9. mája 2019

Značka Dulcia Natural funguje na slovenskom trhu od roku 2014. Odvtedy prešla výraznou zmenou balenia, no čo ostalo nezmenené, je maximálna kvalita. Lucia a Robert Klebercoví pritom nehľadia na vlastné marže, ale vyberajú si takých dodávateľov a také suroviny, ktoré sú tie najlepšie z najlepších. Ich prístup si získal už mnoho zákazníkov a oni dúfajú, že budú v tejto tradícii pokračovať aj ich dve malé dcérky. Investorom preto hovoria rázne nie.

Lucia a Robert Klebercoví sa spoznali počas štúdia telovýchovy v Bratislave. Obaja pochádzajú z rodín, kde bola veľmi silná tradícia bylinkárstva a mastičkárstva, a preto ani počas detstva nepoužívali konvenčné produkty z drogérie. Robert dokonca spomína, že okrem mydla a zubnej pasty nič iné nepoužíval. Lucia si zas s mamou zvykla miešať rôzne mastičky či krémy podľa toho, čo aktuálne potrebovali.

Vyrábajú zdravé mydlá. Dvojica farmaceutov vyvracia,
že veci z lekárne musia byť plné umelín

Táto dvojica aktívnych športovcov sa krátko po ukončení školy rozhodla založiť si rodinu. Luciu však začali počas tehotenstva trápiť problémy s pleťou, a tak sa ponorila do starých zápiskov a skúmala, prečo sa to deje a čo by jej mohlo pomôcť. Preto začala doma v kuchyni variť, miešať a experimentovať. „Materská dovolenka je na to ako stvorená,“ dodáva s úsmevom.

„Mňa zas tešilo, že má nejakú záľubu. Vtedy sme si mysleli, že by si Lucia možno mohla založiť živnosť, ktorej by sa venovala aj po materskej dovolenke,“ hovorí Robert, pričom dodáva, že naozaj netušili, ako veľmi sa tento koníček rozbehne a že aj Roberta pohltí natoľko, že bude musieť opustiť svoje vtedajšie zamestnanie.

Tvárou značky je samotná Lucia Klebercová, ktorú výroba prírodnej kozmetiky zaujímala už od detstva. Foto: archív Dulcia Natural
Tvárou značky je samotná Lucia Klebercová, ktorú výroba prírodnej kozmetiky zaujímala už od detstva. Foto: archív Dulcia Natural

Boli prví 

Všetky krémy a mastičky, ktoré Lucia vyrobila, putovali rodine a kamarátom. „Získavala som tak veľmi cennú spätnú väzbu. Všetky produkty som v podstate vyrábala na želanie – ak ma niekto známy o niečo poprosil, ja som to s láskou vyrobila a rozdávala,“ spomína Lucia. „Zlom nastal až vtedy, keď podstatná časť nášho príjmu putovala na suroviny. Vtedy sme si povedali dosť a museli sme sa rozhodnúť, či do toho ideme naplno a pod vlastnou oficiálnou značkou, alebo s tým Lucia sekne,“ hovorí Robert.

Vegánska kozmetika a nulový odpad. Dve sestry rozbehli voňavý biznis

Odpoveď je teda viac než jasná. Dvojica spustila v roku 2014 vlastnú značku prírodnej pleťovej kozmetiky, ktorá v tom čase nemala na Slovensku žiadnu obdobu. „Boli tu, samozrejme, rôzne tradičné firmy, ktoré majú úžasnú výrobu mydiel, olejov alebo mastičiek, no kozmetiku tohto typu, čiže prírodné krémy s množstvom aktívnych zložiek, u nás naozaj ešte nikto nevyrábal,“ vysvetľuje Lucia.

