1. apríla 2020

Začínali pred 24 rokmi s hŕstkou letných táborov šitých na mieru pre trenčianske odevné podniky. Teraz je cestovná kancelária Slniečko, za ktorou stoja dvaja kamaráti Patrik Vígh a Pavol Bobošík, popredným poskytovateľom pobytov pre deti na Slovensku. Ročne ich služby využije 14-tisíc detí a tržby firmy presahujú dva milióny eur. V týchto dňoch by mali zažívať najväčší nápor objednávok letných pobytov, aktuálna situácia súvisiaca s pandémiou však všetko zmenila zo dňa na deň.

Cestovná kancelária pre detské tábory Slniečko vznikla v roku 1996, keď sa orientovala na letné tábory pre deti zamestnancov veľkých závodov Ozeta, Merina či Matador. Za leto zorganizovali jeden, dva turnusy a venovali sa tomu popri zamestnaní. Patrik Vígh bol učiteľom a Pavol Bobošík pracoval ako finančný poradca a školiteľ a kvôli táborom si čerpal dovolenku v práci. V roku 2004 sa však začali Slniečku venovať naplno.

Deti a home office. Ako efektívne zvládnuť prácu aj zabaviť ratolesti?

Svoju pozornosť okrem firiem a organizácií zamerali aj na individuálnych klientov. „Ľudia poznali tábory zo svojich detských čias. Toto zmizlo z trhu. Bolo pár firiem, ktoré organizovali tábory, no väčšina podnikov prestala využívať tento sociálny benefit. Ľudia ho však hľadali, lebo ho poznali zo svojho detstva,“ vysvetľuje Pavol Bobošík.

K úspechu im dopomohol aj rozmach informačných technológií. V súčasnosti tábor so Slniečkom absolvuje cez letné prázdniny až 3-tisíc detí. „Keď sme kedysi išli do tábora, stretli sme sa deň vopred v Tescu. Zobrali sme dva košíky a nakúpili sme výkresy, krepový papier, farbičky, fixky,“ spomína Bobošík.

„Dnes máme tím ľudí, ktorí zabezpečujú mesiace pred školou v prírode alebo táborom vybavenie od počítačov, cez projektory, nafukovacie hrady, nafukovacie atrakcie, milión vecí. Sústreďujú sa na vymýšľanie nových hier, lebo podávať si paličku pri štafete už nie je to, čo deti očakávajú. Dnešné deti chcú intenzívny zážitok, ktorý sa im snažíme sprostredkovať.“

Majitelia CK Slniečko Pavol Bobošík (vľavo) a Patrik Vígh. Foto: Archív CK Slniečko

Keď zasiahne kríza

Portfólio Slniečka je rozšírené o lyžiarske zájazdy a školy v prírode, ktoré ročne absolvuje až 11-tisíc detí. „Veľký nástup škôl v prírode u nás prišiel v roku 2008, keď sme hľadali, ako sa vyrovnať s finančnou krízou. Klesol predaj individuálnych klientov v rámci letných táborov, tak sme začali oslovovať viac škôl,“ vraví podnikateľ. Podľa Bobošíka nastupovala finančná kríza v roku 2008 pomalšie a podarilo sa im ju prekryť rozšírením portfólia.

Psychologička o domácej výučbe:
Deti by sa mali učiť dopoludnia, keď sú najpozornejšie

V Slniečku pracuje na plný úväzok osem zamestnancov, ktorí sa celoročne sústreďujú na prípravu táborov. Počas sezóny však musia obsadiť 400 až 500 pracovných miest. „Fungujeme vo viacerých vlnách. V januári, februári, marci je top predajná sezóna letných táborov. V tomto období sa predávajú aj vďaka tomu, že sú cenovo zvýhodnené,“ vraví Pavol Bobošík s tým, že tohtoročný predaj za mesiace január a február prekročil ich očakávania.

„V marci sme na poklese 70 percent. A to je priemer za celý mesiac. Keby som sa venoval posledným piatim dňom, tak je to pokles 90 až 95 percent. Keď sme dokázali minulý rok predať 40 až 50 táborov denne, dnes dokážeme predať možno jeden, dva,“ konštatuje podnikateľ.

V apríli mali odštartovať školy v prírode, no dnes vedia, že prvé turnusy určite nebude možné realizovať a snažia sa so školami komunikovať jesenné termíny, keďže veria, že situácia už bude vtedy upokojená. „Denne makáme, aj keď doma z home officeov, ale sme k dispozícii klientom. Pripravujeme sa, aby sme sezónu nejakým spôsobom zachránili a vedeli ju presunúť aj na iné mesiace, ktoré nie sú síce také zaužívané, ale môžu byť zaujímavé.“

Deti očakávajú od letných táborov výnimočné zážitky. Foto: Archív CK Slniečko

Leto ešte nie je stratené

Situácia je vážna, no snažia sa s ňou popasovať. „Môžeme sedieť so založenými rukami a  čakať, čo spraví vláda. Ale rozhodli sme sa, že budeme reagovať, snažiť sa improvizovať, pripraviť sa. To, s čím príde vláda, nám môže pomôcť zmierniť dopady,“ vraví Bobošík.

Teraz je najdôležitejšie, aby pandémia ustúpila a život sa mohol opäť naštartovať do svižného tempa. „Som presvedčený, že ľudia budú potrebovať vyplniť voľný čas detí v rámci letných prázdnin. Dnes je veľa rodičov doma s deťmi a musia im zabezpečovať všetko, od vyučovacieho procesu cez stravu, a nemajú možnosť sa až tak venovať práci. Takže v lete možno budú viac vyhľadávať služby cestovných kancelárií,“ uvažuje Pavol Bobošík.

Napriek všetkému dnes odporúča klientom, ktorí chceli dať dieťa do tábora, aby si spravili rezerváciu. Majú možnosť vybrať si termín aj zariadenie, v ktorom sa bude tábor realizovať. V prípade, že tábor nebude možné z dôvodu pandémie uskutočniť, Slniečko vráti zákazníkom celú sumu za pobyt.

„Snažíme sa upokojiť klientov, nestornujte, počkajte, vieme preložiť termín, vieme sa prispôsobiť situácii a naozaj máme ešte dlhý čas na to, aby sa situácia upokojila, úplne zmizla pandémia a letná sezóna bude ešte zachránená.“

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?