22. mája 2020

Na druhom podujatí v rámci série Forbes Reštart diskutovali aj zakladateľ a CEO Innovatrics Ján Lunter mladší a CEO Sygic Martin Strigač. Poďte sa s nami pozrieť na to, ako ich biznis ovplyvnil koronavírus a aká je budúcnosť technológií.

Forbes má za sebou ďalšie online podujatie, v ktorom sme sa zamerali na odvetvia ovplyvnené súčasnou situáciou, a nadviazali tak na minulotýždňové témy zapojenia štátu a bánk do riešenia krízy a tiež výzvy a príležitosti, na ktoré sa adaptuje gastrobiznis. Okrem rozhovoru so Stevom Forbesom, chairmanom a šéfom Forbes Media, sa piatková diskusia venovala budúcnosti leteckej dopravy či novým technológiám.

Prinášame vám výber toho najzaujímavejšie, čo povedali účastníci technologickej debaty Ján Lunter mladší a Martin Strigač.

O začiatkoch krízy vo firme

Pre CEO Innovatrics Jána Luntera mladšieho bola úvodná fáza šírenia sa koronavírusu na Slovensku veľmi nepríjemná najmä preto, že jeho zamestnancom spôsobovala stres. Na biznise sa však situácia nezačala prejavovať hneď. „Naše podnikanie je globálne, pôsobíme v rôznych častiach sveta a rôzne teritória pocítili koronavírus až neskôr, takže sa ešte pracovalo na viacerých projektoch,“ vysvetlil.

V čase, keď prišiel koronavírus na Slovensko, ešte Innovatrics napríklad pomohol organizovať voľby v Novej Guiney. Firma sa totiž zameriava na rozoznávanie odtlačkov prstov a tvárovú biometriu, ktoré využívajú aj štátne inštitúcie.

Prekonanie strachu, ale aj peniaze do marketingu.
Čo pomohlo počas korona krízy gastrobiznisu?

Fungovanie Sygicu v čase koronakrízy bolo rozdelené do troch fáz. „Najprv sme sa museli všetci presťahovať domov, zvyknúť si na to a fungovať efektívne. Potom prišli na rad operácie, ako zabezpečiť finančné prostriedky, nech sa nemusíme báť o platy a prevádzku firmy na niekoľko mesiacov dopredu, a mohli sa tak sústreďovať na biznis aj v týchto podmienkach. No a tretia fáza už bola práve o tom. Ako robiť biznis naozaj a pripraviť sa na to, čo príde,“ povedal Strigač.

O vplyve pandémie na biznis

Sygic predáva svoje produkty digitálne, čo by mohlo byť výhodou, no keďže poskytujú technológie, ktoré pomáhajú ľuďom pri cestovaní, ich firmu situácia postihla výrazne. „V tejto oblasti sa zastavil akýkoľvek dopyt,“ povedal Strigač a dodal, že z ich segmentov je momentálne najmenej zasiahnutý „komerčný transport“, teda doprava kamiónmi či kuriérmi. „Nedá sa povedať, že náš biznis úplne zastal, no nachádzame sa v unikátnej situácii. Nepomohla nám ani diverzifikácia na rozličné priemyselné oblasti,“ povedal.

„Tvárová biometria je možná aj v rúšku, no presnosť je horšia. Premýšľame nad tým, ako to urobiť,“ povedal Lunter v diskusii. Foto: Jaroslav Repta

Innovatricsu sa zastavili najmä štátne projekty, ktoré sa dnes v ich oblasti odkladajú po celom svete. Vybavenie pasov biometriou a iné riešenia Innovatricsu totiž nie sú počas koronakrízy prioritou. Zaznamenávajú však dopyt od bánk po ich riešení registrovať ľudí na diaľku.

„Pandémia niektoré projekty urýchlila. To, čo mali niektoré banky v pláne o dva-tri roky, zrazu potrebujú okamžite, aby im to vôbec umožnilo pokračovať v nejakej časti svojho biznisu,“ povedal Lunter. Najväčším problémom je však pre nich v súčasnosti to, že sa nevedia dostať k zákazníkovi. „Predávanie cez Zoom má svoje limity,“ povedal Lunter.

O pozitívach, ktoré im dala kríza

Strigač hovorí, že pandémia ich prinútila strategickejšie premýšľať. „Keď biznis ide a vy si robíte plány na rast, tak sa niektoré veci veľmi ťažko utlmujú, lebo vám ľúto za všetkým, čo generuje nejaký zisk. Aj keď to možno nemá z dlhodobejšieho hľadiska zmysel,“ povedal a dodal, že si dnes svoje plány zadefinovali odznova a prioritu dostali zmysluplnejšie projekty.

Znížme dane, a zázraky sa budú diať,
hovorí Steve Forbes v exkluzívnom rozhovore

Lunter hovorí, že toto obdobie vnímal z biznisového hľadiska pozitívne a vo firme postrehol nával kreativity. „Ľudia boli ochotní viac improvizovať, zisťovať a inovovať. Mali sme čas zamyslieť sa nad produktmi a upraviť ich, čo nám môže vo finále aj pomôcť, ak správne uchopíme situáciu,“ povedal. Svet sa síce zmenil náhle a nikto na to nebol pripravený, no firmy, ktoré dokážu zareagovať, podľa neho môžu zo situácie ťažiť.

Svet sa podľa Luntera zmenil najviac v posune do digitálu. „Veľa vecí sme predtým riešili osobne a nikto si nevedel predstaviť, že by sme ich niekedy robili online, napríklad také vzdelávanie detí,“ povedal a dodal, že časť z toho, čo sme sa naučili, budeme využívať aj naďalej. Vo väčšom posune do online sveta vidí príležitosť aj pre firmu. „Digitálny svet je anonymný a práve biometria je niečo, čo doň môže vkladať dôveru, pretože dokáže overiť, či je konkrétny človek skutočne tým, za koho sa vydáva,“ povedal.

O pomoci od štátu

Pre Luntera je zatiaľ ťažké hodnotiť pomoc od štátu, pretože firma zatiaľ nevie vyčísliť dopady koronakrízy a to, ako ich ovplyvní. Pomohla by im však väčšia predvídateľnosť a plánovanie zo strany štátu. „Podnikatelia sa vedia prispôsobiť, ale musia vedieť, aký je systém a aké sú pravidlá. Viem, že je to ťažké, ale na nás ako na šéfov firiem bol teraz vyvíjaný veľký tlak, pretože sme zrazu museli byť hygienici, ktorí rozhodovali o všetkom, pričom nám neprišli nám žiadne odporúčania od štátu, ako postupovať. Jednotlivé fázy otvárania sa konkrétne na nás nedajú aplikovať,“ povedal Lunter.

Podľa Strigača bude najefektívnejšie, keď sa vláda a úradníci z aktuálnej situácie poučia a investujú do digitálu. „Najväčšia pomoc pre nás všetkých bude, ak štát oveľa rýchlejšie, svedomitejšie a lepšie zdigitalizuje svoje služby. Práve kríza môže byť správnym dôvodom na ich naštartovanie. Aby to nebolo ako v minulosti, že existovali termíny na vyčerpanie nejakých zdrojov, tak sa niečo spravilo len preto, aby sme si to len odškrtli,“ povedal. To by bola pre neho oveľa lepšia a väčšia pomoc ako nejaké príspevky.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?
Odoberajte Forbes Espresso