25. augusta 2017

Podliehame mylnej predstave, že byť obľúbeným v spoločnosti sa podarí len zopár šťastlivcom. Dobre vyzerajú, s druhými vedia perfektne komunikovať a sú mimoriadne talentovaní. Až príliš ľahko sme sa nechali zmiasť. Ak chcete byť druhým sympatickí, musíte na sebe pracovať. Svoju úlohu hrá aj emočná inteligencia (EQ).

V štúdii od UCLA mali respondenti pri hodnotení viac ako 500 opisov vyjadriť svoje sympatie k daným osobám. Vlastnosti na top pozíciách neboli výsledkom kolektívneho súhlasu väčšiny, nesúviseli ani s inteligenciou alebo atraktívnym vzhľadom (vrodené vlastnosti). Prekvapivo, najlepšie hodnotenými vlastnosťami boli úprimnosť, vnímavosť a schopnosť porozumieť druhým.

Ako byť šťastnejší? Treba sa začať starať aj o svoje duševné zdravie

Takéto prídavné mená sa využívajú najmä pri opise ľudí, ktorí majú dobré komunikačné zručnosti a vysokú úroveň emočnej inteligencie. Výsledky výskumu od TalentSmart, ktorého sa zúčastnilo viac ako milión ľudí, ukázali, že ľudí s podobnými vlastnosťami máme radšej. Podávajú aj výrazne lepší výkon.

Chceme byť sympatickí iným ľuďom. Záleží nám na našej popularite v kolektíve. Závisí od toho náš výkon. Štúdia z Massachusettskej univerzity zistila, že ochota manažérov akceptovať tvrdenia svojich zamestnancov bez akýchkoľvek otázok závisí od veľkosti sympatií. Podľa Jacka Zengera len jeden z dvoch tisícok nesympatických lídrov dokáže podať efektívny pracovný výkon.

Reklama

Chcete byť v pracovnom kolektíve obľúbenejší? Vyskúšajte týchto 5 rád

Sám som si urobil malý výskum. Chcel som prísť na vlastnosti, ktoré nám bránia získať si sympatie druhých. Uistite sa, že sa týmto povahovým črtám vyhnete.

1. Falošná pokora.

Všetci sme ich už stretli, ľudí, ktorí pod maskou seba ponižovania nevedia odolať chvastaniu. Napríklad, dievča, ktoré si uťahuje samo zo seba, že je bifľoška a pritom chce len upozorniť na fakt, že je múdra. Muž, ktorý žartuje, že dodržuje prísnu diétu, vám chce iba ukázať, že je v dobrej kondícii a sám o seba sa dobre stará. Veľa ľudí si myslí, že chvastanie sa schová pod rúško seba ponižovania. Práve naopak, takéto chovania sa skryť nedá. V niektorých prípadoch chvastanie pôsobí veľmi frustrujúco, pripomína pretvárku.

2. Ste príliš vážní.

Máme radi vášnivých ľudí. Ak sa však nechajú priveľmi pohltiť prácou, aj oni sa veľakrát javia vážne a nezainteresovane. Sympatickí ľudia poznajú správny pomer nadšenia pre prácu a schopnosti baviť sa. V práci sú vážni, ale priateľskí. Zvládnu veľa vecí, lebo efektívne komunikujú s ľuďmi. Spoločenské udalosti vedia dobre využiť. Uprednostňujú zmysluplné interakcie. Pamätajú si, čo kolegovia vraveli včera aj minulý týždeň, aby im ukázali, že sú pre nich rovnako dôležití, ako ich džob.

3. Málo sa pýtate.

Rozhovoru najviac škodí, ak sa príliš sústreďujeme na ďalší krok. Rozmýšľame, ako nás to, čo hovorí druhá osoba, ovplyvní. Zabúdame pritom vnímať rozhovor. Slová sú hlasné a zreteľné, ale význam sa stráca. Takejto situácii sa vyhnete, ak budete klásť veľa otázok. Ľudia majú radosť, keď vidia, že ich skutočne vnímame. Otázkou na ujasnenie ukážete, že nielen počúvate, ale sa naozaj o slová zaujímate. Budete prekvapení, koľko rešpektu si získate jednoduchým kladením otázok.

4. Emočné vydieranie. Moja spoločnosť poskytuje 360-stupňovú spätnú väzbu. Až príliš veľakrát sme sa stretli s ľuďmi, ktorí na ostatných niečo hádžu, kričia alebo niekoho rozplačú. Takto sa prejavuje nízka emočná inteligencia. Ľudia začnú nad vašou dôveryhodnosťou pochybovať pri najmenších náznakoch podobného správania. Nebudú si istí, či sa na vás môžu spoľahnúť. Ak často vybuchujete (bez ohľadu na to, či si to niekto zaslúži alebo nie), sami na seba priťahujete množstvo neželanej pozornosti. Nechcete, aby vás vnímali ako psychicky labilnú a neprístupnú osobu. Vyplatí sa mať emócie pod kontrolou. Aj v prítomnosti ľudí, ktorí vám robia zle. Nakoniec tým uškodia sami sebe.

5. Rozptyľujete sa telefónom.

Nič neodradí ľudí viac, ako písanie správ alebo rýchle prezretie si mobilu počas rozhovoru. Ak sa sústredíte na rozhovor, tak celou svojou prítomnosťou. Zistíte, že si ho potom lepšie vychutnáte. Ak sa konverzáciou necháte skutočne pohltiť, výsledok bude efektívnejší.

6. Príliš zdôrazňujete mená.

Pamätať si mená dôležitých a múdrych ľudí nemusí byť zlé. Nevnímajte však každý rozhovor ako príležitosť poukazovať na mená osobností, ktoré poznáte. Budete pôsobiť domýšľavo, možno až hlúpo. Nemusíte sa snažiť byť zaujímaví. Ľudia budú mať dojem, že ste osamelí, neistí a príliš závislí od mienky ostatných. Pôsobí to lacno. Ak všetko, čo poviete, budete spájať so zoznamom osobností, ktoré poznáte, rozhovory začnú pôsobiť monotónne.

Ľudí, ktorí bažia po obdive, nemáme radi. Priazeň ostatných si získate, ak budete priateľskí a ohľaduplní. Ak máte príjemný hlas, ste sebavedomí a hovoríte výstižne, pozornosti ostatných to určite neunikne. Ľahšie ich presvedčíte o svojom názore. Nesnažte sa všetkým ukázať, že ste dôležití. Váš prístup bude hovoriť sám za seba. Ľudí nezaujíma, koho poznáte, chcú vo vás vidieť tie správne hodnoty.

7. Klebetenie.

Ľudia vyzerajú hrozne, ak sa nechajú príliš uniesť klebetením. Detailné rozoberanie nezdarov a nešťastných náhod vie danej osobe veľmi ublížiť, ak si klebetu náhodou vypočuje. Klebetenie pôsobí zlomyseľne. Má neblahý vplyv na váš imidž.

8. Bývate uzavretí.

Ak chcete byť sympatickým človekom, musíte pôsobiť prístupne a otvoriť sa novým nápadom. Nikto nemá záujem o rozhovor s osobou, ktorá si už svoj názor vytvorila a za žiadnych okolností ho nezmení. Tento bod je obzvlášť dôležitý v pracovnom kolektíve. Otvorenosť je kľúčová, ak chcete získať prístup k novým nápadom, alebo potrebujete pomoc. Aby ste sa vyhli predpojatosti a súdeniu, musíte sa na svet pozrieť očami druhých. Nechcem, aby ste ich názoru hneď uverili, len sa na udalosti pozrite z novej perspektívy. Dajte myšlienkam dostatočný priestor, aby ste mohli prísť na pravý dôvod ich konania.

9. S ostatnými zdieľate príliš veľa a prirýchlo.

Samozrejme, ak chcete druhých spoznať, musíte niečo povedať aj o sebe. Vždy je však lepšie, na začiatku hovoriť menej. Buďte opatrní, osobné problémy ani priznania sa na prvé stretnutia nehodia. Sympatickí ľudia sa nechávajú v rozhovore viesť druhou stranou, aby im ukázala, kedy je správny čas prelomiť ľady. Ak s ostatnými zdieľate priveľa informácií, budú si myslieť, že ste príliš zahladení do seba. Niekedy to pôsobí hrubo a necitlivo. Ak sa pri rozhovore podelíte o detaily z vášho života bez toho, aby ste sa najprv dozvedeli niečo o ostatných, môže sa zdať, že nimi pohŕdate.

Zhrňme si to

Ak vás zaujíma, ako vaše konanie vnímajú ostatní, ste na najlepšej ceste stať sa obľúbeným človekom.

Autor Travis Bradberry píše pre Forbes US o emocionálnej inteligencii výsledkoch lídrov. Tiež spolupracoval na bestselleri Emotional Intelligence 2.0 a spoluzaložil TalentSmart.