2. októbra 2018

Manželia Bertovci sa spoznali na vinárskej škole, kde neskôr študovali aj ich dvaja synovia Matúš a Lukáš. Pred vyše desiatimi rokmi spolu štvorica priniesla na trh rodinné víno, ktoré produkuje v juhoslovenskom mestečku Strekov. Značka Berta sa v súčasnosti distribuuje do vyše stovky hotelov a  reštaurácií na Slovensku, a ešte tento rok chce expandovať na škandinávsky trh.

Mesto Strekov je silnou vinohradníckou oblasťou už od nepamäti. Väčšina tamojšieho hrozna však dlhé roky putovala ďalej, prevažne do malokarpatskej oblasti. Postupne sa však v meste začala formovať skupina ľudí, ktorá to chcela zmeniť a ktorá využila kvalitu strekovských vinohradov na výrobu vlastných vín.

Lukáš Berta (vpravo) s bratom Matúšom.
Lukáš Berta (vpravo) s bratom Matúšom. Foto: archív Berta

Zaradila sa k nim aj rodina Bertovcov, ktorá svoj prvý vinohrad vysadila pred vyše 45 rokmi. Len vinárstvo ich však živí od roku 2007. „V tom čase som sa akurát vrátil zo študijnopracovného pobytu v USA v jednej vinárskej firme. Začali sme v malom, v jednej pivničke, a postupne sme sa rozširovali,“ začína rozprávanie Lukáš Berta.

Vinár a jeho žena. Nemali to v pláne, ale zachraňujú spustošené vinohrady

O pár rokov neskôr sa presťahovali do väčších výrobných priestorov a v roku 2013 znova zainvestovali do rozšírenia. Práve tento rok považuje Lukáš Berta za zlomový, okrem iných významných zmien sa začali sústrediť najmä na pestovanie odrôd typických pre ich región. Ide najmä o Rizling vlašský, Muškát moravský, Sauvignon Blanc, Svätovavrinecké či Alibernet.

Spolu s rozširovaním priestorov firmy, pochopiteľne, rástla aj jej produkcia. Zatiaľ čo v prvom roku svojej existencie vyprodukovali tisíc fliaš vína, v poslednom roku to bol 35-násobok. A tento rok to podľa Bertu vyzerá na 38-tisíc. „Postupne objemy zvyšujeme, pri zachovaní rovnakého postupu a s terajšími výrobnými kapacitami je naším stropom ešte maximálne dvojnásobok,“ hovorí.

Vinári sú známi najmä tým, že nepoužívajú korkové uzávery.
Vinári sú známi najmä tým, že nepoužívajú korkové uzávery. Foto: archív Berta

Aj keď majiteľmi rodinného podniku sú všetci štyria, robotu si podľa Lukáša Bertu nekradnú a majú ju podelenú. On s bratom majú na starosti najmä spracovanie hrozna, samotné víno a jeho prezentáciu, otec prácu vo vinohradoch a mama sa zaoberá riadením a administratívnym chodom vinárstva Berta.

Ich značka je zaujímavá aj tým, že ako prvá na Slovensku dala definitívne zbohom korkovým uzáverom. A hoci často si ľudia takéto víno spájajú s nižšou kvalitou, Bertovci sa snažia tento názor vyvrátiť. „K tomuto kroku nás inšpiroval George Fistonich, ktorý je zakladateľom ikonického vinárstva Villa Maria. Bolo prvé, ktoré v roku 2001 zaviedlo takzvanú ´Cork-Free Zone´ (vína sú uzatvorené šrobovacím uzáverom, pozn. red.),“ hovorí a dodáva, že jeho víno sa dostalo do celosvetovej top päťky.

Tokaj zabodoval s unikátom. Víno pre cisárov sa stalo šampiónom v Paríži

A čo bolo v roku 2014 dôvodom na takúto zmenu? Podľa Bertu zabezpečujú šróbovacie uzávery oveľa väčšiu vyrovnanosť vín a odstránili tak problém s korkovou zatuchlinou, ktorá určité percento výroby vína znehodnocuje.

„To, že sme boli na Slovensku prví, sme tiež vedeli využiť v marketingu, a tretím dôvodom na zmenu bola cena,“ vysvetľuje Berta. Zatiaľ čo tisíc kusov šróbovacieho uzáveru stojí 100 eur, pri korku je to vyše štvornásobná suma. Fľaša sa potom predražuje aj ďalšími úkonmi, ktoré sú pri použití korku potrebné.

Za svoj Muškát moravský Single Vineyard získali Bertovci v roku 2013 striebornú medailu z Fingers Lakes International Wine Competition v New Yorku
Za svoj Muškát moravský Single Vineyard získali Bertovci v roku 2013 striebornú medailu z Fingers Lakes International Wine Competition v New Yorku. Foto: archív Berta

Okrem Slovenska môžeme nájsť vína Berta v susednom Česku či Rakúsku, pričom len 20 % tvorí predaj konečnému zákazníkovi. Väčšina ide cez distribútorov. „Gro nášho obchodí tvorí hlavné mesto, oblasť Tatier a východ Slovenska,“ hovorí Berta a dodáva, že aktuálne riešia spoluprácu s Fínmi.

Po prezentácii, ktorej sa tam v apríli zúčastnili, ich kontaktoval majiteľ jednej z reštaurácií. Spolupracujú však aj so slovenským dodávateľom, ktorý má v Škandinávii kontakty. A prvý obchod by tam mohli podľa Bertu uzavrieť do konca roka. V súčasnosti sprevádzajú po slovenských pivniciach odborníkov na víno z Fínska a oni sa do krajiny chystajú koncom októbra.

Tento článok je zo série článkov Jeseň vo vinohradoch, ktoré vám prinášame tento týždeň.

Hlavné foto: archív Berta