27. apríla 2020

Zatvorené obchody a tiež snaha vyhnúť sa kontaktu s cudzími ľuďmi prirodzene zvyšujú popularitu online nakupovania z bezpečia domova. Kým mnohým sa za posledné týždne sťažilo podnikanie, tak kuriérske a donáškové služby zažívajú v týchto mesiacoch nebývalý nápor.

Potvrdzuje to aj Slovenská pošta, ktorá hlási zvýšený záujem o svoje kuriérske služby. „Nárast balíkových zásielok primárne súvisí s intenzívnejším a širším využívaním e-shopov, ale aj s tým, že obchodné centrá sú zatvorené a záujem klientov sa presunul do roviny online nákupov z domu,“ dosvedčila špecialistka komunikácie spoločnosti Iveta Dorčáková.

Iba za prvý kvartál roka 2020 potvrdila pošta nárast záujmu o kuriérske služby o 14,7 percenta a už v marci zaznamenala medziročný nárast o 24 percent.

Nárast hlásia aj ďalší

Podobne je na tom aj spoločnosť DPD. „Cítime nárast objednávok najmä v B2C oblasti. Záujem o kuriérske služby sa v tomto období zvýšil približne o 30 percent,“ vraví marketingová manažérka spoločnosti DPD Andrea Bačíková.

Objednávate si domov jedlo v čase koronavírusu?
Má to svoje zásady, vysvetľuje epidemiológ

Na rozdiel od retailu však donáškové spoločnosti neprirovnávajú aktuálny dopyt k náporu z Vianoc. „Na úrovni vianočnej sezóny nie sme a ani nepredpokladáme nárast až k takýmto číslam,“ dodáva s tým, že sa situácia podľa nej vráti opäť do normálu.

Komplikácie v medzinárodnej doprave

Popri vnútroštátnych balíkových zásielkach narastá aj počet balíkov zo zahraničia. Pocítila to napríklad spoločnosť DHL, ktorá za väčšími číslami vidí najmä import zdravotníckeho materiálu z cudziny.

Na vzniknutú situáciu však boli personálne pripravení, a preto služby aj naďalej poskytujú v štandardnom režime, ubezpečila špecialistka na komunikáciu spoločnosti Martina Klimová.

Slovenská pošta, naopak, hlási v porovnaní s vlaňajškom menší prepad zásielok z vybraných zahraničných krajín. „V prvom kvartáli roku 2020 došlo k poklesu zásielok z Číny o vyše 11 percent a z Českej republiky o takmer 13 percent,“ ilustruje Dorčáková.

Dôvodom sú najmä ochranné opatrenia proti šíreniu koronavírusu.

Spoločnosť DPD kúpila balíkové divízie
Geis na Slovensku a v Čechách

Medzinárodná doprava tiež naráža na problémy s doručením najmä v lokalitách, kde je výskyt nákazy enormne vysoký a na dané oblasti je uvalená karanténa.

Rovnako jej sťažujú podmienky aj obmedzenia v preprave. „Pre nedostatok prepravných kapacít a obmedzenia v leteckej preprave sme pozastavili od zákazníkov prijímanie zásielok, listové zásielky, balíky a zásielky EMS s doručením do krajín, kam nie je možné poštu doručiť,“ upresňuje Dorčáková.  Zároveň upozorňuje, že Slovenská pošta aktuálne doručuje poštu len do 44 krajín.

Dodáva však, že pracujú na zabezpečení alternatívnej prepravy medzinárodných zásielok do zahraničia.

Pošte chýbajú ľudia

Realitou posledných týždňov sú tiež nekonečné rady pred pobočkami Slovenskej pošty, ktoré sa začínajú tvoriť ešte pred začiatkom otváracích hodín. Slovenská pošta vidí za problémom viacero faktorov. V prvom rade komplikácie spôsobujú bezpečnostné opatrenia, ktoré museli prijať v súvislosti so šírením koronavírusu.

„Na pošte môže byť maximálne 1 zákazník na 25 štvorcových metrov predajnej plochy pobočky. A čakajúci musia dodržiavať dvojmetrový odstup. Vzhľadom na veľkosť niektorých pobočiek bola Slovenská pošta nútená zatvoriť niektoré priehradky. Pošty preto vybavia menej zákazníkov za rovnaký čas,“ vysvetľuje Dorčáková.

Okrem toho, každý mesiac v druhom a treťom týždni eviduje pošta vyššiu návštevnosť pobočiek o 30 percent, čo je spôsobené hlavne platbami šekov, SIPO, výplatou sociálnych dávok a dôchodkov.

Ideálne sedadlá pre „korona éru“?
Talianska firma predstavila dva návrhy pre leteckých dopravcov

„Ide štandardne o dva najviac zaťažené týždne v mesiaci a v spojitosti s nariadenými bezpečnostnými opatreniami sa tvoria dlhšie rady pred pobočkami,“ objasňuje Dorčáková. Zároveň ubezpečuje, že od pondelka 20. apríla do stredy 22. apríla vyplatila pošta sociálne dávky už viac ako 80 percentám klientov.

Podľa nej boli kvôli tomu pobočky otvorené aj nad rámec skrátených otváracích hodín.

Pritom už od štvrtka (23. apríla) je pošta otvorená v štandardnom režime, a to na celom území Slovenska, hoci cez víkendy zostávajú jej pobočky aj naďalej zatvorené. Rovnako obnovili aj doručovanie doporučených zásielok.

Naďalej ju však trápi nedostatok ľudí, keďže mnohí zamestnanci čerpajú PN alebo OČR. „Oproti štandardnej prevádzke máme momentálne o 1 400 zamestnancov menej, čo je významný rozdiel,“ prezrádza Dorčáková.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?