3. augusta 2018

Slovenský youtuber Peter Altof má len 22 rokov a na sociálnych sieťach je štvrtým najsledovanejším Slovákom. Jeho kanály majú dokopy viac ako 1,6 milióna sledovateľov. Pre Forbes hovorí, že asi polovicu príjmu tvoria spolupráce s firmami a jeho najvyšší honorár bol 30-tisíc eur. Aj napriek tomu sa nedávno vrhol aj na podnikanie.

Dnes ráno mi od vás pípla esemeska 4:30 hod., deň predtým o šiestej. To je čas, kedy začínate pracovať, alebo končíte?

Dnes som v tom čase riešil emaily. V noci som efektívnejší a robí sa mi najlepšie.  

Keď sa povie youtuber či influencer veľa ľudí reaguje negatívne. S akými reakciami sa stretávate?

Naučil som sa to filtrovať. Niektorí, najmä starší ľudia nedokážu pochopiť, že si niekto dokáže týmto spôsobom zarábať. Osobne sa však stretávam najmä s pozitívnymi ohlasmi. Často sa mi prihovárajú aj rodičia mojich followerov a zvyknú ma pochváliť.

Za čo konkrétne?

Chcem, aby si ľudia z mojich videí odniesli viac ako len zábavu. Moje cestovateľské vlogy sú istým spôsobom edukatívne. O konkrétnych miestach hovorím historické fakty či zaujímavé informácie, ku ktorým by sa ľudia možno vôbec nedostali.

Youtuber začínal streamovaním toho, ako hrá počítačové hry. Foto: archív (Exploited)

Cítite teda zodpovednosť?

Áno. Uvedomujem si, že ovplyvňujem veľa mladých ľudí a dávam si pozor, aby to nebolo nesprávnym smerom. Vyjadrujem sa aj k politickému a spoločenskému dianiu, aby sa mladí zaujímali o to, čo sa deje. Majú totiž moc to zlepšiť.

Niektorí ľudia však tvrdia, že vážne témy či politika nepatria napríklad na Instagram.

Nesúhlasím s tým.

Slovenská influencerka: Ľuďom prekáža, keď riešim politiku alebo LGBTI

Ako na to reagujú vaši fanúšikovia?

Keď som riešil extrémistov v slovenskom parlamente, čelil som mnohým pobúreným ľuďom. Na druhej strane mi však prišlo veľa pozitívnych ohlasov.

Tri roky ste točili videá bez toho, aby ste vedeli, že na tom môžete niečo zarobiť. Spomínate si na svoj prvý príjem z YouTube?

Zarábať som začal približne v roku 2013. Bolo to v období, keď som iba natáčal a komentoval, ako hrám počítačové hry. YouTube mi začal vyplácať 10 – 12 dolárov mesačne. Vtedy som sa tešil z toho, že si môžem kúpiť pizzu a kofolu a nemusím míňať svoje vreckové.

Ako ste sa odvtedy posunuli?

Tvorím vlastné vlogy a či ide o obsah alebo kvalitu robím to lepšie. Dnes sa mi už na svoje staré videá pozerá dosť ťažko. Zmenil som sa aj ako osoba. Býval som hanblivý a mal som trému rozprávať pred ľuďmi. Dnes už nemám problém s vystupovaním na verejnosti, dokonca robím prednášky pre niekoľko stoviek ľudí.

Minulý rok ste vydali video, kde ste zverejnili svoje príjmy z YouTube. Za necelý mesiac to vtedy bolo približne 613 eur. Myslela som, že videá takýchto známych youtuberov zarábajú viac.

Teraz je to už o dosť viac. Bolo to slabšie obdobie, keďže vtedy platforma sprísnila podmienky a veľa firiem sa rozhodovalo, či tam budú ďalej inzerovať. YouTube však až tak nevynáša, na zarobenie sú tu lepšie spôsoby. Gro príjmu tvoria spolupráce s firmami či predaj merchu.

A čo sa finančne oplatí najviac?

Povedal by som, že spolupráce tvoria asi polovicu príjmu, YouTube len okolo 10 percent.

