14. marca 2020

Svet čakajú ťažké časy pandémie, ale Hollywood si to zatiaľ všimol len čiastočne. Premiéru veľkofilmu preložili na jeseň, reklamy partnerov sa však zastaviť nepodarilo. Médiá sa tak plnia marketingom na film, ktorý neuvidíte a ktorý tak iba ukazuje, ako ťažko sa dajú vyvážiť požiadavky biznisu a ochrana pred nákazou. 

Zábava je jeden z prvých sektorov ekonomiky, ktorý zaregistruje nástup krízy, či v ešte horšom prípade, svetovej epidémie. Preto nebolo minulý týždeň veľmi prekvapujúce, keď hollywoodske štúdiá MGM, distribučná spoločnosť Universal Pictures a producenti filmu oznámili, že premiéra bondovky No Time To Die sa z 10. apríla prekladá na november.

„Scenár pre takéto situácie neexistuje.“

Vyhlásenie epidémiu priamo nespomenulo, hovorilo iba o tom, že mu predchádzalo „riadne zváženie a dôsledné vyhodnotenie globálneho kinematografického trhu“.

Rozhodnutie však prišlo v čase, keď magazín Hollywood Reporter priniesol prvý odhad výpadkov tržieb filmového priemyslu v Číne, Južnej Kórei a Taliansku (v tom čase boli vážne zasiahnuté ešte len tieto krajiny) na päť miliárd dolárov.

Posledná bondovka, v ktorej účinkuje Daniel Craig, sa tak stala prvou obeťou poklesu záujmu o návštevu kín v čase karantén a mimoriadnych opatrení.

Keďže náklady na výrobu No Time To Die dosahovali približne 250 miliónov dolárov a minulá bondovka Spectre zarobila po celom svete okolo 880 miliónov dolárov, nestáli producenti a distribútori pred jednoduchým rozhodovaním.

Tržby filmu podľa odhadov filmových analytikov mali pochádzať v dominantnej miere z krajín mimo USA, o to väčší problém preto spôsoboval nástup epidémie.

Daniel Craig na idylických záberoch zo septembrového nakrúcania v južnom Taliansku. FOTO: SITA, AP

Šou musí pokračovať

Opačné rozhodnutie, pravdepodobne aj preto, že v USA je nástup epidémie oneskorený, urobil Disney. Jeho remake animovaného akčného filmu Mulan (s ázijským námetom) síce odložili v Číne, v USA sa však prvá z dvoch plánovaných premiér v pondelok so všetkou slávou odohrala. Napokon sa ukázalo, že zákaz letov medzi Európou a USA dokázalo podujatie na červenom koberci „predbehnúť“ len o pár dní.

„Filmové štúdiá sa rozhodli, že, s výnimkou Bonda, šou musí pokračovať,“ komentoval portál Channelnews Asia.

Trendové rúška, luxusné gély na ruky.
Zvláštna móda v čase koronavírusu

„Scenár pre takéto situácie neexistuje,“ povedal o rozličnom rozhodovaní štúdií Paul Dergarabedian, analytik spoločnosti Comscore. Tie štúdiá, ktoré premiéry odložia, dúfajú, že „všetky zisky sa iba presunú do neskoršieho obdobia,“ poznamenal.

Hollywood Reporter odhadol, že odloženie bondovky by MGM malo vyjsť „iba“ na 30 – 50 miliónov dolárov, kým výpadok tržieb, ak by film išiel von, mohol byť aj 30-percentný, teda okolo 300 miliónov.

Marketing v plnom prúde

Ako sa však ukázalo počas týždňa po tom, ako oznámili zrušenie premiéry, aj toto rozhodnutie bolo iba „tak trochu odloženie“. Viaceré reklamy sa už totiž preložiť nepodarilo, a tak sa médiá začali zapĺňať produktmi z filmu, ktorý ešte nikto nevidel.

Vyprázdnené námestie v Neapole po tom, ako úrady vyhlásili obmedzenia pohybu v celom Taliansku. FOTO: SITA, AP

Upútavka na film, vysielaná vo februári počas SuperBowlu, mala stáť 4,5 milióna dolárov.

Prvý 5G telefón od Nokie sa 5. marca „objavil“ v traileri k filmu a vyšli aj tlačové správy o tom, že je to jediný telefón, ktorý môže „agent série 00“ potrebovať.

Nepodarilo sa už nahradiť ani vystúpenie Daniela Craiga, ktorý je aj spoluproducentom filmu, v televíznej šou Saturday Night Live. Na ruke mal hodinky Omega za 7 390 dolárov.

A k obrovskému článku v magazíne GQ o tom, že „Daniel Craig je najlepší Bond“, pribudla v online verzii na záver poznámka, že film sa odkladá.

Aj špeciálna edícia hodiniek Swatch za 220 dolárov, ktoré sa vo vedľajšej úlohe objavia vo filme, išla na trh v pôvodne plánovanom čase. Bondov sveter vraj čaká „relaunch“ na jeseň. A aj kampaň Heinekenu s neviditeľnými výhernými kódmi už bežala.

Povinný home office, meranie teploty v práci?
Čo môže prikázať zamestnávateľ

Prečo o týchto „ne-problémoch“ píšeme v čase, keď z Talianska prichádzajú správy o kolapse nemocníc a nákaza sa šíri po Európe a Amerike?

Nepodarená reakcia Hollywoodu je príkladom, aké ťažké je v praxi vybalansovať racionálne odporúčania lekárov na masívne obmedzenie sociálnych kontaktov so snahou firiem, aby bolo zachované fungovanie ekonomiky a „biznisu ako obyčajne“.

Aj ten druhý uhol pohľadu má svoje oprávnenie – stratám firiem (či ich prípadným následným bankrotom a prepúšťaniu), sa samozrejme vyhnúť treba, ak sa to dá. A odhadnúť „primeraný“ rozsah karantén je naozaj náročná úloha.

V aktuálnej situácii je však skutočne ťažké myslieť na zábavu s Jamesom Bondom. Tak skúsme článok z trochu optimistickejšieho pohľadu aspoň skončiť.

Takže – keď už Bond do kín naozaj príde, bude to aspoň potvrdenie, že čas na zábavu je (opäť) tu.

Autori Ariel Shapiro, Scott Mendelson, Nancy Olson sú redaktori a prispievatelia Forbes.com.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?