„Dnes už je na Slovensku taký presýtený trh, že je veľmi ťažké v podnikaní vymyslieť niečo nové. Takmer všetko je rozbehnuté. Keď si chce človek založiť nejaký biznis či startup, je oveľa ťažšie nájsť dieru na trhu,“ hovorí zakladateľ firmy Rstudio, ktorá funguje už takmer 30 rokov. Pri budovaní podniku kladie dôraz miesto výkonu na ľudskosť a dobré vzťahy so zamestnancami aj zákazníkmi. O pracovných zásadách rodinnej firmy a budovaní kvalitného kancelárskeho interiéru nám porozprával zakladateľ Juraj Rehák.
S podnikaním začínal krátko po revolúcii, keď to podľa jeho slov bolo o niečo jednoduchšie. Po ukončení štúdia nastúpil do chemickej fabriky. Už tam sa mu darilo stúpať po kariérnom rebríčku a vypracoval sa na pozíciu technického pracovníka. Časom však ako zamestnanec vnútorne nenapredoval.
Z hobby biznis
„Vždy ma fascinovali dizajn, umenie, architektúra, ergonómia, koloristika aj použitie svetla v interiéri. Toto odvetvie bolo v tom čase u nás ešte v plienkach. Nábytkovému dizajnu som sa venoval len ako záľube,“ hovorí Juraj Rehák.
„Zlomom bola návšteva vo Vile Tugendhat v Brne. Táto funkcionalistická stavba je ojedinelým dielom architektov Miese van der Rohe a Lilly Reich, ktorí určovali nové trendy aj v interiérovom dizajne.“ Práve tam sa Juraj rozhodol, že začne podnikať s nábytkom.
„Vtedy som vôbec netušil, kam až by som sa mohol dopracovať. Teraz vidím, že mám za sebou úchvatnú cestu.“
Obrovský dopyt
Jurajovi Rehákovi v začiatkoch s firmou pomáhali brat a otec. „Začali sme s kancelárskymi stoličkami. Trh bol v tom čase prakticky prázdny a dopyt obrovský,“ spomína.
Otec a brat už síce odišli do dôchodku, no neskôr sa konateľkou firmy stala aj Jurajova dcéra Jana. Za úspechom ich značky vidia práve rodinný prístup.
„Od začiatku som chcel, aby moja firma bola rodinná. Aj keď je pravda, že pracovať s rodinnými príslušníkmi vôbec nie je jednoduché. Otvorenosť pri komunikácii je oveľa väčšia, ale tolerancia pri presadzovaní názorov menšia,“ priznáva zakladateľ firmy, ktorý pochádza zo Šale, no firmu vybudoval v Trnave.
Nielen nábytok
Spomienka na dobrú kvalitu trvá dlhšie ako radosť z nízkej ceny.
Rstudio navrhuje a vyrába kancelársky nábytok na mieru a jeho cieľovou skupinou sú najmä veľké a zahraničné spoločnosti.
„Mnohým našim zákazníkom nejde iba o nábytok ako produkt, ale najmä o kvalitnú službu. Sú vďační za pridanú hodnotu – naše duševné vlastníctvo. Teda to, ako sme im interiér vymysleli. Vďaka našim skúsenostiam vytvárame zdravšie a pohodlnejšie interiéry, ktoré odrážajú hodnoty firiem,“ hovorí Rehák.
Jedným z mott Rstudia je, že súčasný interiér nepotrebuje revolúcie, ale inovácie. Nie je podľa nich vždy nutné boriť to minulé a nahradzovať to niečím novým, ale oživovať a posúvať.
„Trendy sú a stále sa menia, ale prioritou každého nášho projektu sú ľudia, ich potreby, komfort a súlad s prírodou. Samotný interiér predstavuje realizáciu týchto myšlienok. Preto netvoríme iba koncept interiéru, ale tvoríme funkcionalitu,“ vysvetľuje.
Individuálne firma pristupuje nielen k zákazníkom, ale aj k zamestnancom. Zdroj foto: archív Rstudia
Firme sa darí napriek tomu, že ich realizácie nie sú najlacnejšie. „Vysoká pridaná hodnota a ľudská komunikácia sú naše silné stránky. Aj preto sa k nám mnoho ľudí vracia s tým, že síce sme drahší, ale aj tak chcú realizáciu práve od nás.“
Medzi firemné zásady preto patrí, že spomienka na dobrú kvalitu trvá dlhšie ako radosť z nízkej ceny.
Do práce s radosťou
„Aj zariadenie interiéru vo firmách veľmi vplýva na to, či sa zamestnanec ráno do práce teší alebo nie,“ zdôrazňuje Jana Czakó.
Kancelárske priestory zariaďovali napríklad pre viaceré prevádzky VÚB banky, Schindler eskalátory, Coop Jednotu, Fingo, Svet zdravia aj STU. Podľa Jany Czakó najradšej spolupracujú s firmami, ktoré prídu s vlastnou víziou a nápadmi.
„Naši klienti si dnes o niečo viac uvedomujú, aký veľký vplyv má pracovné prostredie na motiváciu a výkon zamestnancov,“ vysvetľuje Czakó.
„Vidia, že dnešnej generácii mladých a šikovných ľudí veľmi záleží na tom, ako ich pracovné prostredie vyzerá, a vplýva to aj na ich rozhodovanie o novej práci. Vnímame, že aj zariadenie interiéru vo firmách veľmi vplýva na to, či sa zamestnanec ráno do práce teší alebo nie,“ dodáva.
