1. augusta 2020

Vo vinárskom biznise sa pohybuje 40 rokov a hovorí, že každým rokom je to náročnejšie. Pre Milana Pavelku je práca s hroznom a vínom životným štýlom. Jeho vinárstvo sa za tie roky vypracovalo na úspešný rodinný podnik s obratom viac ako 1,5 milióna eur. A v sobotu 1. augusta organizuje vinárstvo Pavelka a syn oslavu 25. výročia značky pre verejnosť vo Vinohradníckom Domčeku Celestín v Pezinku.  

Pochádza z vinárskej rodiny, pričom víno robil už jeho pradedo. Milan Pavelka začínal s piatimi hektármi, ktoré obrábal spolu so svojím vtedajším spoločníkom Milanom Soboličom. „Každý sme mali otvorenú živnosť a urobili sme voľné združenie,“ hovorí Pavelka, ktorý svoje prvé profesionálne vína vyrobil v roku 1995 z odrôd Rizling vlašský, Rulandské biele, Pesecká leánka a Pálava. 

„Pálava bola môj favorit, o ktorom som sníval. Na Slovensku som ju vysadil ako prvý ešte v 80. rokoch. Vedel som, že sú to vynikajúce vína,“ vraví vinár. V roku 1999 už mali sedem zamestnancov a začínali s rozširovaním vinohradníckej výroby, a tak založili s.r.o. Dnes Milan Pavelka pod značkou Pavelka a syn obrába 50 hektárov vinohradov a zamestnáva 15 ľudí. 

Vínny startup s niekoľkomiliónovými počiatočnými investíciami.
Z hobby je dnes rodinné vinárstvo

Najhorší rok ako odrazový mostík

Milan Pavelka otvorene priznáva, že nemajú za sebou zásadný rok, ktorý by ich posunul raketovou rýchlosťou v ich 25-ročnej histórii. Ako zásadný však vidí rok 2010, keď im dážď zbil úrodu za 300-tisíc eur. „To bol zlomový rok a bol to aj rok, keď sme sa rozchádzali so spoločníkom. Vtedy u nás začínala robiť aj manželka, tak sme si povedali, že to nejako skúsime prežiť,“ spomína Pavelka. V tom čase si museli zobrať úver a nakúpiť hrozno, aby mohli ďalej vyrábať víno. 

Po tomto prelomovom roku už víno vyrába len z hrozna z vlastných vinohradov. „Víno robíme pre tých, ktorí chcú piť kvalitu a sú ochotní za to zaplatiť,“ vraví hrdo Pavelka. Vína Pavelka a syn sú prevažne určené pre domáci trh, i keď občas sa im podarí produkciu vyviesť do Číny, Japonska, na Taiwan alebo do severských krajín ako Fínsko či Švédsko. Až 95 percent vín však zostáva na Slovensku. 

Domček Celestín, Pezinok, vinohrad
V Domčeku Celestín v Pezinku sa v sobotu 1. augusta konala oslava 25. výročia fungovania firmy. Foto: Archív Pavelka

A aký je podľa neho slovenský trh? Malokarpatský vinár napríklad vyvracia tvrdenia, že dobré červené víno nie je možné vyrobiť v našich podmienkach, a to svojím vlajkovým vínom Paves, ktoré je barikovým cuvée Cabernet Sauvignon, Frankovka modrá a Neronet. Okrem toho dodáva, že vinári musia bojovať aj s predstavou zákazníkov, že slovenské víno musí byť lacnejšie ako zahraničné.

Najdrahšie slovenské víno? Jedno de facto neexistuje,
ale máme prehľad tých najexkluzívnejších

„Ponuka zahraničných vín je obrovská. Ľudia cestujú po Európe a neváhajú v Burgundsku dať 30 či 50 eur za fľašu. Keď prídu sem, majú ohodnotené, že na Slovensku nemôže stáť fľaša vína viac ako 10 či 12 eur, čo si myslím, že nie je pravda,“ vraví vinár. Aj vplyvom zahraničnej konkurencie tak držia ceny na rovnakej úrovni ako pred 15 rokmi. 

Koronakríza v plnej sile

Pod hlavičkou spoločnosti VPS – Vinohradníctvo Pavelka a syn vznikajú dva rady vín. Chateau Zumberg s cenovo prístupnejším vínom určeným pre supermarkety a rad Pavelka, ktorý putuje do kaviarní a reštaurácií, pričom uspokojuje náročnejších zákazníkov. „Ide o to, či si povieme, že sme Slováci a budeme piť slovenské víno,“ vraví Pavelka. A dodáva: „Dnes je na Slovensku toľko dobrých vín a značiek, že si človek môže vybrať. Pokiaľ nebudeme hrdí na slovenských výrobcov, vnútorne ekonomiku nenakopneme.“ 

Kým rok 2020 z úvodu prinášal rodine Pavelkovcov dobré čísla, od polovice marca do mája mali aj oni pre koronakrízu zatvorenú firmu. Ešte aj v júni predávali pod 50 percent z očakávaného predaja.

Do bežných koľají sa to nedostalo, pretože asi 20 – 30 percent prevádzok už neotvorilo. Troška nám pomohol retail v období, keď sme mali zatvorené. Dokázali sme predávať aspoň v obchodnej sieti, kde sa predávali lacnejšie vína. To nás potiahlo,“ priznáva vinár. „Ale je to veľmi ťažké obdobie. Do konca roka to určite nevyrovnáme a nedostaneme sa do takých čísel ako minulý rok.“

Víno ONA, Pavelka
Víno Ona od Pavelku má byť elixírom života aj silou v krehkom tele. Foto: Archív Pavelka

Sťažené podmienky a nevšímavosť zo strany štátu

Kamenistá pôda, terasy, kopce v Malokarpatskej vinohradníckej oblasti sťažujú vinohradníkom podmienky. Milan Pavelka cíti určitú neprávosť zo strany štátu. Vinohradníci sa musia vyrovnávať s vysokými cenami pozemkov v Pezinku, najdrahšou pracovnou silou na Slovensku, no s najnižšími dotáciami. „Cítim sa troška ukrivdený. Podnikanie nemôže byť o dotáciách, ale s veľkými vecami potrebujete pomôcť, aby ste sa mohli nadýchnuť a niečo robiť,“ vysvetľuje.  

Jeho zatiaľ nesplnenou víziou je vybudovanie moderných firemných priestorov so showroomom, na ktorej stále pracujú. Zásadnou novinkou posledných piatich rokov je pestovanie v bio podmienkach. „Nebojujeme s prírodou, ale hľadáme kompromisy, aby sme mali úrodu aj aby príroda prežila. Chceme, aby pôda, vinohrady aj víno, ktoré pijú naši zákazníci, boli zdravé,“ vraví spokojne vinár s tým, že tento rok priniesol chladnejšie noci počas leta, čo by sa mohlo pozitívne odzrkadliť na kvalite bielych vín.  

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?