24. marca 2019

Z miesta na relax sa stal biznis. Rastislav Demeš je spolumajiteľom slovenskej značky TAJNA Vineyards & Winery, ktorú chcel od konkurencie odlíšiť najmä tým, že vychádza z 25 hektárov vlastných vinohradov.

A presne na slove „vlastné“ celá značka stojí. Rastislav sa so spoločníkom a zároveň svokrom Milanom Strieškom postaral o to, aby mali v biznise vlastnú pôdu, vlastný vinohrad, vlastné hrozno a tým aj vlastné víno. Vinárstvo zasadili priamo do vinohradov bez priemyselných zón, aby ľudí vylákali z miest.

A poctivá práca sa veru vypláca. Ich obľúbené vína sa totiž dostali niekoľkokrát do výberu súťaže Národný salón vín. Jedným z nich bolo Cuvée Secret Reserva, ktoré sa v roku 2017 stalo dokonca šampiónom v kategórii červených suchých vín.

Rešpektujú zásady konzervatívneho segmentu

Rastislav stál pri založení firmy ešte v roku 2008. So spoločníkom začínali tým, že najskôr odkúpili areál bývalého poľnohospodárskeho družstva, ktoré malo vinohrady. Zhruba 7 rokov im však trvalo, kým mohli vstúpiť na trh s vlastným vínom. To sa stalo v máji roku 2015.

Vínotéka z Tatier expanduje do Bratislavy.
Nový koncept spojil lokálne vína so zážitkovou gastronómiou

Podľa neho je tento segment veľmi konzervatívny a musia rešpektovať jeho zákonitosti. Napríklad tie, že do roka sa dá urobiť len jedno víno a treba čakať na ďalšiu úrodu. Nič sa nedá urýchliť.

stena vinohradníctva TAJNA Vineyards & Winery
Nikto nečakal, že sa z tohto projektu stane biznis. Foto: archív TAJNA Vineyards & Winery

Začiatky značky boli takpovediac nevinné. Nikto totiž neplánoval, že sa z nápadu stane biznis. „Chceli sme mať svoje útočisko na oddych, trávenie voľného času a až neskôr sa začalo ukazovať, že z toho vzniká vinárstvo,“ spomína Rastislav pre Forbes.sk. Dnes má slovenská značka 25 hektárov vinohradov a 10 zamestnancov.

Budúcnosť fľaše na víno: plochá, plastová, priamo do schránky

Počas 11 rokov fungovania to však nemali ľahké. Museli vykúpiť okolité parcely, ktoré mali okolo 100 spoluvlastníkov, vysadiť nové vinohrady, postaviť vinárstvo a kúpiť potrebnú techniku. „Dostať vinohrad do plnej rodivosti v priebehu 4, maximálne 5 rokov je investícia na hektár vo výške 30- až 35-tisíc eur bez ceny pozemku,“ ozrejmuje Rastislav.

Ak sa teda bavíme o počiatočných investíciách, tak tie ráta na niekoľko miliónov eur. „Sme ľudia z iného biznisu, nemuseli sme sa tak zadlžovať a mohli sme to financovať z vlastných zdrojov,“ vysvetľuje.

V slovenskom víne vidia veľký potenciál

Pri vedení tohto biznisu identifikuje Rastislav dve veľké výzvy. „Či si niečo ako vinári nahovárame, alebo nie, tak musíme rešpektovať, že Slovensko dnes nie je na svetovej ani európskej vinárskej mape,“ ozrejmuje pre Forbes.sk.

pohár s bielym vínom značky TAJNA Vineyards & Winery, v pozadí je vinohrad
Cieľom tejto slovenskej značky je vytiahnuť ľudí z miest do viníc a vinohradov. Foto: archív TAJNA Vineyards & Winery

Spotreba vína u nás podľa neho síce rastie, no 68 % z nej predstavujú produkty z dovozu. Preto sa v značke TAJNA Vineyards & Winery snažia, aby vlastné víno predali hlavne priamo na Slovensku, keďže jeho export nie je práve jednoduchou záležitosťou.