Zdravie zamestnancov ako investícia
O to, v akom prostredí ľudia pracujú, sa podľa konateľov Rstudia začali viac zaujímať aj vplyvom pandémie. Trend zdravého pracovného prostredia k nám podľa Jany Czakó prichádza aj zo zahraničia.
„Vo svete je napríklad celkom bežné mať v kancelárii výškovo nastaviteľne stoly, kým u nás je to pre mnohých ešte stále zbytočná investícia,“ hovorí o výsledkoch ich trhových prieskumov.
„Prekvapilo nás, aké je u nás slabé povedomie o ergonomickom pracovnom prostredí. Práve preto sme sa rozhodli robiť pravidelné kampane v oblasti zlepšenia zdravia na pracovisku,“ vysvetľuje.
Výškovo nastaviteľné stoly sú podľa rodinnej firmy dôležitým prvkom zdravej kancelárie. Zdroj foto: archív Rstudia
„Ľudia sa po pandémii oveľa viac zamýšľajú nad tým, prečo ich v práci bolí hlava, opúchajú im nohy a majú skoliózu. Sme radi, že osveta, ktorú robíme, ľudí inšpiruje a reálne pomáha.“
Kvalitní ľudia na trhu sú
Podľa konateľov nábytkovej firmy sa zamestnanci v zdravom pracovnom prostredí cítia spokojnejšie a to ich motivuje k lepším výkonom. „V podnikateľskom prostredí dnes prevláda názor, že kvalitní ľudia sa veľmi ťažko hľadajú a je ich málo,“ dodáva Jana Czakó.
„O nedostatku zamestnancov počúvame často. Ja si však myslím, že kvalitní zamestnanci na trhu sú. No nejde len o to, koho nájdeme, ale aj, čo mu vieme ako firma ponúknuť. Kvalitní ľudia potrebujú kvalitných šéfov. Šéfovia a zamestnanci by sa mali vzájomne inšpirovať a podporovať.“
Ľudský a individuálny prístup
Rodinná atmosféra v ich firme podľa nich láka nielen zákazníkov, ale aj zamestnancov.
„Zakladáme si na otvorenom prístupe k našim zamestnancom. Zapájame ich aj do chodu a smerovania firmy. Všetci sme sa naučili pracovať ako tím a zároveň každý na svojej vízii. Naši zamestnanci sú samostatní, ale veľmi súdržní. Radi spolu trávime čas aj mimo práce. Chodíme na tímbildingy na Slovensku aj do zahraničia,“ hovorí Juraj Rehák.
„Každý z našich zamestnancov inak zvláda stres a rôzne okolnosti. Na to všetko sa snažíme prihliadať. S každým máme brainstormingy aj pohovory spätnej väzby. Snažíme sa reagovať na potreby každého člena tímu. Individuálne sa zaujímame aj o to, ako sa majú a čo práve prežívajú,“ dodáva.
Jana Czakó zdôrazňuje, že práve ľudskosť je v ich firme najvyššou hodnotou. „Môj otec je vo firme považovaný aj za psychológa a kouča,“ hovorí pre Forbes.
Vďaka tomuto prístupu majú zamestnanci k firme väčšiu dôveru a neboja sa, keď sa im niečo nepodarí. „Každému sa stane, že občas mu niečo nevyjde. Ale aj vtedy náš zamestnanec vie, že mne a mojej dcére v prvom rade záleží na ňom.“
Dôraz na udržateľnosť
Vplyvom pandémie tiež nábytková firma v posledných mesiacoch zaznamenala zvýšený dopyt po nielen kvalitnom a zdravom, ale aj udržateľnom interiéri.
„Veríme v udržateľnosť, preto sú naše produkty a celý proces výroby nastavené tak, aby sme v maximálnej miere pracovali s obnoviteľnými materiálmi a obmedzili tým negatívny vplyv na životné prostredie,“ hovorí Juraj Rehák.
„Pri výrobe používame komponenty a materiál výhradne od dodávateľov, ktorí myslia na životné prostredie a recykláciu. Naše produkty navrhujeme tak, aby mali dlhú životnosť a aby sa dali ľahko obnoviť a znovu použiť,“ dodáva.
Láka aj ďalšie generácie
Okrem dcéry Jany sa podľa zakladateľa Rstudia o rodinnú firmu zaujíma aj jeho mladší syn Tomáš. „Často sa stretávam s tým, že niekto na Slovensku vybuduje rodinnú firmu, ale nemá ju komu odovzdať. Keď rodinní príslušníci vidia vo firme nadšenie a dobrú atmosféru, chcú ju budovať tiež,“ hovorí Juraj Rehák.
Keď človek buduje rodinnú firmu s vášňou, podľa Juraja Reháka nehrozí, že ju nebude mať komu odovzdať. Zdroj foto: archív Rstudia
„Práve Jankin prínos v marketingu posunul našu firmu medzi slovenskú špičku. Včas sme zistili, že nestačí mať len kvalitnú výrobu a zohratý realizačný tím. Marketing má dnes na trhu obrovskú hodnotu pre uchádzanie sa o výnimočné projekty,“ priznáva Juraj.
Keď dieťa vyrastá v prostredí rodinnej firmy, je podľa Jany Czakó prirodzené, že sa o ňu začne zaujímať.
„Aj keď mnohí členovia nášho tímu nie sú naša rodina, vnímame, že sme si blízki nielen ako kolegovia. Podporujeme sa v kariére aj v súkromí. Myslím si, že základ úspechu firmy je v tíme. Aj v obdobiach neistoty, akým je pandémia, ju silný tím podrží,“ uzatvára Jana Czakó.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]