16. apríla 2018

V poľnohospodárstve sa pohybujú už štvrťstoročie. Myšlienka výroby farmárskych kvalitných produktov v nich zrela niekoľko rokov, keď sa Róbert Németh spolu so spoločníkom Jurajom Pápayom rozhodli spustiť výrobu aj s vlastnou distribúciou a predajom. Pod ich značkou FARMFOODS vzniklo na Slovensku zatiaľ päť kamenných predajní, no v priebehu troch rokov by chceli sieť rozšíriť až na 65 predajní.

Pred 25 rokmi založili spoločnosť AGROTRADE GROUP, zameranú predovšetkým na predaj a servis poľnohospodárskej techniky. Idea meniť poľnohospodárske suroviny na produkty v nich zrela dlhšie, no asi pred piatimi rokmi prišli s nápadom spájania malých výrobcov združených pod značkou FARMFOODS. „Chceli sme urobiť veľký projekt a spojiť výrobu aj s distribúciou,“ rozpráva konateľ spoločnosti Róbert Németh.

Zatiaľ vzniklo v rámci konceptu Farmfoods 5 kamenných predajní. FOTO: FARMFOODS

Iniciatíva konceptu Farmfoods sa stretla s pozitívnymi reakciami zo strany farmárov aj výrobcov. Dnes združujú 10 slovenských spoločností, ktoré podliehajú prísnym kritériám. Základom konceptu Farmfoods je výroba poctivých výrobkov bez konzervantov, éčok či GMO surovín. Preferujú welfare chov zvierat a pracujú s princípmi Natur, ktoré sú podobné tým bio a dbajú na odbornosť pri ochrane zdravia rastlín a zvierat.

Konatelia Róbert Németh s Jurajom Pápayom nechceli značku FARMFOODS dostať do pozície rukojemníka v obchodných reťazcoch a ako jediné riešenie sa ukázalo budovanie vlastnej siete predajní. „Vedeli sme zo skúseností, že by sme nemohli byť úspešní. Menší slovenskí výrobcovia potravín nemajú šancu sa dohodnúť s reťazcami a musia realizovať vlastný odbyt,“ vraví Németh.

Značka FARMFOODS chce prinášať na pulty obchodov poctivé výrobky. Foto: FARMFOODS

Kvalita verzus reťazce

Vytvorili preto obchodnú sieť FARMFOODS s piatimi kamennými a pätnástimi pojazdnými predajňami, ktoré majú šíriť dobré meno značky v danom regióne a pripraviť tak pôdu pre vznik nových kamenných predajní. Róbert Németh tvrdí, že obchodovanie malých farmárov s obchodnými reťazcami ovplyvňujú dva hlavné faktory. Jedným z nich je problém dosiahnuť takú veľkú produkciu, ktorá by uspokojila ich požiadavky a tým druhým závažnejším faktorom je cenová politika reťazcov. „S reťazcami môžete obchodovať len tak, že si povedia cenu a vy sa musíte prispôsobiť. Takže dnes vo veľkých reťazcoch nájdete málokedy čistý produkt,“ vraví podnikateľ.

FOTO: Potraviny bez kasy. Amazon predstavil obchod budúcnosti

Obeťou neúprosnej obchodnej politiky reťazcov sa stáva najčastejšie práve kvalita. „Všade sú nejaké aditíva, náhrady, látky, ktoré viažu vodu, aby cena mohla byť čo najnižšia,“ hovorí Németh s tým, že jednou z možností je potom sústrediť výrobu len na obmedzený počet produktov. Dohoda v zmysle určovania ceny produktu zo strany dodávateľa v reťazcoch nie je možná. „Je to zložitý systém, do ktorého sme sa nechceli pustiť.“

Poctivosť je základ, inak to nemá zmysel

Každý výrobca pod značkou FARMFOODS určuje svoje ceny a nesie tak zodpovednosť za to, či sa daný produkt predá alebo nie. Cena výrobkov sa môže niekedy zdať vyššia, no zodpovedá kvalite. „Už naše suroviny, ktoré používame na výrobu produktov, majú aj trojnásobne vyššiu cenu. Pri niektorých výrobkoch musíme byť jednoznačne drahší,“ hovorí Németh a ako príklad uvádza výrobu mäsových výrobkov, kde na kilo výrobku sa spotrebujú aj tri, štyri kilá mäsa. „Máme šancu s naším konceptom uspieť, len ak budeme poctiví.“

Považujú za dôležité, aby boli ich zamestnanci stotožnení s filozofiou firmy. FOTO: FARMFOODS

Pustili sa do náročného projektu, ktorý si vyžaduje investície, ale sú odhodlaní vytrvať. „Sme na začiatku a čaká nás ešte veľa práce,“ vraví podnikateľ, pričom by chceli do troch rokov spravovať 65 predajní. V súčasnosti majú v ponuke viac ako 800 výrobkov, z toho približne 400 vlastných.

Platz doch! Dve Slovenky v Berlíne vybudovali úspešnú reštauráciu

Predajne FARMFOODS majú svoju charakteristickú atmosféru, ktorá dáva zákazníkovi pocítiť, že ide o výnimočné potraviny, pričom úlohou predavačov je ich informovať o pôvode produktov. „Zamestnanci sú alfa a omega. Pre predajcov máme študijné materiály. Potrebujeme, aby vedeli, čo predávajú. Je to veľmi dôležité, aby sa stotožnili s našou filozofiou.“

Sieť potravín by mala dopomôcť k tomu, aby kvalitné slovenské produkty a suroviny zostávali na Slovensku. Trojročnú vyhliadku dokončenia realizácie siete považuje konateľ za najneskorší variant, plány im často komplikuje byrokracia. „Už dnes by sme chceli mať viac otvorených predajní, zápasíme s legislatívou a vybavovaním miest, kde chceme predajne zriadiť. Každé mesto má svoje pravidlá, kladie iné podmienky, ale bojujeme,“ priznáva Németh a s optimizmom dodáva. „Ide nám to síce pomalším tempom, ako by sme chceli, ale ide to. Viem, že to dokážeme.“

Hlavná foto: Spolutvorca konceptu výnimočných potravín od farmárov Farmfoods Róbert Németh. Foto: FARMFOODS