17. januára 2019

Slovensko je automobilová veľmoc. Ale len v niektorých ukazovateľoch a okrem toho nie je vôbec jasné, dokedy to všetko vydrží. Trendy v automotive a mobilite na Slovensku sú rôzne, niektoré aj pomerne varovné, upozornil pri bilancii roka 2018 zväz automobilového priemyslu.

Na čele svetového rebríčka vyrobených áut v pomere k počtu obyvateľov je Slovensko takmer každý rok už vyše desaťročie, od nábehu výroby v žilinskej Kii. Aj pre túto štatistiku sa zaužívalo slovné spojenie „automobilová veľmoc“.

Tento ukazovateľ je, samozrejme, skôr populárny ako dôležitý a predovšetkým je totálne závislý od počtu automobiliek v krajine, ktorý sa môže pomerne ľahko zmeniť. S postupným nábehom výroby v štvrtej automobilke Jaguar Land Rover Slovakia sa napríklad v roku 2019 bude daný ukazovateľ takmer určite ďalej „zlepšovať“.

To je však jedna z mála istôt, ktoré sektor do budúcnosti má. Riziká, spôsobené globálnym vývojom, pribúdajú. V prvom rade pre prísnu legislatívu v oblasti emisií, ktorá urýchľuje rozbeh trhu s elektromobilmi. Podľa aktuálne platných európskych predpisov by do roku 2030 malo byť aj na Slovensku zo stotisíc nových predaných áut až 30-tisíc elektromobilov. V súčasnosti sú ich iba stovky.

Rosinovci dokončili ďalšiu životnú transakciu.
Čo znamená predaj väčšiny v Matador Automotive Vráble?

„Automobilový priemysel čakajú v krátkej budúcnosti významné zmeny,“ konštatoval pri (inak pozitívnom) hodnotení roka 2018 prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek. Na Slovensku spôsobia globálne trendy problémy vo výrobe aj v zamestnanosti – aj preto, že elektromobil potrebuje pri výrobe asi o 30 percent menej ľudskej práce ako auto so spaľovacím motorom. „Musíme sa pripraviť na predpokladané zníženie zamestnanosti, nutnosť transformácie dodávateľskej základne či nové smerovanie aktivít pri získavaní a podpore investícií,“ upozornil prezident ZAP SR.

Na nedostatok kvalifikovaných absolventov a neexistujúce prepojenie výskumu s praxou upozorňujú domáce automobilky už roky. Globálne trendy problém zrejme zvýraznia. Materské koncerny, ktoré o fungovaní slovenských závodov rozhodujú, sa na elektromobilitu pripravujú veľmi tvrdo. Volkswagen napríklad vlani vyhlásil, že o sedem rokov už nebude vyvíjať ďalšie generácie áut so spaľovacími motormi a ohlásil megainvestíciu do elektromobility za 44 miliárd dolárov. V najbližších týždňoch zasa odprezentuje svoj prvý tunajší elektromobil aj trnavský PSA Slovakia.

50 firiem má tržby ako 60 percent HDP Slovenska.
Rebríček Forbes Top 50

„Jedna vec sú naše ambície, druhou vecou je kondícia, naša miera pripravenosti na prichádzajúce zmeny,“ varoval prezident zväzu. „Ak nepostavíme pevné základy už v tomto roku, môže to ohroziť budúcu konkurencieschopnosť automobilového priemyslu na Slovensku.“

Čo zatiaľ hovoria čísla, na ktorých treba začať stavať? Pozrite si niekoľko slovenských „autoštatistík“ o výrobe, predaji aj o autách na cestách.

Infogram

 

Hlavné foto: Ilustračné. Zdroj: Unsplash/why kei