1. augusta 2018

Pred štyrmi rokmi sa rozhodli kúpiť pozemok, na ktorom vo voľnom čase pestovali levanduľu. A to, čo začalo ako záľuba troch nadšencov prerástlo po čase v podnikanie. Firma Levanduland vyrába levanduľové vína, džemy, sirupy či likéry, ktoré dodávajú do menších obchodov i reťazcov na Slovensku a v Česku. A v súčasnosti plánujú na trh uviesť vlastný rad prírodnej kozmetiky. 

Za projektom Levanduland stoja Miroslav Bertovič a Tatiana a Simona Slobodové. Prvé sadenice na Záhorí vysadili na jar 2014, v tom čase však ešte priestor svojho levanduľového poľa neplánovali využívať na komerčné účely. „Našli sme pozemok s veľmi kvalitnou pôdou blízko nášho bydliska. Všetko ohľadom levandule bola vždy našou vášňou a snívali sme o akejsi vlastnej oáze pokoja,“ vysvetľuje Simona Slobodová.

Mladí manželia vyrábajú zdravé nanuky. Otvárajú predajňu v centre Bratislavy, chcú ich aj vo Viedni

V začiatkoch považovali pestovanie len za koníček, a keďže v tejto oblasti nemali žiadne predošlé skúsenosti, učili sa na vlastných chybách. V tom čase mal každý z troch zakladateľov vlastnú prácu, z ktorej túto záľubu financoval. Pozitívne ohlasy okolia však vyústili do založenia firmy Levanduland a svoje nápady tak všetci traja začali realizovať na profesionálnej úrovni.

Propagačná fotografia spoločnosti Levanduland.
Počas letného obdobia a levanduľovej sezóny si zákazníci môžu produkty kúpiť aj priamo na poli, zároveň tak môžu vidieť ako a kde sa levanduľa pestuje. Foto: archív Levanduland

Prvým krokom bola spolupráca s lokálnymi dodávateľmi a slovenskými výrobcami, v spolupráci s  ktorými teraz distribuujú svoje výrobky do rôznych obchodov a sietí supermarketov. Ich vína, džemy, sirupy a likér dnes môžete nájsť vo väčšine reťazcov na Slovensku aj v rôznych menších špecializovaných predajniach u nás a v Českej republike.

„Do sféry obchodu a distribuovania produktov do reťazcov sme nabehli bez prípravy a každý jeden deň v tejto oblasti nám stále prináša nové poznatky a skúsenosti,“ hovorí Miroslav Bertovič. A dodáva, že z hľadiska rozvoja im pomohla najmä spolupráca s Tescom, do ktorej sa zapojili v rámci ich programu podpory regionálnych slovenských výrobcov potravín.

Klobúky s názorom zabrali. Modely mladej Slovenky nosia hviezdy internetu

„Predaj sa nám podarilo zvýšiť o viac ako 35 %, vznikol tak priestor na testovanie a výrobu nových produktov,“ vraví jeden zo spolumajiteľov. Práve minulý rok bol pre firmu prelomový, keďže dokázali pokryť všetky výdavky z jej príjmov bez potreby ďalšieho financovania z osobných zdrojov. Ich tržby dosiahli úroveň 36-tisíc eur.

Zatiaľ majú za sebou päť sezón, počas ktorých stihli vytvoriť 17 potravinárskych produktov. Okrem džemov a sirupov, z ktorých je aktuálnou novinkou levanduľové mojito, majú v ponuke aj vína, likér či brusnicovú a slivkovú omáčku na syry a mäso.

Propagačná fotografia firmy Levanduland, na ktorej sú dve dievčatá.
Kamennú predajňu zatiaľ firma nemá, no jej otvorenie je podľa majiteľov otázkou blízkej budúcnosti. Foto: archív Levanduland

Podľa Simony Slobodovej začali využívať kvety levandule na kulinárske účely úplne prirodzene. „Na začiatku sme testovali jej rôzne druhy spracovania a zužitkovania, čoho výsledkom bol prvý recept na domáci levanduľový sirup. Ten je dodnes naším najobľúbenejším,“ vysvetľuje.

Levanduľové pole sa nachádza na Záhorí v turisticky atraktívnej oblasti, len na skok od jazera s pieskovou plážou a kempom. A aj to malo za následok rozvoj ďalšej sféry ich podnikania, ktorá však nie je hlavným zdrojom ich príjmu. Svoje pole vždy počas levanduľovej sezóny, ktorá trvá od konca mája do začiatku júla, prenajímajú záujemcom o fotenie. Záujem o rezervácie priestorov podľa Slobodovej každý rok rastie, tento rok bol ich kalendár „vybookovaný“ do dvoch dní od zverejnenia termínov.

Po tomto období je pole prístupné aj verejnosti počas Dní otvorených dverí spojených so samozberom, ktoré naposledy navštívilo približne 4000 návštevníkov.

Ružové a biele levanduľové víno značky Levanduland.
Obľúbeným produktom sú aj levanduľové vína. Foto: archív Levanduland

Aj napriek postupnému rozširovaniu je Levanduland stále malou firmou, ktorá má troch stálych zamestnancov a majiteľov v jednom. Pri zbere úrody im pomáhajú sezónni brigádnici a celá rodina. V súčasnosti ich najviac zamestnáva testovanie vlastného radu prírodnej kozmetiky.

V pláne je produkcia ôsmych rôznych kozmetických výrobkov z levandule, napríklad šampóny, krémy a gély. Ich uvedenie na trh sa im však aj pre uplynulú levanduľovú sezónu o čosi predĺžilo.

„Vývoj a testovanie kozmetiky je diametrálne odlišné od kulinárskej oblasti, spĺňanie legislatívnych podmienok a laboratórne testy sú časovo aj finančne náročné,“ vysvetľuje Miroslav Bertovič a dodáva, že ide o beh na dlhú trať. Spustenie predaja plánujú v priebehu niekoľkých mesiacov.

Hlavná foto: Simona Slobodová/ Levanduland