prosight Peter Friedmann. Foto: Marek Gavlak

Jej fond sa snaží vyhľadávať ako investičné ciele firmy, v ktorých vedení sú ženy. Prečo? „Jednoducho preto, lebo takéto firmy majú podľa mnohých štúdií vyššie zisky ako tie, v ktorých sú iba ženy. Diverzita je dôležitá. Ak sú medzi vašimi zákazníkmi ženy, potrebujete ženy aj vo vedení firmy,“ odkázala.

Terézia Jacová je investičná manažérka Neulogy Ventures a najnovšie i spoluzakladateľka aktivity Lumus Investments Collective zameranej na „anjelské“ investovanie žien do startupových projektov. Aj v ňom  ženy oproti mužom výrazne zaostávajú.

„Ženy pred investovaním viac rešeršujú, sú viac hands-on, hľadajú za investíciou väčší zmysel,“ vysvetľovala Jacová. Zároveň majú menej informácií – a aj zvyšovanie investičnej gramotnosti žien v bezpečnom prostredí je jedným z cieľov Lumusu.

Potrebu vzdelávania žien v investovaní prízvukoval aj mužský člen panelu Peter Friedmann, co-CEO a predseda predstavenstva finančného sprostredkovateľa Prosight: „Nevedomosť vytvára pri investovaní veľkú bariéru,“ dodal na záver.

Ďakujeme partnerom podujatia.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?