Festival Forbes 30pod30 sa ani tento rok nezaobišiel bez zaužívaného car pitchu. Chuť zažiť 15-minútovú jazdu autom, počas ktorej majú startupisti šancu predstaviť svoj projekt štýlom, ktorý u potenciálneho obchodného partnera vzbudí záujem, si nenechali ujsť takmer dve desiatky firiem.
Tentokrát bola vzorka prihlásených, ktorí sa v piatok snažili predať svoj inovatívny nápad, skutočne rôznorodá, a preto vám niektorých z nich priblížime. Tu je náš výber.
1. Objednanie bez čakania s Cantwaiter
Aj tak by sa dal popísať nápad, s ktorým do nášho car pitchu prišla Katalin Papp Vargha. V prípade Cantwaiteru ide totiž o jednoduchú aplikáciu, ktorá v akejkoľvek kaviarni či reštaurácii dokáže po stiahnutí a načítaní QR kódu zobraziť digitálne menu daného podniku. Tím okolo Cantwaiteru tak v podstate rýchlo a jednoducho rieši zásadný problém, s ktorým sa trápi väčšina súčasných prevádzok a ich zákazníkov, a tým je nedostatok čašníkov a dlhé čakanie na objednanie.
Aký bol ich car pitch?
„Šlo nám hlavne o to, aby sme ušetrili čas na oboch stranách. Pre nás ako zákazníkov, ako aj pre samotnú prevádzku,“ vysvetlila nám svoj zámer Katalin, ktorá sa skôr ako na predstavenie tímu stojaceho za aplikáciou Cantwaiter snažila v car pitchi predstaviť samotný produkt a jeho využitie, čo sa u samotného investora Jaroslava Trojana, ktorému Katalin nápad v aute „predávala“, stretlo s pozitívnou odozvou.
Katalin Papp Vargha prináša aplikáciu, ktorá pomôže nejednej reštaurácii či kaviarni. Foto: Marek Mucha
2. Daily Upgrade inšpiruje
So svojím nezvyčajným startupom Daily Upgrade sa dnes predstavila aj Patrícia Žitňáková. Podľa jej slov je cieľom webového portálu www.dailyupgrade.co stať sa miestom, na ktorom ľudia v budúcnosti nájdu všetky informácie potrebné pre svoj kariérny a osobnostný rozvoj. „Obsah tvoria kvalitné články, ktoré sami tvoríme a sú z oblasti technológií, biznisu a marketingu,“ vysvetlila Patrícia. Na jeho tvorbe sa podieľajú renomovaní experti z daných oblastí, a to formou rozhovorov alebo odborných článkov. Zároveň Daily Upgrade poskytuje informácie o konkrétnych firmách a potenciálnych zamestnávateľoch.
Patrícia Žitňáková sa cez webový portál Daily Upgrade snaží ponúkať cenné rady z oblasti kariéry a úspechu. Foto: Marek Mucha
Aký bol jej car pitch?
Pätnásťminútový car pitch s Jánom Žovinom z Programu pre začínajúcich podnikateľov od Slovenskej sporiteľne predstavoval z Patrícinho uhla pohľadu dostatok času na prezentáciu, pokiaľ sa startupista vopred dostatočne pripraví. „Okrem samotného predstavenia projektu bol čas aj na feedback. Pán Žovin mi na rovinu povedal, že náš projekt má zmysel, a vzhľadom na to, že sporiteľňa mladých podnikateľov podporuje, sme sa dohodli, že sa ešte v tejto súvislosti stretneme a prediskutujeme možnosti spolupráce,“ prezradila Patrícia.
30pod30: Vyštudovala diplomaciu, ale rozhodla sa zostať na Horehroní. A vybudovala Čučoriedkovo
3. S Lumeer nejde o „tabuľkovanie“
Michal Krigovský dnes v car pitchi priblížil svoj startupový projekt Lumeer.io. Ten je zameraný na zjednodušenie práce s dátami, tabuľkami a informáciami v pracovnom prostredí. Jeden jediný model dokáže nahradiť množstvo produktov, ktoré firmy používajú na spracovanie dát, tvorbu tabuliek a ich zdieľanie s ostatnými zamestnancami či obchodnými partnermi, a vytvorí tak platformu, ktorá dokáže držať všetky informácie na jednom mieste.
