4. marca 2019

Čo je na práci najdôležitejšie? Plat. V prieskume, ktorý robila pre našu firmu agentúra Focus označilo túto možnosť 80 percent z vyše tisíc respondentov. Naše údaje však nasvedčujú, že táto skutočnosť nemusí byť dôležitá vždy a všade. Platí to najmä pre Bratislavu. Práve tu je totiž pri výbere práce stále dôležitejšia značka zamestnávateľa.

Odchýlka medzi hlavným mestom a zvyškom Slovenska sa v niektorých trendoch nielenže nezmenšuje, ale naopak rozrastá. Zamestnávatelia sa môžu stretnúť s tým, že to, čo platí na uchádzačov o prácu v regiónoch a v Bratislave, je odlišné.

Viac uchádzačov na ponukách s nižším platom

Na čo teda reagujú uchádzači v hlavnom meste? Naše štatistiky napovedajú, že známe a dobré meno zamestnávateľa je tu stále dôležitejšie. Takýto trend vidíme napríklad v bankovníctve. Pozreli sme sa na pracovné inzeráty na pozíciu úverového špecialistu. Priemerný ponúkaný plat najznámejších zamestnávateľov predstavoval v Bratislave 935 eur v hrubom.

Šesť soft zručností, ktoré pomôžu uspieť v technických profesiách

Vyšší plat ponúkali skôr zamestnávatelia, ktorí majú menej známe meno. Priemerná mzda z pracovných ponúk bola v ich prípade 1045 eur. Keby platilo, že plat je najdôležitejší, mali by väčšiu odozvu na inzeráty práve menej známi zamestnávatelia. Nie je to však pravda. Kým top firmám zareagovalo na jeden inzerát úverového špecialistu v priemere osem uchádzačov, ostatným firmám sa ozvali šiesti ľudia.

Lojálny zamestnanec

Prečo sa tak deje? Zlepšenú ekonomickú situáciu cítiť najmä v hlavnom meste. Práve ona spôsobila, že mladšie ročníky sa na trhu práce začínajú správať inak. Máme tu stále viac mileniálov, pri ktorých platí, že ide často o výrazne kariérne orientovaných ľudí.

Toto je jeden z dôvodov, prečo sa čoraz častejšie stretávame s ľuďmi, ktorí pri hľadaní práce myslia najmä na to, ako bude táto skúsenosť vyzerať v ich životopise. Slušná pozícia v známej firme s dobrým menom je totiž prestížnejšia, ako keby išlo o rovnakú pozíciu u zamestnávateľa, ktorého pozná menej ľudí, prípadne je známy vďaka nelichotivým skúsenostiam.

Firmy, ktoré však pracujú s verejnou mienkou a dávajú si záležať na dobrom employer brandingu, sa nemusia pripravovať iba na to, ako si mileniáli s radosťou budú robiť meno na tom, že niekedy pracovali v ich spoločnosti. V mnohých prípadoch ide totiž o pracovné prostredie, kde dokážu ľudia zotrvať najdlhšie. Z tohto dôvodu môžeme vyhodnotiť, že dobrý employer branding sa odrazí aj na lojálnosti pracovnej sily.

Firmy sa učia správať inak

Reakcie uchádzačov v hlavnom meste jasne ukazujú, že firmy, ktoré doteraz nepodceňovali employer branding môžu výrazne profitovať. Výsledky nasvedčujú, že v súčasnosti môže firme pomôcť práve meno a tvorba kontaktov. Spomínané ciele vedia získať najmä socializáciou medzi dôležitými predstaviteľmi v danom odvetví a aktivitami, ktoré ich dokážu prezentovať ľuďom. Takým, ktorých by si vedeli predstaviť pracovať vo firme.

Top zamestnávatelia roka 2018. Napriek odchodu redaktorov zvíťazila aj RTVS, umiestnila sa i ZSSK

V súčasnosti si môžeme všímať, že stále viac zamestnávateľov sa angažuje v aktivitách ako ochrana životného prostredia a podobne. Otvorenou témou je účasť na podujatiach, akými sú napríklad veľtrhy práce. Pri súčasnej situácii je takýto stánok dôležitý skôr pre zvýšenie povedomia o firme než očakávanie hromadného náboru nových ľudí.

Aj z tohto dôvodu je cítiť, že aj tieto veľtrhy vyzerajú inak, ako tomu bolo pred 10 rokmi. Vidieť to napríklad aj na našom podujatí Profesia days. Marcový veľtrh práce sa postupom rokov zmenil. Nie je iba o sprostredkovaní stretnutia uchádzačov priamo so zamestnávateľmi. Tieto podujatia prinášajú čoraz častejšie viac prednášok, vzdelávania či workshopov pre uchádzačov. Pre firmy ide zase o možnosť čo najlepšej prezentácie pred ľuďmi, ktorí majú záujem na sebe pracovať.

Ekonomická situácia, ktorá, najmä v hlavnom meste, predsa len nahráva skôr uchádzačom ako firmám, učí našich zamestnávateľov vystupovať inak. Dobrá komunikácia spoločností by sa tak mala stať prioritou číslo jedna. Netreba ale myslieť iba na komunikáciu smerom von, ale aj tú vo vnútri. Spokojní pracovníci totiž dokážu svoje skúsenosti sprostredkovať ďalším ľuďom. Obzvlášť v dobe sociálnych sietí. Nie je pritom nutné dodávať, že negatívne skúsenosti sa šíria omnoho rýchlejšie.

Nikola Richterová pracuje ako PR manažérka a hovorkyňa spoločnosti Profesia. V článkoch sa venuje témam z oblasti práce a školstva.