5. februára 2020

Viac značiek známych najmä zo sociálnych sietí na jednom mieste. Jednoduchý koncept, ktorý zákazníci na Slovensku dlho nepoznali. Patrik Gunda a Barbora Vozáriková však našli dieru na trhu a priestor rôznym takýmto značkám začali prenajímať vo svojom kamennom obchode Pop Up Store. 

Pôvodne mladý pár, dnes dvaja samostatní ľudia so spoločným biznis príbehom. Aj keď sa v osobnom živote cesty Patrika a Barbory rozišli, stále ich spája unikátny podnikateľský projekt. Nápad predajne, ktorá bude ponúkať rôznorodé značky, ktoré bežne nie sú dostupné v kamenných predajniach, im ležal v hlavách dva roky. Odvahu na rozbehnutie projektu nazbierali až vtedy, keď videli úspech podobných konceptov v Londýne.

Nový Pop Up Store funguje v jednom z bratislavských nákupných centier už niekoľko mesiacov, spolumajitelia v súčasnosti ponúkajú priestor viac ako 30 značkám, ktoré Slováci poznajú najmä z propagácie na sociálnych sieťach. 

Tieto značky majú Slováci najradšej. Druhý rok je víťazom Martinus

Kým sa však dvojica dostala k vlastnému kamennému obchodu, kde prenajíma priestor pre iných, ich život sprevádzalo číslo štyri. Prvopočiatky nápadu prišli pred štyrmi rokmi, v tom čase si Patrik a Barbora prenajali na štyri mesiace malý kiosk v pasáži. No aj keď hovoria, že to bola skvelá skúsenosť, zistili štyri podstatné veci. „Že nás nebaví každé ráno vykladať zo skriniek tovar, že by sme potrebovali viac značiek, ale obmedzuje nás priestor a hlavne, že všetky náklady znášame sami,“ hovorí pre Forbes Patrik Gunda.

Produkty známych tvárí

Ako dodáva Patrik, na to, aby sa rozbehli, potrebovali ponúkať viac ako päť značiek, no sami by sa všetkým venovať nestíhali. „Hneď vtedy nám napadla myšlienka zlúčiť obchodníkov s podobnými túžbami ako máme my,“ hovorí mladý obchodník.

Napriek tomu malo podľa Patrika prevádzkovanie kiosku výhodu v tom, že ich každý videl, takmer doslova do nich zákazníci narazili a plusom boli aj nízke prevádzkové náklady. Ak však chceli zarábať, cesta bola pokračovať v raste. A to im priestorovo obmedzený kiosk nedovoľoval. A navyše, v klasickej predajni majú podľa Patrika neho zákazníci aj viac pokoja na výber a skúšanie produktov, pričom nezavadzajú okoloidúcim v ceste. 

Priestory obchodu sú vyplnené regálmi a policami, ktoré si značky prenajímajú
Priestory obchodu sú vyplnené regálmi a policami, ktoré si značky prenajímajú. Foto: Pop Up Store

Ich biznis plán je jednoduchý a stojí na prenájme regálov rôznym predajcom a značkám. Viaceré značky si tak rozdelia náklady za prenájom priestoru a prevádzku. Pop Up Store predáva predovšetkým značky, ktoré sú známe v online svete a hľadajú spôsoby, ako sa presadiť aj v offline priestore. Ide najmä o kozmetické produkty na vlasy, bielenie zubov či rozmanité vitamíny. Ďalším atribútom, ktorý zákazník dostane len v „offline“ prostredí, je osobný kontakt s predajcom. Majitelia firmy totiž tvrdia, že ich zákazníci si chcú produkty známe z internetu vyskúšať a potrebujú, aby im niekto poradil. Tým podľa Barbory získava značka väčšiu dôveru zákazníkov. 

Slovenka uspela v New Yorku. Rozbehla tam blog Figtny,
dnes ju oslovujú veľké značky

Máme značky, ktorých tržby sú aj 10-násobkom ich mesačného nájmu. No žiaľ sú aj značky, ktoré pohoreli,“ priznáva pre Forbes Barbora. Nájom jednej police v predajni nastavili na 200 eur na mesiac pri ročnej viazanosti. V prepočte to znamená sedem eur na jeden deň. Ak si chce značka prenajať celý regál, a teda šesť políc, majiteľom zaplatí v prípade ročnej viazanosti 700 eur za mesiac. Tržby z predaja im majitelia následne vyplácajú na týždennej alebo mesačnej báze – podľa dohody. 

Všetko je o dohode

Patrik vysvetľuje, že najťažšie pri rozbiehaní tohto biznisu bolo nájsť súlad v tom, čo chceli oni ako majitelia a v tom, čo žiadali značky. Výhodou pre predajcov je fakt, že im odpadávajú povinnosti pri vybavovaní zmlúv, predajní, starostí s personálom či dizajnom obchodu. „Nestačí totiž iba podpísať zmluvu, otvoriť dvere a čakať, že ľudia sa zázračne nahrnú,“ dopĺňa Patrik. 

Jedna polica vyjde v Pop Up Store na 200 eur.
Nájom jednej police? 200 eur. Foto: Pop Up Store

Aj keď stojí ich biznis model na prenesení instagramových produktov do offline sveta, predsa len sa rozhodli na internet nezanevrieť. V týchto dňoch sa rozhodli spustiť aj online predaj. Ako hovoria, aj keď sa do tohto konceptu nehrnuli, mať e-shop je v súčasnosti nutnosť. A majú aj plány s novými kamennými predajňami. Koncept Pop Up Store totiž plánujú rozšíriť aj do ďalších miest. Ich pozornosť sa aktuálne sústreďuje na mestá ako Praha, Viedeň či Budapešť. Kamenná predajňa zrejme pribudne aj v Košiciach alebo otvoria druhú v Bratislave. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk