22. marca 2019

Svetový automotive prežíva zložité obdobie, ktoré sa už (s rôznou intenzitou) prejavuje aj v automobilkách na Slovensku. Ako vidia Volkswagen, Kia, Peugeot a Jaguar Land Rover svoju blízku budúcnosť na Slovensku?

Nechceme sa stať iba “poskytovateľom hardvéru pre Google či Apple,“ vyhlásil pred pár dňami pred 20-tisíc zamestnancami Herbert Diess, najvyšší šéf globálnej skupiny Volkswagen. „Musíme sa modernizovať oveľa rýchlejšie.“

Od prechodu na elektromobilitu, cez výrobu batérií, digitalizáciu áut, autonómne vozidlá, až po obchodnú vojnu USA a Číny či Brexit – svetový automotive je plný neznámych a rizík. Automobilky opakujú, že potrebujú dosahovať nie dobré, ale mimoriadne dobré výsledky, aby mohli investovať do výziev budúcnosti.

Volkswagen, hoci mu vlani rástli tržby, mierne aj zisk, a vyrobil aj viac áut, ohlásil šetrenie a dokonca aj prepúšťanie. Týka sa najmä Nemecka, od začiatku roka sa však hovorí, že aj v jeho slovenskom závode sa zníži počet zamestnancov – možno až o tri tisícky. Prepúšťajú aj General Motors, Ford, Nissan, Audi či ďalšie veľké automobilky.

Proti vetru alebo z kopca? Ako globálne trendy hýbu slovenskou autoekonomikou

Ako sa teda momentálne „cítia“ naše štyri veľké závody? Oslovili sme ich s tromi rovnakými otázkami. Ak by sme zrátali tržby týchto pár firiem, prišli by sme k číslu, ktoré prevyšuje šestinu slovenského HDP. V tomto prípade sa asi oplatí čítať (v niekedy diplomatických) odpovediach trochu aj medzi riadkami. Zvýraznenia sú redakčné, odpovede krátené.

Volkswagen: musíme ukázať, že sme efektívnejší

1. Ako ovplyvnili výsledky vašej materskej spoločnosti za rok 2018 vaše vyhliadky pre rok 2019?

Prioritou našej spoločnosti je zabezpečenie dlhodobej perspektívy podniku. Práve v tomto rozhodujúcom období je pre nás obzvlášť dôležité aktívne pracovať na zvyšovaní efektivity, aby sme si posilnili pozíciu v rámci koncernu a pri rozhodovaní o pridelení nových produktov si zabezpečili dobrú štartovaciu pozíciu. V Bratislave sme odborne aj technologicky pripravení prijať nové produkty bez ohľadu na motorizáciu. Aby sme však boli úspešní, musíme preukázať, že sme efektívnejší a stabilnejší ako konkurencia.

2. Aké najvýznamnejšie zmeny a novinky čakajú alebo prebehli vo vašom závode v tomto roku?

Po ukončení rozsiahlej fázy nábehov sa sústreďujeme na sériovú výrobu a efektívne využitie investícií. Na začiatku roka sme aj v tejto súvislosti oznámili úpravu zmenových modelov v dvoch výrobných segmentoch. V segmente SUV sa spoločnosť prinavrátila k štandardnému trojzmennému modelu. V segmente malých mestských vozidiel sa o niekoľko týždňov uskutoční úprava z dvojzmennej prevádzky na jednozmennú.

Keď je auto staršie ako šofér: na návšteve v dielni Hollen Oldtimer

3. Pripravujete zmenu počtu zamestnancov oproti roku 2018, v akom rozsahu a termínoch?

S úpravou zmenových modelov súvisia opatrenia, ktoré sa aktuálne dotýkajú väčšieho počtu spolupracovníkov. Optimalizácia personálu prebieha napríklad formou nasadzovania spolupracovníkov v sesterských závodoch koncernu Volkswagen, kolegovia z Audi Hungaria sa vrátili späť do ich materskej spoločnosti a nenahrádzame prirodzenú fluktuáciu zamestnancov.

Pre časť kmeňových zamestnancov, ktorým vypršali zmluvy na dobu určitú, ako aj pre agentúrnych zamestnancov sme pripravili internú burzu práce, aby sme im uľahčili plynulý prechod do nového zamestnania.

Odpovedala Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa Volkswagen Slovakia

Kia: áut je v pláne viac, záleží na Rusku a Británii

1. Ako ovplyvnili výsledky vašej materskej spoločnosti za rok 2018 vaše vyhliadky pre rok 2019?

Značka Kia v Európe rastie už desiaty rok. Vlani sa na európskych trhoch predalo 494 304 vozidiel, čo predstavuje nárast o 4,7 percenta. Podiel značky Kia na trhu je 3,2 percenta, čo je najvyššie číslo v histórii. V žilinskej továrni Kia Motors Slovakia sa (v roku 2018) vyrobilo 333-tisíc vozidiel, na tento rok počítame s plánom 339-tisíc vozidiel. Pre Kia Motors Slovakia zostáva naďalej kľúčový vývoj na dvoch najväčších trhoch, v Spojenom kráľovstve a v Ruskej federácii.

2. Aké najvýznamnejšie zmeny a novinky čakajú alebo prebehli vo vašom závode v tomto roku?

V roku 2019 ukončíme výrobu modelu Kia Venga, ktorý sa u nás vyrábal od roku 2011. O ďalších novinkách budeme informovať v krátkom čase. (Očakáva sa oznámenie SUV verzie Kia Ceed a hybridov Ceedu, pozn. red.)