V súčasnosti ponúka značka vyše 50 produktov vrátane pánskej či telovej kozmetiky. Foto: archív Dulcia Natural
V súčasnosti ponúka značka vyše 50 produktov vrátane pánskej či telovej kozmetiky. Foto: archív Dulcia Natural

A čo prvotné investície? Lucia a Robert spomínajú dnes už s úsmevom na to, že nemali našetrené žiadne peniaze. „Rok pred spustením značky sme si mysleli, že do biznisu nejdeme, a tak sme si kúpili chalupu. Úspory sme teda investovali tam a o rok neskôr sme si už museli požičať od rodiny,“ hovorí Lucia.

Pritom nešlo o žiadne vysoké sumy a všetky výdavky postupne hradili z tržieb. Mnoho vecí, ako napríklad e-shop, si zriadili sami či s pomocou kamarátov. „Okrem jednej menšej pôžičky sme si nikdy nepožičiavali a približne po štyroch mesiacoch boli naše príjmy dostatočné na to, aby sme pokryli výdavky na suroviny. Zisky však putovali na ďalší rozvoj značky a asi až v minulom roku sme si z nich niečo vyplatili,“ vysvetľuje Robert. Pár sa pritom zhodol na tom, že ich snom nie je drahé auto či luxusná nehnuteľnosť, ale poctivá práca, ktorá bude prinášať radosť aj ďalším ľuďom.

Nie je krém ako krém

V čom sa teda značka Lucie a Roberta odlišuje od konkurencie? Produkty Dulcia Natural sú profesionálne prírodné produkty určené najmä na pleť, ktoré tvorí 100 percent prírodných zložiek. Slovo profesionálne značí, že všetky tvrdenia, ktoré nájdete na balení, sú plne overené poprednými laboratóriami a majú dokázané účinky. „Spolupráca s týmito laboratóriami z rôznych krajín Európy sa nám veľmi osvedčila. Často spolu komunikujeme, a ak prídu s nejakým novým zistením, poradia nám, ako naše produkty ešte viac vylepšiť,“ hovorí Lucia.

Ďalšia vec, ktorá ich odlišuje od konkurencie, je obsah destilovanej vody. Práve tú pridáva mnoho konvenčných značiek do svojich krémov, no podľa legislatívy sa jej obsah neberie do úvahy pri prideľovaní označenia Bio. „Stačí teda, ak máte iba 20 percent z celkového zloženia v bio kvalite. Zvyšné látky sú potom v celom objeme zastúpené vo veľmi malých percentách, no zákazník si to na obale neprečíta,“ vysvetľuje Robert a dodáva, že v ich produktoch nenájdete ani kvapku vody a celé zloženie tvoria len kvalitné suroviny a aktívne látky od overených dodávateľov.

Zákazník si môže na každom balení prečítať aj to, koľko percent surovín pochádza z certifikovanej bioprodukcie. Foto: archív Dulcia Natural
Zákazník si môže na každom balení prečítať aj to, koľko percent surovín pochádza z certifikovanej bioprodukcie. Foto: archív Dulcia Natural

Lucia a Robert si uvedomujú, že za svoje produkty by si možno mohli pýtať o čosi vyššiu sumu, no zrejme by mnoho zákazníkov na Slovensku nemali. Zvolili teda cestu nižšej marže v prospech kvality, ktorá je pre nich pri podnikaní alfou a omegou. „Nevýhodou je azda len to, že nedokážeme expandovať na zahraničný trh. Pri našich cenách nemáme priestor na poplatky distribútorom, a preto sa ani v blízkej budúcnosti neplánujeme upriamiť na zahraničie,“ hovorí Robert.

Lucia dodáva, že najväčšiu radosť im robí dobre fungujúci biznis, pri ktorom sa nemusí hanbiť pozrieť zákazníkovi do očí, a dúfa, že ho raz prevezmú aj ich dnes ešte malé dcérky. Dvojica sa preto zhodla, že žiadnych investorov nepotrebujú a v súčasnosti im stačí ich malý tím spolupracovníkov. Títo dokopy šiesti ľudia totiž dokážu viesť značku, ktorá vlani vygenerovala tržby vo výške takmer 550-tisíc eur.

Hlavné foto: manželia Klebercoví. Foto: archív Dulcia Natural

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk