Tohtorčoná výstava Aircraft Interiors Expo v Hamburgu, ktorá bola pôvodne plánovaná na prvý aprílový týždeň, bola kvôli pandémii nového koronavírusu zrušená. To ale nezastavilo podnikateľov v tejto oblasti v prinášaní nových riešení, ako by mohli pasažieri opäť bezpečne lietať.
Spoločnosť Aviointeriors priniesla dva návrhy, z ktorých ten prvý zahŕňa stredné sedadlo otočené opačným smerom a ohraničené štítom z plastu. Pasažierom to poskytne väčší sociálny odstup a tiež viac miesta v strednom sedadle. Taliansky výrobca lietadlových sedadiel svoj návrh nazval menom „Janus“, podľa rímskeho boha s dvoma tvárami.
Pandémia a klíma: Po odznení kríz sa emisie vracajú do pôvodných hodnôt, hovorí klimatológ
„Janus je sedadlo s dvoma tvárami, a toto usporiadanie oddeľuje všetkých troch pasažierov v rade ochranným štítom vyrobeným z priehľadného materiálu. Ten vytvára pre všetkých pasažierov ochrannú bariéru. Každý pasažier má vlastný oddelený priestor, dokonca aj od ľudí, ktorí kráčajú uličkou,“ uviedla spoločnosť Aviointeriors.
Jedna možnosť je otočenie stredného sedadla na opačnú stranu. Foto: Aviointeriors
Aj keď Aviointeriors hovorí, že sedadlo Janus by sa mohlo použiť v rovnakom usporiadaní ako klasické sedadlá, konfigurácia otočeného stredného sedadla vyvoláva otázky, či by takéto usporiadanie nezvýšilo obtiažnosť pre obsluhu pasažierov ako aj evakuáciu v prípade núdzového stavu. Túto otázku by mohla vyriešiť väčšia vzdialenosť radov a zároveň by pasažieri dostali viac miesta na nohy.
Letecké spoločnosti by tento nápad v súčasnej situácii mohli prijať ochotnejšie, keďže by im umožnil prevážať viac pasažierov ako by to bolo možné v prípade, že by inak museli dodržiavať pravidlo voľného stredného sedadla. A to platí dokonca aj za cenu odstránenia dvoch radov sedadiel.
Aviointeriors tiež zvážila požiadavky aeroliniek na existujúce lietadlové sedadlá. Ponúka teda aj štít, ktorý sa dá nainštalovať k už existujúcemu bežnému sedadlu. Sada pod názvom „Glassafe“ by okolo každého pasažiera vytvorila akýsi ochranný zámotok a cestujúci by tak mohli sedieť vedľa seba.
Druhý návrh počíta s úpravou existujúcih sedadiel, pridá sa k nim ochranný štít. Foto: Aviointeriors
„Sada Glassafe je vyrobená z priehľadného materiálu, celé sedenie je tak harmonické a esteticky ľahké no zároveň dokonale spĺňa cieľ vytvorenia izolovaného priestoru okolo pasažiera, aby sa tak odstránil alebo minimalizoval kontakt a inetrakcie vzduchom medzi dvoma cestujúcimi a znižuje tak pravdepodobnosť kontaminácie vírusmi,,” uvádza Aviointeriors.
Ak to regulátori schvália, letecké spoločnosti by tieto ochranné štíty mohli nainštalovať na sedadlá a nemuseli by potom aplikovať požadované opatrenia sociálneho odstupu – vrátane neobsadeného stredného sedadla.
Spoločnosť už obe navrhované riešenia patentovala a uvádza, že je pripravená začať s produkciou. Stále sú tu však isté detaily, ktoré musí letecký biznis vyriešiť predtým, ako znova obnoví lety.
Predpokladá sa, že letecká doprava po koronavíruse bude potrebovať vyšší stupeň ochrany pasažierov pred potenciálnymi vírusmi a istú úroveň oddelenia sedadiel. Najväčšou výzvou bude ale dosiahnuť jednoznačnú zhodu s vládami sveta a s regulátormi na požiadavky na bezpečnosť leteckej dopravy.
Návrhy spoločnosti Aviointeriors nie sú jediným spôsobom, ako tieto požiadavky vyriešiť, avšak dávajú leteckým spoločnostiam a výrobcom v tomto sektore niečo, nad čím sa dá minimálne zamyslieť. Navyše, pre pasažierov by mohli byť lákavé. Ponúkajú totiž upokojujúcu bublinu ticha v kabíne a tiež dobrú výhovorku ako sa vyhnúť trápnym rozhovorom so zhovorčivými susedmi vo vedľajšom sedadle.
Autorom textu je Marisa Garcia, ktorá pre Forbes píše o téme letectva.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]