1. marca 2019

Dcéram svetových automobiliek sa v posledných rokoch na Slovensku darilo mimoriadne dobre. Globálny vývoj je však veľmi zamotaný. Slovenské závody už zasiahli veľké trendy, boje tradičných a nových značiek, regiónov či technológií, a celkovo neistá budúcnosť mobility vôbec.

Začneme známymi číslami. Doteraz bolo (veľmi) dobre.

Z globálneho pohľadu, na čele rebríčka najväčších firiem sveta, ktorý zostavuje americký magazín Forbes, je už situácia zložitejšia. Veľká dvojica automotive, skupiny Toyota a Volkswagen, je síce s relatívne podobnými výsledkami v popredí už dlhodobo. Je to tak však zrejme len vďaka obrovskému škandálu Volkswagenu s podvodným softvérom v dieselových motoroch, ktorý v rebríčkoch z rokov 2016 a 2017 výrazne spomalil vzostup najväčšej nemeckej firmy.

Kam sa vezie slovenský automotive? Najviac áut na hlavu, ale aj veľa starín

A na ďalších miestach už asi nie je isté nič. Druhá najväčšia nemecká skupina Daimler (s vlajkovou značkou Mercedes) je síce v rebríčku 2018, teda v číslach z roku 2017, ešte trojka, ale tie novšie budú zrejme horšie. A len pred týždňom predstavila donedávna asi ťažko predstaviteľnú alianciu v elektromobilite – s rivalom BMW (a krátko predtým aj s Microsoftom).

Napokon, pre ďalšie tradičné značky ako Ford či General Motors, v roku 2014 ešte štvrtú a šiestu automobilku sveta, je súčasnosť viac ako problematická. Fordu padla za päť rokov trhová kapitalizácia o neuveriteľných 40 percent.

Chvála z Garáž TV: Aj keď nám platia, na negatíva poukážeme.
Nie vždy sa to automobilkám pozdáva

Ako sa darí, či nedarí materským koncernom slovenských automobiliek? Darí sa im rôzne, ale ani špičkové výsledky stále nemusia byť dosť dobré na to, aby naše domáce závody mali „pokoj na nerušenú prácu“ – dokumentuje práve ten najvyššie umiestnený Volkswagen. V priebehu roka prepustí (nazýva sa to „úprava výrobných modelov“) zrejme až 3-tisíc ľudí. Prvý dôvod, ktorý uvádza firemný časopis? „Zmenené rámcové podmienky“, teda predovšetkým globálny trh.

Vráťme sa na Slovensko: v posledných rokoch si aj u nás vybudoval dominantné postavenie Volkswagen. Či dokáže uspieť aj v ziskovosti, teda úspešne predávať tri nové veľké SUV, ktoré nabehli v poslednom období, uvidíme asi až o rok.

 

A teraz poďme ešte raz „do sveta“. Ako sa teda vyvíja automotive ako celok? Jednotlivé indexy, spojené do jedného grafu, nie je možné porovnávať medzi sebou, keďže každý je zostavený iným spôsobom. Avšak trend pre každý z nich je dosť podobný: neistý, „vlnitý“ rast.


„Ak to meriame ziskom, tržbami, či ziskovosťou, európske automobilky sú vo veľmi slušnej kondícii,“ konštatoval nedávno portál Automotive News Europe. „Jeden ukazovateľ však zaostáva – ceny akcií. Tradiční výrobcovia nevedia prilákať investorov, kým Tesle, ktorá stále prakticky nemá zisk, akcie rastú.“

Analytik automotive Mike Dean zdôraznil, že síce technologická kvalifikácia tradičným firmám nechýba, potrebujú ale reštrukturalizovať svoje podnikanie, aby vybudovali základňu pre nový biznis a zvýšili valuácie – inak zostane ich schopnosť „priniesť budúcnosť“ pochybná.

HLAVNÉ FOTO: Ilustračné. Zdroj: pexels.com