1. októbra 2018

Zeliskovci si vo Svätom Jure pri Bratislave žijú svoj malý vinársky sen. Aj keď sa ich rodinná značka zrodila už roku 2008, len nedávno sa do produkcie vína vrhli naplno. Michal dal v predchádzajúcej práci výpoveď pred rokom a pol, a keďže je Ria na materskej, vinárčenie sa stalo rodinnou obživou. Hovoria, že biznis stránke sa ešte stále priúčajú.

Ria a Michal Zeliskovci pochádzajú zo Svätého Jura, a tak ako to v tomto mestečku býva zvykom, vinohradníctvo majú v rodine. Nikdy však nemali v pláne živiť sa ním. „Naši rodičia aj starí rodičia robili víno len pre vlastnú spotrebu a potešenie, bolo to také hobby popri práci ako u väčšiny ľudí vo Svätom Jure,“ vysvetľuje Michal Zeliska.

Ria Zelisková má vo vinárstve na starosti marketing. V rámci neho založila blog Vinárova žena. Foto: archív Zeliska

Michalovým snom bolo stať sa novinárom, a preto šiel študovať masmediálnu komunikáciu. Pôsobil v denníku Šport, neskôr sa stal marketingovým manažérom. Produkciu vína mal ako svoju „bokovku“ približne sedem rokov, vlastnú značku vytvoril spolu s otcom v roku 2008. A kedy začal rozmýšľať nad tým, že bude vinárom na plný úväzok? „Vždy, keď ma v práci naštvali,“ odpovedal so smiechom.

Aké víno kupovať a piť toto leto? A ako ušetriť vďaka trendom

Po veľkom prehodnotení si priorít koncom roka 2016 Michal v práci nakoniec oznámil, že skončí. „Vianoce sú obdobie, kedy sa zvykne bilancovať a uvedomili sme si, že sa tomu chceme venovať stopercentne,“ hovorí. Všetok svoj voľný čas vtedy obetoval vínu, čo bolo stále náročnejšie a ťažšie na manažovanie. Ako hovorí, robota vo vinohradoch nepočká a ak áno, zdvojnásobí sa.

V súčasnosti sa spolu s manželkou starajú o 1,5 hektára vinohradov. Tento rok vyprodukovali okolo šesťtisíc fliaš vína. „Je koniec septembra a z posledného ročníka máme posledných pár fliaš, čo je znamením, že ľuďom naše víno chutí,“ hovoria manželia.

Manželia dorábajú napríklad odrody Rizlingu rýnskeho, Frankovky modrej, André či Alibernetu. Foto: archív Zeliskovci

Tvrdia tiež, že ich cieľom nie je bezhlavo zarábať peniaze, vinárstvo je pre nich totiž najmä filozofia a spôsob života. Všetky ich príjmu tvorí v súčasnosti predaj konečnému zákazníkovi, no akuálne rokujú aj s distribútormi. Záujem o ich víno totiž prejavili viaceré vinotéky v hlavnom meste.

Na vinohradoch pestujú odrody Frankovky modrej, Alibernetu, Rizlingu rýnskeho, Müllera a ďalšie, pričom hrozno aj dokupujú. Dávajú si však záležať na tom, aby bolo priamo zo Svätého Jura.

Na Záhorí vyrástlo levanduľové pole. Trio nadšencov vyrába levanduľové víno aj džem

Okrem rodinných vinohradov, ktoré patria Michalovej rodine, si však niektoré aj prenajímajú. „ Nie sme ešte v štádiu, aby sme si ich mohli kupovať. Navyše, ceny za vinohrady sú tu veľmi premrštené,“ hovorí Michal. Dôvodom je blízkosť hlavného mesta a to, že veľa majiteľov v nich vidí stavebné pozemky.

Pre manželov je však prenájom aj akýmsi spôsobom záchrany vinohradov. Veľa z nich je totiž v dezolátnom stave a chradne. Naposledy sa Zeliska rozhodol vypátrať majiteľa zarastených a neudržiavaných vinohradov, kde rástla pre túto oblasť netypická odroda, Sauvignon. „Majiteľka nemala ani predstavu, v akom stave sa pozemok nachádza. Povedala, že ho má v prenájme družstvo, ktoré ho udržiava,“ vysvetľuje.

Zeliskovci vinárčia od roku 2008, na podnikanie to však premenili pred rokom a pol. Foto: archív Zeliska

V tom čase však bolo družstvo na pokraji krachu a väčšinu vinohradov vôbec neobrábali. „Keď som ju na miesto zobral, hneď tam mi môj prenájom odkývala,“ vraví a dodáva, že takýchto prípadov je vo Svätom Jure veľa.

Michal nakoniec k vinárčeniu zlákal aj svoju manželku, ktorá je momentálne na materskej dovolenke s ich tretím dieťaťom. Ria sa však okrem starostlivosti o deti stará aj o marketing značky Zeliska.

So svojím vínom navštevuje Michal Zeliska mnohé akcie v hlavnom meste, naposledny nalieval na Dobrom trhu. Foto: archív Zeliska

„Naším paradoxom je to, že Michal pracoval v marketingovej oblasti, ktorú však zastrešujem ja,“ hovorí Ria Zelisková. Na starosti má spravovanie sociálnych sietí, oslovovanie potenciálnych klientov, vybavovanie objednávok, no najväčším úspechom je jej blog Vinárova žena.

Píše príhody, ktoré pri práci zažívajú, uverejňuje fotky a komunikuje cez neho s klientami a potenciálnymi zákazníkmi. „Chcela som ľuďom sprostredkovať iný pohľad na vinárstvo. Facebooková stránka nášho vinárstva bola totiž ako každá iná a chceli sme sa odlíšiť,“ hovorí. Odozvy na blog sú pozitívne, manžel mu však na začiatku neveril. „Nechápal som, prečo a načo to je dobré, no neskôr som sa jej za to ospravedlnil. Malo mi to dôjsť skôr, aký dobrý kanál to môže byť,“ hovorí.

Tento článok je prvým zo série článkov Jeseň vo vinohradoch, ktoré vám prinesieme tento týždeň. 

Hlavná foto: archív Zeliska