3. Pripravujete zmenu počtu zamestnancov oproti roku 2018, v akom rozsahu a termínoch?

Kia Motors Slovakia vždy reaguje na situáciu na najväčších trhoch a prispôsobuje svoje výrobné kapacity novým modelom s ohľadom na efektivitu práce.

Odpovedal Ján Žgravčák, hovorca Kia Motors Slovakia

Peugeot: Do Trnavy prišla nová 208-čka

1. Ako ovplyvnili výsledky vašej materskej spoločnosti za rok 2018 vaše vyhliadky pre rok 2019?

Sme presvedčení, že Groupe PSA Slovakia a jej tím prispeli k dobrému výsledku skupiny. Rok 2018 zakončila trnavská automobilka s novým rekordom, viac ako 352-tisíc vyrobených vozidiel. V siedmom po sebe idúcom roku medziročného rastu sa produkcia zvýšila oproti roku 2017 o viac ako päť percent. V závere vlaňajšieho roka sme vyrobili po viac ako 12 rokov sériovej produkcie už trojmiliónte vozidlo. Viac ako 90 percent minuloročnej produkcie smerovalo do Európskej únie.

2. Aké najvýznamnejšie zmeny a novinky čakajú alebo prebehli vo vašom závode v tomto roku?

Postupne spúšťame produkciu najnovšej koncernovej novinky, novej generácie Peugeot 208. Je to už piaty modelový prírastok v našom výrobnom portfóliu. S novým modelom Peugeot 208 si posilňujeme pozíciu závodu zameraného na výrobu malých vozidiel (B-mainstream.)

Nový Peugeot 208e na nedávnom Autosalóne v Ženeve.  Foto: SITA/AP

Zákazník si bude môcť vybrať medzi elektrickým, benzínovým a dieselovým pohonom. V Trnave sa teda prvýkrát začne výroba aj plne elektrických vozidiel s nulovými emisiami CO2. Systém pohonu sa montuje na novej platforme CMP (Common Modular Platform). Do Trnavy prichádza po prvýkrát aj lisovanie časti karosérie z hliníka. Industriálnu časť tímu, ktorý viac ako dva roky pracoval na spustení výroby, predstavovali na sto percent technici a personál zo Slovenska.

3. Pripravujete zmenu počtu zamestnancov oproti roku 2018, v akom rozsahu a termínoch?

Naša automobilka nemá v pláne meniť počet zamestnancov. Ak sa situácia na trhu zásadne nezmení, rok 2019 bude v znamení stability. V priebehu roka 2018 uzatvorilo vedenie s odborovou organizáciou OZ KOVO dve kolektívne vyjednávania, vďaka ktorým sa základné mzdy zamestnancov od roku 2018 do roku 2020 celkovo zvýšia o 153 eur, zvyšujú sa aj prémie a príplatky. Novinkou je dodatková dovolenka pre lojálnych zamestnancov, za päť odpracovaných rokov jeden ďalší deň dovolenky.

Odpovedal Peter Švec, riaditeľ vonkajších vzťahov Groupe PSA Slovakia

Jaguar: Prijímame ďalších 850 ľudí

1. Ako ovplyvnili výsledky vašej materskej spoločnosti za rok 2018 vaše vyhliadky pre rok 2019?

Investícia v celkovej výške 1,4 miliardy eur, ktorej výsledkom je vybudovanie najnovšieho závodu spoločnosti v Nitre, je významným krokom globálnej stratégie spoločnosti. Budovanie nových medzinárodných výrobných prevádzok posilňuje globálnu konkurencieschopnosť Jaguar Land Rover a predstavuje aj ochranu pred kurzovými pohybmi. Výhľad na tento rok sa ponesie plne v zameraní na výrobu Land Rover Discovery. (Finančný rok firma uzatvára v marci, preto výsledky za rok 2018 nie sú k dispozícii.)

2. Aké najvýznamnejšie zmeny a novinky čakajú alebo prebehli vo vašom závode v tomto roku?

Najvýznamnejším momentom minulého roku bolo otvorenie závodu v Nitre a zahájenie výroby Discovery. V závode sa naplno uplatnila expertíza spoločnosti v spracovaní hliníkových materiálov a inžinieringu a je potvrdením zámeru prinášať zákazníkom odľahčené vozidlá.

Závod je vôbec prvým v Európe, kde bol nasadený dopravníkový systém Kuka, umožňujúci o 30 percent rýchlejšiu dopravu ako bežné dopravníkové systémy. Otvorili sme vlastnú akadémiu s investíciou 7,5 milióna eur, vôbec prvú, ktorú Jaguar Land Rover otvoril mimo územia Veľkej Británie.

3. Pripravujete zmenu počtu zamestnancov oproti roku 2018, v akom rozsahu a termínoch?

Dosiaľ sme v nitrianskom závode vytvorili viac ako 1 500 stálych pracovných miest; v januári sme spustili druhú vlnu náboru so zámerom vytvoriť ďalších 850 pracovných miest. V budúcnosti bude v závode pracovať až 2 800 zamestnancov. Aktuálne 98 percent zamestnancov pochádza zo Slovenska a dúfame, že tento trend bude zachovaný aj v budúcnosti. Až 30 percent zo všetkých zamestnancov tvoria ženy.

Odpovedala Miroslava Remenárová, corporate affairs manager Jaguar Land Rover Slovakia
HLAVNÉ FOTO: AUTOLANOVKA V BRATISLAVSKOM VOLKSWAGENE. FOTO: SITA