Čo najradšej sledujeme? YouTube už nie je iba pre mladých, vraví Gogo

Ktoré video vám zarobilo najviac?

Video s Matúšom (youtuber, pozn. red), v ktorom ma ako dieťa v kočiari zadarmo prepašoval do zoo. To vynieslo 996 eur. Bolo dlhšie, malo viac reklám a bolo vydané v správnu dobu.

A akú najvyššiu čiastku ste zarobili reklamou?

30-tisíc eur. Išlo o dlhodobejšiu spoluprácu, no nesmiem prezradiť s kým.

Predpokladám, že veľa ponúk musíte odmietať.

Približne 9 z 10. Vyberám si len tie, ktoré mi sedia, pričom beriem ohľad aj na moju cieľovku. Ak sa mi produkt páči, no cítim, že firma by z toho nič nemala, radšej to nezoberiem. Niektoré spolupráce posúvam kamarátom – youtuberom, alebo mi naopak niečo dohodia oni. Inokedy sa s niekým spojím a odlejem mu z honorára, aby to bolo zaujímavejšie.

Aká reklama či spolupráca bola pre vás najzaujímavejšia?

Bavila ma kampaň pre Globsec, ktorú som robil s youtuberom Selassiem a ktorej cieľom bolo poukázať na fake news. Vo videách či na Instagrame sme sa so Selassiem navzájom osočovali, hejtovali a šírili o sebe klamstvá, ktoré boli úplne za čiarou.

Ľudia nám uverili všetko. Bolo to dosť riskantné upozornenie na to, že nie všetko na internete je pravdivé a myslím, že to malo zmysel. Dobré dlhodobé spolupráce mám aj s Orangeom, Adidas, VB taxi či PlayStation.

Tiež veľmi rád vytváram “reklamné kampane” na svoje vlastné produkty. Vymýšľam marketing pri Waflande alebo pri svojej značke oblečenia a sám som svojím influencerom. Akurát sa za to neplatím, haha.

Okrem točenia videí na svoj YouTube kanál nedávno otvoriť prevádzku Wafland v Auparku. Foto: archív (Exploited)

Spomínali ste, že pri reklamách beriete ohľad aj na cieľovku. Prevláda názor, že youtuberov sledujú len malé deti. Ako to je?

Sú tam aj mladšie ročníky, no aj tínedžeri a starší ľudia. Štatisticky mi ukazuje, že ma sleduje približne 44 percent ľudí vo veku 18 – 24 rokov.

Napriek tomu, že sa viete slušne uživiť ako influencer a youtuber, ste nedávno otvorili svoju vlastnú prevádzku v Auparku Wafland. Prečo?

Mal som niekoľko spoluprác s firmami, ktoré predávali produkt pre podobnú cieľovku, ľudia si ma s tým spájali. Stalo sa mi však, že ma párkrát podviedli, a vtedy som si uvedomil, že by som mal rád vlastný produkt, pod ktorý sa viem 100 % podpísať. V tom čase za mnou prišiel známy s podobným nápadom, a tak sme sa do toho pustili. Teraz plánujeme rozšírenie, buď do iných nákupných centier alebo formou franšízy.

Aká bola vaša investícia?

Ja osobne som do toho dal približne 25-tisíc eur z ušetrených peňazí. So spoločníkom sme veľa vecí robili sami, stavali sme to tam, prvý týždeň som tam dokonca robil a predával wafle a po zatvorení umýval stroje a utieral podlahu. Prešiel som si všetkým a teším sa z toho. Konečne ma niečo nadchlo a vytiahlo od počítača, haha.

Youtuberi zvyknú hovoriť, že im vlogovanie a veci s tým spojené zaberajú toľko času ako bežná robota. Ako teda stíhate aj podnikanie?

Asi posledné tri mesiace pred otvorením som sa prichytil pri tom, že robím 14 – 16 hodín denne. Bolo to veľmi hektické obdobie, no už máme v prevádzke manažéra, čiže je to pokojnejšie. Točím, keď mám náladu a čas a viem si to celkom dobre rozložiť.

Hlavné  foto: archív (Exploited)