10. januára 2020

Michaela Babuskova začala blogovať o živote v New Yorku len pre svoju rodinu a priateľov. Akýsi denníček outfitov a odporúčaní pod pseudonymom Figtny začalo navštevovať čoraz viac a viac ľudí. V súčasnosti ju na Instagrame sleduje približne 433-tisíc fanúšikov.

„Bez skúseností som vybudovala značku úplne od nuly, všetko bol len inštinkt. Dnes mám kariéru, o ktorej som ani netušila, že existuje,“ hovorí Michaela Babuskova, autorka blogu Figtny (skratka pre f*** it…going to NY). Jej poňatie minimalizmu oslovilo viacero svetových značiek ako Givenchy, Calvin Klein, DKNY či Proenza Schouler.

Figtny ako priestor pre blízkych

Michaela pochádza z Bratislavy, avšak väčšinu mladosti prežila v Kanade. Pracovne sa venovala obchodu a manažmentu, kým neprišlo rozhodnutie odsťahovať sa so svojím americkým manželom do New Yorku.

„Po tom, ako sme sa presťahovali do USA, som sa ocitla v prechodnom období. Rozmýšľala som, ako začnem pracovať od nuly, v novom meste, v novej krajine, bez priateľov a akýchkoľvek pracovných kontaktov,“ uvádza Michaela.

Michaela Babuskova v jednom zo svojich minimalistických outfitov.
Michaela začala blogovať počas obdobia, keď sa ocitla v neznámej krajine, bez práce a ďaleko od priateľov. Blog, ktorý ju mal len spájať s priateľmi, je dnes jej živobytím. Foto: archív Figtny

„Zaumienila som si neskočiť hneď do roboty, ale nechať si čas na rozhodnutie, čo vlastne chcem robiť. Počas tejto prestávky som rozbehla blog a venovala sa tomuto koníčku.“ Priatelia z domova sa jej často v mailoch pýtali na módu v New Yorku, na odporúčania ohľadom stylingu, e-shopov a podobne. Blogovala teda o tom, čo jej známych zaujímalo najviac.

Do New Yorku odišla, aby si splnila svoj kariérny sen.
Slovenka pracuje pre luxusnú značku Louis Vuitton

„Vôbec som neuvažovala nad tým, že by to malo byť niečo verejné. Bol to priestor pre mojich blízkych, aby týmto spôsobom mohli držať krok s mojím životom, všednými dňami a módou.“

Blogerka na plný úväzok

Blogovať začala v roku 2014, v čase najväčšieho rozmachu módnych blogov. Michaelu inšpiruje všetko, čo má korene v jednoduchosti, nie však sterilnosti. Jej štýl obliekania je najmä o pohodlí, jednoduchosti, čistých líniách, množstve vrstiev, odlišných textúr, neutrálnych farbách a hre s proporciami.

„Od začiatku som fungovala na plný úväzok a všetko som sa učila za pochodu. Nemala som žiadne počítačové zručnosti, nikdy predtým som neupravovala fotografie. Nevedela som ako funguje back-end webových stránok a množstvo ďalších vecí. Skrátka išlo o prácu na plný úväzok, aj keď nebola speňažená,“ spomína autorka blogu Figtny s tým, že všetko okolo jej práce s blogom a Instagramom sa vyvíjalo prirodzene a organicky.

Úspech Andy Csinger:
U protinožcov sa z nej stala influencerka a módna blogerka

Aj v súčasnosti, keď jej blog sledujú už státisíce ľudí, sama pripravuje všetko od článkov, cez úpravu fotografií po správu sociálnych sietí. S tvorbou fotografií jej pomáha najmä manžel. 

Spolupracovala aj s Givenchy

„Nemôžem si spomenúť na môj prvý platený projekt, ale pamätám si, že som bola prekvapená, koľko peňazí môžem dostať za svoje hobby,“ hovorí Michaela Babuskova a dodáva, že k jej najdlhším a najobľúbenejším spoluprácam patrí značka Magali Pascal. 

Michaelin cit pre minimalizmus si začali všímať aj ostatné menšie i väčšie značky z oblasti módy, šperkov, kozmetiky a nábytku. Spolupracovala s luxusnými značkami Givenchy, Proenza Schouler a Calvin Klein, či rôznymi streetwear značkami ako Rag & Bone, DKNY a Seven. Do jej portfólia patria aj medzinárodné multibrandy Nordstrom, Shopbop, Farfetch, Luisaviaroma a MyTheresa. Robila aj pre značky hodiniek Larsson & Jennings, Omega a Movado či kozmetické giganty Tom Ford Beauty, Oribe alebo Sephora.

Inšpiráciu hľadá v umení, architektúre, fotografii, reklame, na Instagrame či v obchode The Row v Los Angeles. Ich spoločným prienikom je jednoduchosť a čistota. Foto: archív Figtny

„Klienti ma oslovujú, aby som vytvorila obsah pri uvádzaní ich produktu na trh, pri zvláštnych príležitostiach, počas sviatkov. Rovnako tak aj kedykoľvek počas roka žiadajú, aby som uverejnila príspevky na svojich sociálnych médiách a blogu,“ vysvetľuje fungovanie spoluprác.

A ako vyzerá práca blogerky na plný úväzok? „Vytváram obsah pre potreby klientov, ako sú ich webové stránky a marketingové materiály. Beriem aj projekty, v ktorých vystupujem ako kurátor pre značky a pomáham im formovať ich profily na Instagrame,“ vysvetľuje Michaela Babuskova.

Na otázku, aké trendy na sociálnych sieťach nás podľa nej čakajú, reaguje: „Kiežby som na toto poznala odpoveď, uľahčilo by mi to plánovanie.“ Blogerka s pseudonymom Figtny si myslí, že zaujímavé je zamerať sa na videoobsah, ktorému sa však ona sama nevenuje. 

Niekedy treba povedať „nie“

„Jedna vec, ktorá by mohla byť v rozpore s tým, čo väčšina ľudí hovorí o úspechu, je moja schopnosť povedať ‚nie‘,“ odpovedá Michaela na to, ako sa jej podarilo uspieť v New Yorku. „Myslím, že ak na všetko poviem ‚áno‘, či už ide o pracovné miesta, udalosti, módne prehliadky, môže to otvoriť množstvo príležitostí. Čo môže byť veľmi dobrá vec. Ak by som však so všetkým súhlasila, bolo by ťažšie dosiahnuť rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom,“ rozpráva Babuskova.

Dodáva, že kývnutie na každú ponuku by znamenalo ťažšie dodržanie termínov, nedokončenie niektorých projektov a náročnejšie zameranie sa na vytváranie obsahu. „Naučila som sa povedať ‚nie‘. Usilujem sa o rovnováhu, volím pracovné projekty, o ktorých si myslím, že prispejú môjmu úspechu.“

Čo sa týka konkurencie, Babuskova módnu blogosféru v New Yorku nesleduje, sústreďuje sa najmä na Instagram. „Väčšina Newyorčanov je stále na cestách. Držať krok s mobilnými platformami, ktoré sa dajú ľahko prehľadávať, je najpohodlnejším spôsobom, ako si udržať prehľad. New York je veľký zdroj inšpirácie, stále sa tu toho veľa deje,“ hovorí autorka blogu Figtny.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk