5. marca 2019

S viac ako 500 miliónmi aktívnych užívateľov denne je dnes Instagram najrýchlejšie rastúcou a najaktívnejšou sociálnou sieťou, prostredníctvom ktorej jednotlivci aj spoločnosti budujú svoj online profil a komunikujú s ostatnými užívateľmi. Ak ešte nevyužívate benefity tejto populárnej siete, tu je niekoľko tipov, ako zviditeľniť seba aj vašu spoločnosť.

Vizuálna povaha a mobilná funkčnosť Instagramu je ideálna pre digitálny storytelling a zdieľanie momentov medzi používateľmi. Tí totiž pozitívne reagujú na príspevky, a to viac ako 4 miliardami lajkov denne, čím robia Instagram najšťastnejším miestom na internete.

To, čo vidíte na domovskej stránke Instagramu, už však nie je zoradené chronologicky, ako to bolo kedysi. Na základe najnovšieho algoritmu Instagramu vidíte najprv príspevky od užívateľov, s ktorými máte najviac interakcií. Algoritmus využíva umelú inteligenciu na to, aby podľa troch základných kritérií (záujem, aktuálnosť a vzťah) predvídal, ktoré príspevky sú pre jednotlivých užívateľov najdôležitejšie. Nielen algoritmus, ale tiež vysoká frekvencia užívateľov a príspevkov znamená, že mnoho aktivít zanikne v dave.

Povedzte to príbehom a ľudia si vás zapamätajú.
Ako si získať (nielen) klientov vďaka storytellingu

Tu je niekoľko praktických tipov, ako tomu zabrániť a zviditeľniť sa na Instagrame:

1. Buďte vizuálne konzistentní 

60 percent top profilov na Instagrame používa rovnaký filter pre všetky príspevky. Vizuálna stránka vášho profilu je kľúčová na to, aby ste zaujali svojich sledovateľov. Preto dbajte na to, aby bol váš profil konzistentný a v súlade s vašou identitou.

Ak máte webstránku, zamerajte sa na príspevky v rovnakých farbách a štýle, aby bolo na prvý pohľad evidentné, kto ste. Rovnako dôležitá je vaša profilová fotografia, pretože tú užívatelia vidia ako prvú. Pokiaľ máte logo, uistite sa, že je jasne viditeľné v okrúhlom formáte a v dostatočne kvalitnom rozlíšení.

2. Optimalizujte svoje bio

Okrem mena, prezývky a linku na webstránku máte k dispozícii aj 150 znakov na to, aby ste opísali, kto ste. Využite ich čo najefektívnejšie. Vaše bio je príležitosťou urobiť dobrý prvý dojem, vysvetliť, kto ste a čo robíte, a prečo by to malo vašich sledovateľov zaujímať. Keďže nie je jednoduché sa zmestiť do 150 znakov a povedať všetko, čo chcete, buďte jasní, struční a presvedčiví, aby ste z krátkeho textu vyťažili maximum.

3. Zamerajte sa na kvalitný obsah

Denne je na Instagrame zdieľaných viac ako 100 miliónov fotografií a videí, preto je nevyhnutné, aby boli vaše príspevky pútavé. Inak sa veľmi rýchlo stratia v dave. Kombinujte rôzne formáty a analyzujte, ktoré sú medzi vašimi sledovateľmi najpopulárnejšie. Zvážte tiež zdieľanie informatívnych textových príspevkov, ako sú zaujímavé fakty, feedback od zákazníkov alebo citáty. Vašich sledovateľov budú tiež zaujímať novinky o najnovších produktoch, špeciálnych ponukách a súťažiach.

V prípade, že nemáte dostatok vlastných nápadov, môžete zdieľať zaujímavé príspevky vašich sledovateľov, v ktorých vás spomenuli, prípadne sa ich pýtajte, čo si mysli o vašich produktoch, ako by ich vylepšili a o čo by mali záujem. Tým nielenže začnete diskusiu, ale umožníte vašim sledovateľom aktívne sa zapojiť do vytvárania vašich produktov a služieb.

5 rád, ako nabrať fanúšikov na Instagrame pre svoj biznis

4. Použite relevantné hashtagy (#)

Hashtagy sú označenia, podľa ktorých možno vaše príspevky identifikovať. Instagram automaticky zhromažďuje príspevky s rovnakým hashtagom, čím ostatným užívateľom uľahčuje vyhľadávanie a zvyšuje viditeľnosť príspevkov. Používaním relevantných hashtagov môžu vaše príspevky nájsť aj užívatelia, ktorí váš profil nesledujú, čo je efektívny spôsob, ako organicky zvýšiť počet sledovateľov.

Vyhľadávanie podľa hashtagov funguje na rovnakom princípe ako Google, a čím je váš príspevok populárnejší, tým ľahšie ho ostatní užívatelia nájdu. Každý príspevok môže mať maximálne 30 hashtagov a je nevyhnutné ich od seba oddeliť medzerou. V priemere majú príspevky s aspoň jedným hashtagom o 12 percent vyššiu viditeľnosť ako tie bez, preto je dôležité, aby boli súčasťou textu.

5. Označte lokáciu

Príspevky s označením miesta majú v priemere o 79 percent vyššiu viditeľnosť ako tie bez označenia. Ak sa vy alebo vaša spoločnosť nachádzate na konkrétnom mieste, označte ho. Podobne ako v prípade hashtagov sú príspevky zhromažďované podľa miesta, kde boli označené. Geolokácia je veľmi užitočná pre obchody, kaviarne či reštaurácie, pretože takéto príspevky sa objavia v lokálnom vyhľadávači a pomôžu vašim potenciálnym návštevníkom vás jednoducho nájsť.

6. Používajte Instagram stories

Instagram umožňuje užívateľom publikovať krátke videá, ktoré sa zobrazujú na vrchu domovskej stránky a po 24 hodinách zmiznú. Jednoduché a jasné príbehy aktivujú mozgovú činnosť a my si tak ľahšie zapamätáme informácie. Pútavý príbeh tiež vyvoláva v mozgu reakciu, ktorá uvoľní oxytocín, ten istý hormón, ktorý ľuďom pomáha vytvárať medzi sebou vzájomné väzby. Preto sú tie najlepšie Instagram stories presne o tom – o príbehoch, ktoré vedia zaujať. Využite tento formát na zdieľanie vašich zážitkov a skúseností, a zvýšite tak viditeľnosť vášho profilu.

7. Pridajte zaujímavý text

Ak chcete zaujať, text je rovnako dôležitý ako obrázky a videá, ktoré sprevádza. Zaujímavý nadpis a text vytvorí kontext a dodá vášmu profilu jedinečný charakter. Podobne ako dobré knihy, najlepšie texty sú tie, ktoré čítame ľahko a so záujmom a ktoré nás určitým spôsobom obohatia. Na to, aby ste si vytvorili svoj vlastný štýl písania, potrebujete poznať štýl a záujmy vašich sledovateľov, preto sa najprv zamerajte na nich.

Foto: unsplash/Jakob Owens

8. Pridajte k profilu relevantný odkaz

Ak publikujete blog, alebo zdieľate niečo nové, vždy si tento odkaz pridajte do profilu. Mnoho užívateľov odkazy kopíruje do textu príspevku, avšak nastavenie Instagramu odkaz zmení na textový formát a nie je možné naň kliknúť. Preto, ak chcete, aby vaši sledovatelia navštívili odkaz, ktorý zdieľate, majte ho k dispozícii v profile a odkážte naň v rámci textu. Podstatne tak zvýšite šance, že na odkaz kliknú.

9. Publikujte v správnom čase

Podľa nedávnych prieskumov väčšina spoločností publikuje príspevky 11- až 20-krát do mesiaca a najefektívnejším dňom na publikovanie je štvrtok. Keďže sme všetci iní, tak to, čo platí v jednom odvetví či demografickej skupine, neplatí inde. Preto je najefektívnejšou stratégiou vyskúšať rôzne načasovania a identifikovať, kedy dosiahnete najlepšie výsledky. Získate tak najpresnejšie dáta, podľa ktorých sa budete vedieť zamerať sa na publikáciu príspevkov v čase, keď je vaše publikum najaktívnejšie.

10. Buďte sami sebou

Všetci sme jedineční a to je to, čo nás odlišuje od davu. Aj keď je Instagram zaplnený osobnými a firemnými profilmi všetkých druhov, vaša osobnosť a identita značky je to, čo vás robí zaujímavými. Zachovajte si preto autenticitu. Zdieľajte svoj príbeh a zaujímavé momenty zo života tak, ako to vystihuje vás a vašu značku. Priblížite sa tak k vašim sledovateľom a dáte im možnosť spoznať, kto naozaj ste. Nesnažte sa byť dokonalí, vaši sledovatelia oveľa viac ocenia, ak budete reálni.

Hlavné foto: Unsplash/Eaters Collective

Petra je zakladateľkou marketingovej agentúry Squirrels&Bears, ktorá sa zameriava na zviditeľnenie a rast malých podnikateľov prostredníctvom nízkorozpočtových marketingových stratégií.