Aký bol jeho car pitch?
Z car pitchu si odniesol cenné rady. „V prvom rade by som chcel do budúcna zosúladiť riešenie celkového predaja a viac sa sústrediť na marketing produktu. Či už cez cielený mentoring alebo účasťou na rôznych konferenciách,“ prezradil Michal niekoľko minút po car pitchi.
Michal Krigovský si odniesol cenné rady. Foto: Marek Mucha
4. S-Case dokáže zachrániť život
Za priekopníka v startupovom svete je možné považovať aj Martina Pekarčíka, ktorý s projektom S-Case vyhral prvé miesto v kategórii Veda v súťaži Slovak University Startup 2018. S-Case je maličký medicínsko-technologický prístroj, ktorý je schopný zmerať fyziologické funkcie človeka, v prípade problému upozorniť daného človeka a odoslať správu s nameranými hodnotami priamo do aplikácie lekára. Martinova inovácia dokáže naozaj merateľne zjednodušiť prácu doktorov či humanitárnych pracovníkov v rozvojových krajinách, ktorým často trvá dlhší čas dostať sa k pacientovi. Práve teraz s projektom zažíva „car pitch boom“ a minimálne jedným si prejde takmer každý týždeň.
Aký bol jeho car pitch?
Projekt sa Martin snaží vždy predstavovať komplexne. „Začnem predstavením samotného projektu a následne prejdem k vízii, pre ktorú to robím. Chcem, aby investor cítil príležitosť, ktorú môj produkt so sebou prináša,“ prezradil Martin.
30pod30: Vyvíja startup pre nadšencov streľby. Chce, aby ho používala aj FBI
5. Aibrace privolá pomoc na diaľku
Jednoduchý náramok Aibrace, ktorý v car pitchi predstavil jeho zhotoviteľ Svätopluk Blažej, dokáže pomôcť hocikomu s nervovým, srdcovým alebo respiračným ochorením, kto sa zo sekundy na sekundu ocitne v ohrození života. Aibrace je schopný na diaľku privolať pomoc priamo na konkrétne miesto či v prípade potreby vytočiť číslo blízkej osoby. Poloha postihnutého, ktorý má náramok na sebe, sa dá pohodlne zistiť, a jediné, čo podľa Svätopluka treba mať na pamäti, je nosiť náramok stále na ruke.
4 tipy, ako zaujať investora. Absolvovali sme car pitch s Andrejom Kiskom mladším
Aký bol jeho car pitch?
Podľa vlastných slov by Svätopluk tentokrát v car pitchi ocenil viac objektívnej kritiky. „Nemyslím si, že je produkt až natoľko dokonalý, že by sa mu nedalo nič vytknúť. Vzhľadom na to, že je na trhu veľmi veľa ‚smart‘ vecí, väčšinou musíme argumentovať práve túto časť. To sa nám dnes však nestalo,“ vyjadril sa.
Kto vyhral?
Projekty v piatok hodnotili investor a mentor Jaroslav Trojan a Ján Žovin z programu Slovenskej sporiteľne pre začínajúcich podnikateľov. Trojan, ktorý prvé miesto udelil produktu S-Case povedal, že ho prekvapila vyspelosť všetkých zapojených. Podľa Žovina sa úroveň oproti minulému roku zvýšila a svoje prvé miesto odovzdal Svätoplukovi Blažejovi a jeho Aibrace.
A dobrá rada na záver? “Nechajte investora, nech sa pýta. Inak nezískavate spätnú väzbu,” radí Trojan.
Hlavné foto: Martin Pekarčík (vľavo) a Slavomír Hruška zo startupu S-Case. Foto: Marek Mucha