Určite nemusíme zdôrazňovať, že v prostredí technológií na technických schopnostiach záleží. Avšak rozhodujúci vplyv majú iné zručnosti. Ak túžite po povýšení alebo hľadáte spôsoby, ako sa zlepšiť na súčasnej pozícii, nepodceňujte ich.
„Často sa mi stáva, že rozvoj netechnických zručností sa ako súčasť formálneho tréningu zamietne. V pracovnom prostredí sa potom inžinieri nevedia prejaviť na úrovni, ktorá by zodpovedala ich technickým vedomostiam. Nevedia komunikovať, chýba im kreativita a medziľudské schopnosti, ktoré vyžadujú zamestnávatelia,“ hovorí Ash Norton, ktorá pomáha inžinierom v rozvoji líderských schopností.
Tu je zoznam šiestich netechnických zručností, ktoré by ste mali dokonale ovládať (a ktoré okomentovali Norton a ďalší experti).
- Medziľudské vzťahy
V súčasnosti technickí pracovníci už viac nie sú osamelými otrokmi zatvorenými v malých kobkách. Patria k prosperujúcim, kooperujúcim tímom. Tímová spolupráca sa nedá ničím nahradiť.
„Tímová práca je základná zručnosť, ktorá zlepšuje vzťahy s kolegami. Vedie k úspešným spoluprácam a inovatívnym nápadom,“ hovorí Angie Keller, viceprezidentka náborovej činnosti v Radstad Engineering. „Technika závisí od inovácie. Najlepšie nápady bývajú výsledkom tímovej práce.“
Obľúbenci v kolektíve majú spoločných niekoľko charakteristík: neohovárajú, sú ochotní pomôcť, v snahe vyzerať dobre neponižujú druhých. Sústreďte sa na to, ako byť lepším tímovým hráčom a človekom, ktorého spoločnosť druhí vyhľadávajú. Práca bude zábavnejšia a menej stresová.
- Kreativita
Rozvinuté kreatívne myslenie z vás spraví cenný majetok pre technický tím. Najlepšie nápady niekedy vyžadujú väčšiu dávku úsilia.
„Technické zamestnania vyžadujú inovatívne myslenie. Pre inžinierov by zvedavosť mala byť základom. Počas kariéry by si ju mali rozvíjať,“ hovorí Otto Hilska, viceprezident pre strojárstvo v Smartly.io „Ani vynikajúci inžinier nemôže bez zvedavosti stále prichádzať s novými nápadmi. Takáto schopnosť delí ľudí na dve kategórie. Tých, ktorým učenie spôsobuje ťažkosti a tých druhých, ktorí riešenie problémov pokladajú za motiváciu. Ako inžinier by ste mali patriť do druhej skupiny.“
„Naučte sa zvládať úzkosť. Stres zabíja inováciu. Buďte v spojení aj s pracovníkmi v iných odvetviach. Inžinieri zvyknú pristupovať k riešeniu problémov priamočiaro. Rozšírte si okruh známych, aby ste mohli o nápadoch diskutovať aj s ľuďmi, ktorí sa na problém pozerajú z iných uhlov. Nezabudnite na odpočinok. Môže to byť len päťminútová prestávka na kávu alebo päťdňová dovolenka. Jednoducho niekedy potrebujeme prestať nad prácou premýšľať, aby sme umožnili kreativite a inovácii preniknúť do mysle,“ ponúka Norton zopár praktických tipov na rozvoj kreativity.
- Komunikácia
Ak nie ste schopní ostatným nápady podať zrozumiteľne, vaša efektívnosť výrazne utrpí. Komunikácia má rozhodujúci vplyv.
„Inžinierstvo v sebe spája riešenie problémov a zmierňovanie rizika. Naučte sa o veciach rozprávať, vedieť správne opísať riziko a podať riešenie. Mať takúto schopnosť na skvelej úrovni je dôležité pre technické, ale aj neodborné obecenstvo,“ hovorí Chris Szymansky, hlavný technik v JazzHr.
„Mať možnosť zmeniť chod vecí závisí predovšetkým od schopnosti vedieť podať svoju prácu zrozumiteľným spôsobom,“ hovorí Norton a radí nezanedbávať prax. „Písanie technickej správy alebo prezentovanie práce vrcholovému manažmentu, chodenie na prednášky alebo čítanie detskej knihy nahlas, to všetko sú spôsoby, ako sa v komunikácii s ostatnými zlepšiť,“ dodáva Norton.
- Empatia pri práci so zákazníkmi
Necháme sa uniesť technickými parametrami projektu a zabúdame na to podstatné, ako daná vec ovplyvní zákazníkov, ktorí ju budú používať. Zamyslite sa nad tým, že na produkt môžu mať zákazníci iný názor, ako máte vy.
„Byť empatický znamená mať schopnosť vcítiť sa do kože zákazníka. Len takýmto spôsobom im skutočne môžeme pomáhať s riešeniami urgentných problémov. Výsledky na seba nenechajú dlho čakať,“ hovorí Hilska. „Ak správne odhadneme cieľovú skupinu zákazníkov, môžeme čakať zázraky.“
„Sústreďte sa na zákazníkov. Väčšinu času trávia inžinieri skúmaním technických detailov. Ak ste schopní sa na projekt pozrieť z pohľadu zákazníka alebo používateľa, vedie to k zvýšenej kvalite produktu. Inžinieri by mali skúsenosti používateľov vnímať ako súčasť svojej práce, “súhlasí Szymansky.
- Vedieť sa prispôsobiť
Prvé riešenie nebýva najlepšie. Možno sa počas procesu vyskytnú okolnosti, ktoré treba do riešenia zakomponovať. Buďte prispôsobiví, nesnažte sa silou mocou zostať pri jedinej stratégii. „Dôležité vlastnosti inžinierov sú flexibilita a schopnosť prispôsobiť riešenie novým okolnostiam,“ hovorí Norton.
„Zmierte sa s tým, že problém má viacero riešení. Ako inžinieri sme často zvyknutí na jedinú správnu cestu. Zvykneme byť až príliš tvrdohlaví. Od cieľa nemusíte poľavovať, buďte však flexibilní v prostriedkoch, ktoré využijete na jeho dosiahnutie,“ radí.
Uvedomte si, že problémy sa určite vyskytnú. Na takúto situáciu sa dobre pripravte. „Pracujeme v reálnom svete, problémy a chyby sa určite vyskytnú. Ak sa na podobnú situáciu pripravíte hneď na začiatku a budete na ňu psychicky zrelí, zaskočí vás menej. Zmeny, ktoré musíte neodkladne podstúpiť, vás neprekvapia. Základne kroky budete mať premyslené už v predstihu,“ dodáva Norton.
- Mať záujem znamená učiť sa
Túžba učiť sa a zlepšovať si zručnosti vám bude v práci vždy nápomocná a hlavne v tech-oblasti. „Rýchlosť akou sa svet technológií mení, môže byť ohromujúca. Ak si nájdete konkrétne oblasti, ktoré vás zaujímajú a sami si určíte vzdelávacie ciele, ktoré nemusia byť priamo prepojené s vašou každodennou prácou, rozvoju kariéry to veľmi pomôže,“ hovorí Szymansky.
Autorka Laurence Bradford píše pre Forbes.com o ľuďoch v technológiách a životnom rozvoji.
Foto – pexels.com