16. januára 2018

Receptov, ako sa uvoľniť a zrelaxovať je v poslednej dobe neúrekom. Niekto nedá dopustiť na šport, wellness, iný na pohár vínka s dobrou knižkou či posedenie s priateľmi. Každý z nás má na to svoj zaručený postup, každý vie, čo na neho skutočne platí. Ale čo v prípade, keď potrebujete naopak zvýšiť svoju koncentráciu, keď sa snažíte o dosiahnutie lepšieho výsledku, o získanie pozornosti, o vybojovanie svojej bitky?

Vo svojej podstate na úrovni tela je jedno, či sa chystáte na boj s divokou šelmou alebo na prezentáciu výročnej správy na hodnotiacej porade vášho oddelenia či firmy. V oboch prípadoch vás môže ovládnuť stres a panika. Z neurobiologického pohľadu sa stanete obeťou svojej amygdaly, hypotalamu a nadobličiek, ktoré začnú do vášho tela pumpovať stresové hormóny, ako je kortizol a mnohé ďalšie. Niet divu, že v takom stave sa vám potia ruky, strácate hlas, máte zovreté hrdlo, žalúdok vo vás robí saltá a ktovie, aký ďalší príznak na sebe pozorujete. Tak či onak v tej chvíli viete, že vôbec nie ste v pohode. Viete, že strácate pevnú pôdu pod nohami a že tomu nijako nedokážete zabrániť.

Deväť vecí, ktoré z vás robia nesympatického človeka

V tomto bode mám pre vás výbornú správu, že tak, ako si viete navodiť uvoľnenie skrz relaxáciu, tak si aj viete dodať sebaistotu vďaka rôznym cvikom, postojom a telovým schémam. Hovoríme o tzv. „pozíciách moci“,  kedy dokážete obmedziť pôsobenie kortizolu na váš organizmus, ktorý okrem iného ovplyvňuje aj to, ako sa v danej chvíli cítite. Dokážete tak aj začať produkovať viac testosterónu, čím si dodáte potrebnú silu a odhodlanie.

Vyskúšajte napríklad dynamický postoj s nohami pevne na zemi, vyrolovaným telom a priamym pohľadom. Váš hrudník nemá byť ani vypučený dopredu a ani sa nemá prepadávať dozadu. Ruky si môžete nechať popri tele, alebo si ich vložte v bok a chvíľu v tomto postoji vydržte. Môžete vyskúšať aj pozíciu víťaza, keď si udržíte pevný postoj ako v predchádzajúcej schéme, ale ruky široko rozpažíte. Pokojne pridajte aj hlas a z hlbokého nádychu si poriadne zakričte!

Power pose alebo pozícia moci. Foto: Sita/Jeff McIntosh – The Canadian Press via AP

Samozrejme, prechádzať sa po vlastnej kancelárii, alebo ešte horšie v open office, s rukami nad hlavou a s indiánskym pokrikom vám asi na dôvere a vážnosti okolia nepridá. Môžete sa pustiť do vysvetľovania biológie a toho, aký pozitívny vplyv má to, čo robíte na vaše zdravie (je dokázané, že dlhodobo zvýšené hladiny kortizolu v tele môžu vyústiť až do civilizačných chorôb rôzneho druhu, takže jeho odbúraním predchádzate obezite, depresiám, poruchám imunity či srdcovo-cievnym ochoreniam), alebo máme pre vás aj inú alternatívu. V prípade, že nemáte dostatočný priestor či priaznivé prostredie, v ktorom by ste si mohli dodať silu víťazným postojom, vyskúšajte pozíciu šéfa.

Zatvorte sa u seba v kancelárii alebo v zasadačke tesne pred poradou. Sadnite si na stoličku alebo do kresla, položte si ruky za hlavu tak, aby vaše lakte smerovali od seba von. Môžete si aj vyložiť nohy na stôl. Podstatné je, aby ste boli opretí a uvoľnení a dokázali ste precítiť príval sily a moci. Zhlboka sa nadýchnite a vydýchnite. Nádych by mal byť vždy kratší ako výdych, skúste si rátať 3 na nádych a 6 na výdych. Niekoľkokrát to zopakujte a sami pocítite ten neuveriteľný rozdiel.    

Trumpovské podanie ruky: gesto či postoj?

V pozícii moci neostávajte nekonečne dlho, stačia 2 – 3 minúty. Pokojne jednotlivé postoje vystriedajte a snažte sa na sebe odpozorovať, ako sa vaše telo správa a kedy sa cíti najlepšie. Vďaka tomu si budete vedieť dodať odvahu a istotu, kedykoľvek to budete potrebovať.

Nezabudnite opakovať pozície moci pred náročným rokovaním, dôležitou prezentáciou či stretnutím s niekým, na kom vám skutočne veľmi záleží. Pevne sa postavte na svoje chodidlá, vystrite sa, precíťte silu a pevnosť vašej panvy a kostrovej sústavy a otvorte hrudník, aby sa vám ľahko dýchalo.

Tieto maličkosti vedia robiť hotové zázraky, pokiaľ ide o odbúranie stresu, získanie lepšej sebakontroly hlasu či nadobudnutie istoty a odvahy, keď stojíte tvárou tvár náročným úlohám.

Autorka Monika Stehlíková je odborníčka na neverbálnu komunikáciu, ktorá stojí za značkou BodyTalks a metodikou vedomej reči tela.