Do Spojeného kráľovstva sa rozhodli odísť len na leto. Z dvoch mesiacov sa však stali štyri roky a Dominik Horský s manželkou Simonou od pôvodnej myšlienky pokračovať v práci v odboroch, ktoré vyštudovali na Slovensku, úplne upustili. To, čo sa začalo prácou v kováčskej dielni Valley Forge Blacksmiths v Londýne, sa po návrate domov premenilo na vlastnú značku interiérového dizajnu s názvom Ideaferdesign. Tá sa zameriava na výrobu jedinečných, ekologicky nezávadných interiérových doplnkov.
Takmer sa na Slovensko nevrátili
Čím dlhšie manželia Horskí pôsobili za hranicami, tým nereálnejšia im prišla predstava, že by skúsenosti a zručnosti, ktoré Dominik nadobudol ešte počas štúdia na Škole úžitkového výtvarníctva v Kremnici, mohli po návrate domov pretvoriť do výroby vlastných dizajnových produktov.
„Čím dlhšie sme boli v Anglicku, tým viac sme si tam na život a prácu zvykli a návrat domov sa nám zdal menej a menej reálny. Príchod na Slovensko sme stále odkladali, no nakoniec sme si povedali – poďme a uvidíme,“ približuje Dominik. Dodáva, že samotné plánovanie celého konceptu výroby prebiehalo ešte za hranicami.
Každý jeden kus musí byť prepracovaný a dizajnovo jedinečný. Foto: Filip Györe
„Na jednej z dizajnových výstav Decorex International nás inšpiroval Brit Tom Faulkner. Jeho tvorba bola veľmi podobná tomu, čo sme sami už dlhšie nosili v hlave. Všetko však boli spočiatku len dohady. Netušili sme celkom presne, či by naše nápady mohli fungovať,“ dopĺňa Simona.
Skĺbil dve vysoké školy s biznisom v Belgicku.
U nás postavil saunu na lyžiach
Nakoniec ich presvedčil až fakt, že podobné dizajnové štúdiá inde vo svete tvoria a predávajú bez problémov a Slovensko by nemuselo byť výnimkou.
Ich tvorba nesie i ekologický aspekt
Aj keď sa určite dá začať aj s menšou investíciou, Ideaferdesign nebol tento prípad, priznáva Dominik. Spolu so Simonou posledné dva roky v Londýne intenzívne šetrili, aby nedostatok financií náhodou neviedol k prekážkam pri samotnej výrobe. Zo začiatku do celého projektu okrem už v minulosti zakúpených nástrojov investovali v priemere 12 000 eur a ostatok riešili za chodu. Napriek tomu, že v ničom nemali istotu, kvalitné zariadenie dielne bolo ich prioritou. Čím lepšie je podľa Simony a Dominika vybavená, tým viac sa dá vymýšľať pri náčrtoch a ušetriť čas pri výrobe.
Zo Silicon Valley sa vrátila domov.
Vo firmách spája psychológiu a dizajn
Tá sa zakaždým začína návrhom z papiera, plastelíny alebo drôtu, ktorý následne putuje do výrobných priestorov a podlieha skúšaniu technológie, postupu a povrchovej úpravy. Práve táto časť je často pre oboch hra s materiálom a jeho možnosťami. „Po niekoľkých pokusoch sa vyrobí vzor, ktorý u nás ostáva ako maketa. Potom sa môžu vyrábať prvé predajné originály. Postup zostáva rovnaký, ale vždy ide o jedinečný, ručne vyrobený kus,“ približuje Dominik.
Pri výrobe používajú recyklovateľné materiály ako železo, mosadz, meď, betón či sklo. Foto: Filip Györe
Už v začiatkoch svojej tvorby mali v jednej veci jasno. Ak má ich dielo v interiéri vyniknúť, musí byť potenciál daného materiálu využitý naplno. Ako napovedá aj názov štúdia, pracujú hlavne so železom a k nemu pripájajú ďalšie recyklovateľné materiály, ako mosadz, meď, mramor, betón alebo sklo.
Už počas výroby sa snažia čo najviac eliminovať odpad, vďaka čomu sa dostávajú do povedomia ekologicky zmýšľajúcich firiem. „Oslovila nás španielska firma “Ekohunters”, ktorá sa orientuje na predaj ekologicky nezávadných produktov, a do ponuky zaradila aj náš stolík P1,“ hovorí Simona.
Nábytok s asymetrickými tvarmi
Aj keď podľa Simony spĺňajú ich výrobky parameter funkčnosti, prioritne musia fungovať vizuálne tak, aby ich asymterické tvary, geometria a hra so stabilitou narušili všednosť interiéru. Vďaka tomu sa ich produkty stanú v miestnosti stredobodom pozornosti.
„Ak niekto hľadá špeciálny kúsok, určite ho u nás nájde. Čoraz viac máme pocit, že zariaďovanie súčasných interiérov samo smeruje k jedinečnosti, tvorivosti a individualite. Každý chce mať predsa svoje bývanie najkrajšie. Výroba niečoho takého si ale vyžaduje čas a my nikdy neodovzdáme niečo, s čím by sme neboli na sto percent spokojní,“ približuje Dominik.
Najviac zákazníkov sa k značke Ideaferdesign dostane vďaka výstavám. Foto: Filip Györe
Slovenskí zákazníci nie sú naučení sa pristaviť a pýtať sa
Aj keď im návrat na Slovensko zaručil nižšie vstupné náklady, najmä zo začiatku a v rámci výstav tvorili gro ich zákazníkov cudzinci. „Možno Slováci a Česi nie sú naučení pristaviť sa a komunikovať o výrobku. Skôr si ho dodatočne vyhľadajú na internete. Zahraniční návštevníci sa oveľa viac zaujímajú a pýtajú. S odstupom času si myslíme, že je to vyrovnané,“ vysvetľuje dvojica.
A zároveň dodáva, že aj keď na propagáciu využívajú aj sociálne siete, výstavy sú miestom, kde skutočne cítia potenciál produktu. Vidieť totiž ich veci naživo a mať možnosť ohmatať si ich, je niečo celkom iné.
Keďže sú momentálne na všetko sami dvaja, je podľa nich často časovo náročné stíhať všetky projekty. Aj preto už niekoľkokrát uvažovali o tom, že by sa ich tím mohol rozrásť o pár šikovných rúk do dielne. Zatiaľ im však ide hlavne o udržanie kvality nových projektov a prezentáciu Ideaferdesignu v rámci celosvetových výstav. Úvahy padli už aj v súvislosti s blogom, ktorý by ich tvorbu ešte o trochu viac priblížil potenciálnym zákazníkom. „Zatiaľ však nie sme o tom úplne rozhodnutí,“ dodávajú.
Hlavné foto: Dominik a Simona Horskí sa vrátili domov s jasným cieľom. Založiť si vlastnú značku. Foto: Filip Györe