Tento fakt treba akceptovať, no zároveň treba sa snažiť ho postupne meniť. Podľa Rastislava má kvalitné slovenské víno potenciál dostať sa na vinársku mapu Európy. Len sa o to treba pričiniť.  Druhou výzvou je pre neho v biznise zabezpečenie pracovníkov do tohto agrosekoru. „Vo vinohradoch je všetko o ľudskej práci. Na niektoré veci sa dajú použiť stroje, no gro práce treba stále robiť ručne,“ vraví.

Hrozno nekupujú, ale pestujú

Dnes ponúkajú štandardné druhy rôznych bielych, červených a ružových vín, okrajovo do ponuky zaradili i vlastné medy, keďže do areálu umiestnili včely. Svoje portfólio vín postavili na základných odrodách typických pre tamojší región. Ide o Rizling vlašský a Sauvignon Blanc.

Pustili sa však i do pestovania uznávaných medzinárodných odrôd, ktoré sa na Slovensku tešia veľkej obľube. „Chardonnay, Pinot Blanc alebo Pinot Gris. Z červených odrôd máme postavenú stratégiu na odrodách z Bordeaux, hlavne na trojici Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc a Merlot. To sú naše vlajkové lode, z ktorých vyrábame prémiové červené Cuvée Secret Reserva“ hovorí Rastislav pre Forbes.sk.

Interiér vo vinohradníctve TAJNA Vineyards & Winery, ktorý slúži na rôzne spoločenské udalosti
V tomto biznise podľa Demeša záleží aj na drobných detailoch. Ten, kto sa ich drží, môže hrať prvú ligu. Foto: archív TAJNA Vineyards & Winery

Zásadnú výsadbu na takmer 2 hektároch pôdy venovali aj slovenskému novošľachtencovi s názvom Dunaj. „Hrozno nekupujeme. Všetko máme z vlastných vinohradov,“ ozrejmuje spolumajiteľ a dodáva, že aktuálne majú okolo 10 základných odrôd hrozna.

Ako dlho ale trvá, kým sa jednotlivé vína dostanú až priamo k zákazníkom? To môže byť podľa Rastislava otázka mesiacov až rokov. Mladé vína, ktoré sa fľaškujú v novembri, sa môžu predávať po 3 až 4 mesiacoch. V značke ale majú i také, a to prevažne červené, ktoré vo fľašiach potrebujú zrieť dlhšie. Dnes tak ponúkajú vína, ktoré sú staršie ako 4 alebo 5 rokov. Čím bude vinárstvo staršie, tým dlhšia bude táto doba.

Vinohrady TAJNA Vineyards & Winery značky sa dnes rozprestierajú na 25 hektároch pôdy.
Vinohrady značky sa dnes rozprestierajú na 25 hektároch pôdy. Foto: archív TAJNA Vineyards & Winery

Maximálnu produkciu vína tejto slovenskej značky tvorí 75-tisíc fliaš ročne. Presne toľko vedia aktuálne vyrobiť. Vlani sa im podarilo vyprodukovať 65-tisíc fliaš a tento rok by z nich chceli predať 45-tisíc. „Cieľom je dostať sa v predaji zhruba na 60 až 70 % kapacity. V roku 2020 by sme chceli ísť už naplno,“ vysvetľuje Rastislav. Z ich celkového predaja pritom až 40 % tvoria červené vína. O zvyšok sa delia tie biele s ružovými.

A čo bude ďalej?

V biznise je podľa spolumajiteľa firmy dôležité sústreďovať sa na drobné detaily. Tí ľudia, ktorí sú na ne zameraní, totiž môžu hrať „prvú ligu“. O svojej značke Rastislav s úsmevom hovorí, že je ešte v akomsi startupovom móde. Kým sa ostatné startupy po roku alebo dvoch relatívne rozbehnú, tak vo vinohradníckom segmente to trvá oveľa dlhšie.

Do budúcnosti je ich cieľom stabilizovať sa na trhu prémiových slovenských vín, dostať vinohrady na Tajnej do stavu plnej rodivosti, čo by chceli stihnúť do 2 až 3 rokov, a sústreďovať sa na každý detail jednotlivých vín v ich portfóliu. V praxi to znamená, že chcú vyrábať viac tých, ktoré ľuďom chutia a sú žiadané.

Hlavné foto: archív značky TAJNA Vineyards & Winery