19. mája 2018

Najskôr vytvoril internetový portál, ktorý mal slúžiť na podporu startupov a umožňoval projektom zviditeľniť sa pred investormi v rámci istej lokality. Filip Šimončič sa však hneď na začiatku chytil do vlastnej siete a stal sa súčasťou jedného z prezentovaných projektov Živá Kombuča, z ktorého sa sformovala značka Mana Roots. Dnes vyrába nápoj kombucha, považovaný za elixír mladosti, ale aj vlastné remeselné limonády s pôvodnou receptúrou.

Hľadal investíciu, kam by mohol vložiť svoje úspory. Vytvoril portál Investujes.sk, kde mal ambíciu združovať investorov a nápady v podobe startupov, medzi ktorými sa objavil aj projekt Živá kombuča Mateja Petráša. „Kombucha je viac uznávaná v zahraničí, najmä v Amerike. Páčilo sa mi to ako nápad. Kombucha je niečo iné a zdravé, preto som do toho išiel,“ hovorí Filip Šimončič, ktorý pred tromi rokmi urobil zásadný krok a stal sa spoločníkom vo firme na výrobu nápoja.

Fyzicky aj psychicky náročný rozbeh

Ako nováčikovia v potravinárskom biznise nemali dostatočné vedomosti ani skúsenosti. Matej Petráš a Filip Šimončič vytvorili malú výrobňu remeselného charakteru v Dolnej Strede pri Seredi, kde spoločnosť sídli dodnes. Učili sa na vlastných chybách, čo je možno bolestivý proces, ale dnes je za to Filip vďačný.

Chceli vyrábať kvalitné produkty bez boja s reťazcami, vytvorili si vlastnú sieť

„Finančný plán na začiatku bol podcenený. Nemali sme skúsenosti s výrobou, nevedeli sme, čo to technologicky obnáša.“ Spočiatku išlo nielen o remeselnú, ale aj ručnú výrobu nápoja kombucha, keď ju varili v 30-litrových nádobách a plnili ručne plniacou pištoľou. Navyše mali problém zohnať aj obalové materiály a kvalitné suroviny. „Veľké sklárne robia obaly pre spoločnosti v státisícoch, ale my sme potrebovali len jednu – dve palety,“ spomína podnikateľ.

Reklama

Firma si vyžadovala od majiteľov maximálne nasadenie s neobmedzeným pracovným časom. Bolo jasné, že ďalšia investícia do technologického vybavenia je nevyhnutná. Bol to pre firmu kľúčový moment, keď došlo ku konca roka k odstúpeniu Mateja Petráša od projektu. Filip priznáva, že za ich rozdelením boli financie, ale tiež nastal spor vo videní ďalšieho smerovania firmy.

Filip Šimončič stojí za značkou nealkoholických nápojov Mana Roots, ktoré sú alternatívou k veľkým značkám. Foto: Mana Roots

Návrat k prírode vo fľaške

Medzi veci, ktoré by pri zakladaní vlastnej značky urobil inak, rozhodne patrí názov. Asi po roku fungovania sa Živá kombuča zmenila na Mana Roots, čo Filip označuje za zložitý proces, ktorý si mohli ušetriť, ak by uvažovali už na začiatku v širších súvislostiach. „Živá kombuča bola názov len pre kombuchu, chceli sme robiť jeden craftový produkt, ale potom sme zistili, že treba vytvoriť viac produktov a ten názov sa do toho nehodil. Vymysleli sme Mana Roots,“ vysvetľuje Filip. Mana znamená niečo nadprirodzené a roots sú korene, čo má spolu symbolizovať hlavnú ideu značky – návrat k prírode, tradíciám, koreňom a základu života.

Od firmičky k firme. Výrobca sajdra Jablčnô sa nadýchol na veľký rozbeh

Nealko sa vyrába bez farbív, aróm a konzervačných látok. Základom sú kvalitné suroviny, ktoré tvoria jadro všetkých produktov. Nápoje vznikajú postupne lúhovaním či varením. Výroba nápoja trvá niekedy aj 24 hodín a počas procesu sa dbá na to, aby sa nevytrácali prospešné antioxidačné látky, minerály a vitamíny. Tie reprezentujú funkčnosť nápoja na organizmus spotrebiteľa.

Limonády Mana Roots majú prírodný charakter. Foto: Mana Roots

Okrem kombuchy pridal Šimončič do portfólia tiež osem druhov limonád, ktorých receptúry vznikali systémom pokus-omyl. Vyrába tonik z chinínovej kôry aj colu z colových orechov. „Využívam prírodné zdroje a to je super. Prečo by ste mali jesť chemické vitamíny, keď sa stačí vrátiť k našim predkom, ktorí si robili čaje, jedli bylinky a získavali z nich prospešné látky,“ vraví Filip.

Momentálne pracuje na nových produktoch a rád by ponuku rozšíril aj o cold brew-macerovanú kávu, ľadové čaje či limonády na báze jablkovej šťavy. „Trh si vyberie, čo chce, čo nechce. Mám výhodu oproti veľkým hráčom, že som flexibilný. Môžem sa s tým vyhrať, pretože môžem vyrobiť relatívne malú dávku na otestovanie chuti.“

Alternatíva k známym značkám

V januári prešli výrobné priestory Mana Roots technologickou obnovou, čím sa zvýšila efektivita niekoľkonásobne. Nápoje sa pripravujú v 250-litrovom varnom kotli. Momentálna mesačná kapacita je približne 30-tisíc fliaš.

Produkty Mana Roots môže zákazník nájsť na regionálnych pultoch obchodných sietí, v špecializovaných maloobchodných predajniach, ale značka sa tiež orientuje na kaviarne a reštaurácie, ktoré chcú ponúknuť svojim zákazníkom remeselné limonády ako alternatívu k bežne dostupným produktom.

Pri oslovovaní gastropartnerov sa podnikateľ snaží spojiť s viacerými výrobcami, aby bola ponuka pestrejšia. Spolupracuje aj s Tatranskou minerálkou.

Filip by si nikdy nepomyslel, že sa raz bude venovať biznisu s limonádami. Považuje za dôležité vložiť do podnikania aj niečo zo seba a netají sa tým, že má vo firme veľké plány. Vstupu investora sa nebráni. Určite by bol však pri nastavovaní podmienok veľmi obozretný. „Mám veľké vízie a chcem vybudovať  silnú a stabilnú spoločnosť,“ dodáva nadšený podnikateľ.

Značka Mana Roots prináša na trh elixír mladosti kombucha aj prírodné limonády. Foto: Mana Roots
Hlavná foto:  Nápoje Mana Roots využívajú silu byliniek aj korenín. Foto: Mana Roots