4. apríla 2019

Prírodné mydlo z lekárne. Myslíte si, že je toto tvrdenie nezmyselné? O opaku sa snažia ľudí presvedčiť Magda Krchňáková a jej otec Štefan Krchňák. Obaja sú farmaceuti a stoja za značkou Sapotheca.

Svoje doterajšie znalosti sa tak snažia spájať v spoločnom biznise. Kým ona je predstaviteľkou mladšej generácie lekárnikov, on zase tej staršej. Vďaka praxi, ktorú za sebou majú, dobre vedia, čo ľudia hľadajú a predovšetkým potrebujú.

Nie je mydlo ako mydlo

A majú v biznise na čom stavať. Sám Štefan má totiž za sebou bohatú minulosť vo farmaceutickej sfére. Okrem iného je autorom prvého informačného systému pre lekárne na Slovensku, viedol lekáreň s prvým lekárenským automatom a tiež bol v roku 2014 prezidentom Zväzu lekárnikov Európskej únie v Bruseli.

Manželia sa držia ekologického včelárstva. V Belianskych Tatrách vyrábajú balzamy a elixíry

Myšlienkou vyrábať vlastné mydlo ako z lekárne, sa zaoberali už pomerne dlho. Akurát netušili, čím by vlastne mali začať. Zo slov ku činom prešli po tom, čo sa pravidelne stretávali s ľuďmi, ktorí hľadali kozmetické produkty pre seba, no žiadne nespĺňali ich očakávania. „Máme bohaté skúsenosti s výrobou liekov v lekárni a mydlo ako základný kozmetický výrobok bolo to prvé, čo sme chceli vyskúšať, “ vysvetľuje Magda pre Forbes.sk.

Farmaceutické rodinné žezlo prebrala Magda. S otcom sa pustila do spoločného biznisu. Foto: archív M. Krchňákovej

A tak vznikla značka Sapotheca. Pri vymýšľaní názvu sa dcéra s otcom držali latinčiny. Sapo totiž znamená mydlo a apotheka zase lekáreň. Na začiatku biznisu sa museli sústrediť na správny výrobný postup. Všetky dobré a pre pokožku prospešné látky mali by zachované v mydle. Následne sa sústredili na balenie, ktoré si navrhli sami. „Chceli sme prírodný vizuál, čo by odzrkadľovalo filozofiu značky a snahu o ekologický výrobok,“ opisuje Magda bližšie.

Mydlá začala vyrábať na materskej. Sú z bambuckého masla až z Afriky

V neposlednom rade sa museli postarať o to, aby ich mydlo spĺňalo všetky podmienky, ktoré kozmetický produkt spĺňať musí. Všetky mydlá tak majú podľa vysokých nárokov riadne certifikované a registrované. Najväčšou výzvou je pre nich presvedčiť ľudí, že „nie je mydlo ako mydlo.“

Produkty z lekárne bez chémie

Počiatočné investície podľa Magdy smerovali najmä do surovín, obalov, zariadenia a priestorov. Celkovo išlo asi o 30-tisíc eur. „Tou najväčšou bolo jednoznačne zariadenie na navažovanie a zahrievanie olejov. Predtým sme ich navažovali ručne, bolo to veľmi pracné a spomaľovalo to samotný výrobný proces,“ ozrejmuje pre Forbes.sk.

Za touto slovenskou kozmetikou aktuálne stoja dokopy traja spoločníci. Okrem otca s dcérou je to i Norbert Gyürüsi, pre ktorého predstavuje zdravý životný štýl skôr hobby. Vo firme má na starosti predovšetkým právnické záležitosti. Štefan sa venuje najmä výrobe a Magda zase marketingu a dizajnu.

V značke Sapotheca sa snažia vyvrátiť, že všetko z lekárne musí byť plné umelín. Foto: archív M. Krchňákovej

Cieľom tímu značky Sapotheca je priniesť produkty, ktoré sú účinné a taktiež určitým spôsobom tradičné. Zároveň chcú ľuďom ukázať, že nie všetko z lekárne je plné chémie. Skrátka, že sa to dá i bez nej. Výrobňu majú v Šuranoch. Všetky produkty tam vznikajú od začiatku až do konca.

„Mydlá vyrábame metódou za studena, ktorá je síce zložitejšia, no v konečnom dôsledku vďaka nej dosiahneme produkt, ktorý si zachová všetky dôležité zložky,“ upresňuje Magda. Od ostatnej slovenskej prírodnej kozmetiky sa snažia odlíšiť najmä tým, že ponúkajú takzvanú funkčnú radu. Tá je určená pre ľudí, ktorých trápi problematická pokožka, nech už ide o ekzém alebo akné.

Priamu konkurenciu nemajú

Pri výrobe používajú rovnaké lekárenské zariadenia a postupy, ako pri výrobe liekov. Zatiaľ predávajú mesačne pár tisíc kusov produktov. Magda dúfa, že čoskoro sa dostanú na plánovaný prvý stupeň kapacity výroby, teda 8-tisíc kusov.

Mydlá v značke Sapotheca pripravujú zo zmesi prírodných rastlinných olejov a esenciálnych rastlinných silíc. „Špeciálnou zložkou mydla je kozie mlieko, ktoré používame čerstvo zamrazené po nadojení,“ vraví Magda. To vôbec neupravujú, a teda využívajú i smotanu.

Okrem toho odštartovali tiež spoluprácu so slovenskou čokoládovňou LYRA. „Máme radi čokoládu a keď sme zistili, že si sami v Kolumbii pestujú kakaové bôby, rozhodli sme sa ich navštíviť a opýtať sa, či by nám nejaké neposkytli na skúšanie,“ dopĺňa pre Forbes.sk. Nuž, táto myšlienka sa zapáčila obom stranám, a tak bolo čokoládové mydlo na svete.

Pri výrobe mydiel sa v tejto slovenskej značke držia sily prírodných surovín. Foto: archív M. Krchňákovej

A keďže sa na Slovensku prírodná kozmetika teší veľkej obľube, tak stúpa i počet firiem, ktoré sa zaoberajú jej výrobou. Ako vnímajú v značke Sapotheca konkurenciu? Podľa Magdy mydlá podobného druhu vyrába u nás len pár spoločností. A keďže sa vo svojom koncepte zamerali na lekárne a ich zákazníkov, tak nejakú priamu konkurenciu vôbec nevidia. „Problém je skôr u kolegov, ktorí sa boja predaja takéhoto druhu kozmetického výrobku a radšej predávajú tie, ktoré sú notoricky známe,“ priznáva otvorene.

Do budúcna si chcú naďalej získavať zákazníkov kvalitou výrobkov. Veľmi si tiež vážia spätnú väzbu od každého jedného človeka. To im pomáha rásť a posúvať sa v novom biznise vpred. Taktiež okrem už existujúceho sortimentu hľadajú nové suroviny a ich kompozície. Najbližšie to budú podľa Magdy mydlá s makom a argánovým olejom.

Hlavné foto: Čokoládové mydlo (vľavo) vzniklo v spolupráci so značkou LYRA. Do biznisu sa pustili otec a dcéra (vpravo). Foto: archív M. Krchňákovej

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk