24. apríla 2019

Pivo je pre nich remeslom. Petrovi Demkovi, Tomášovi Polereckému, Aurelovi Rusnákovi a Lenke Svetlíkovej zachutil tento mok z malých pivovarov až natoľko, že sa rozhodli navariť si vlastný. Z hobby sa potom stal biznis, ktorý nadobudol kontúry Piešťanského pivovaru ŽiWell. 

Tento rok sa tomuto tímu ľudí podarilo získať ocenenie od Asociácie malých nezávislých pivovarov Slovenska v kategórii s názvom Experimental Beer a ich sládok, za ktorým stojí Peter Demko, sa stal Sládkom roka 2018. Viac nám o tomto biznise prezradil Aurel Rusnák, ktorý sa v značke stará o obchodnú časť, predaj piva a organizovanie eventov.

Technológiu menili

Prvé práce na piešťanskom pivovare odštartovali v roku 2014. Vtedy mali zakladatelia biznisu jasnú víziu. Na trh chceli priniesť kvalitný, poctivo pripravený remeselný mok. Otvorenia sa dočkali o rok neskôr v apríli.

Ani kvapka piva, ktoré v tomto remeselnom pivovare navaria, sa nestratí. Vždy všetko predali. Foto: archív A.Rusnáka

Celé toto obdobie označuje Aurel Rusnák za hektické, pretože nikto z tímu majiteľov nepochádzal z onej brandže a tak sa spolu museli učiť za chodu. Od praktických vecí ohľadom varenia piva, cez prevádzku reštaurácie až po manažérske zručnosti a riadenie ľudí. „Takže v podstate úplne všetko,“ vraví pre Forbes.sk s úsmevom.

Pivo začali variť v hrncoch, dnes majú vlastný pivovar. V Stupavare varia v duchu punku

Výška počiatočných investícií sa v prípade tohto remeselného pivovaru vyšplhala na viac ako 500-tisíc eur. V sume je započítaná i budova, v ktorej prebieha celý výrobný proces. Postupom času totiž jeden zo spolumajiteľov (pôvodne ich bolo päť), ktorý zároveň túto nehnuteľnosť vlastnil, z biznisu odišiel, a tak ju následne zvyšní odkúpili pod firmou Prvý piešťanský pivovar.

Podľa Aurela Rusnáka bolo potom finančne najnáročnejšie zrekonštruovať priestory pivovaru i priľahlej reštaurácie.

V remeselnom pivovare navaria a načapujú ľuďom klasické i tie menej klasické pivá. Foto: archív A.Rusnáka

V prvom rade však tímu zakladateľov nesmelo chýbať nadšenie. „Ktokoľvek si to spočíta, tak príde na to, že je to síce zaujímavá investícia, no nie celkom jednoduchá. Je to rizikové,“ vysvetľuje pre Forbes.sk.

Remeselný pivovar by samozrejme nemohli uviesť do chodu bez potrebnej technológie. Tá sa dá kúpiť od špecializovaných firiem doslova „na kľúč.“ V Piešťanskom pivovare ŽiWell vystriedali už dve. Kapacita 250-litrovej varne z Pezinka im totiž nestačila. Ako prví na Slovensku tak siahli po ukrajinskej technológii s 1000-litrovou varňou, ktorú kúpili za 100-tisíc eur.

Vlani navarili 230-tisíc litrov piva

Filozofia tímu, ktorý stojí za založením tohto remeselného pivovaru, je jednoduchá. Aurel Rusnák ju opisuje slovami: „Chceme byť moderní, ale zároveň sa na nič nehrať. Držíme sa toho, čo sa nám páči.“ Ich cieľom teda nie je, aby zo svojho biznisu robili akúsi atrakciu, v podnikaní chcú byť svieži a svižní.

Urpiner: Trosku zmenili na šťuku medzi stredoeurópskymi pivovarmi

Aktuálne majú stabilne v ponuke 6 druhov pív, ktoré varia celoročne. Ide o Jedenástku – svetlý ležiak, Červenú vežu – polotmavý ležiak, Apača – American Pale Ale, Vandala – American Ipa, Rich Peach – Fruit Ale a Hessian Mercenary – Ropust Porter. Na slovenský trh sa snažia prinášať novinky.

Reštauračné priestory využíva tím spolumajiteľov i na kultúrne akcie. Napríklad na stand up comedy s názvom Temné kecy. Foto: archív A.Rusnáka

„Každý mesiac robíme jeden až tri špeciály. Záleží na voľných tankoch a sezóne. V podstate urobíme várku, ktorá sa vypredá a buď to sa viac nenavarí, alebo sa navarí až po niekoľkých mesiacoch,“ ozrejmuje Rusnák. V zime to bývajú silnejšie a tmavšie pivá, v ktorých môže byť aj zázvor či perníkové korenie a v lete ľahšie, sviežejšie pivá s nižším obsahom alkoholu.

V roku 2018 v ŽiWelli navarili a predali 230-tisíc litrov piva tejto slovenskej značky. „Neskladujeme ho. Navarí sa, to povedzme trvá od 15 dní do 6 týždňov, a keď je hotové, tak sa do mesiaca alebo ešte skôr predá,“ upresňuje Aurel Rusnák a vzápätí dodáva, že momentálne varia dvakrát až päťkrát týždenne. To v prepočte znamená, že v piešťanskom pivovare dokážu týždenne navariť 5-tisíc litrov piva. Aktuálne tam pracuje okolo 40 zamestnancov vrátane brigádnikov.

Malé pivovary prinášajú na trh pestrosť

Aurel Rusnák si o remeselných pivovaroch myslí len to najlepšie. Na trh totiž podľa neho prinášajú pestrosť. „V minulosti sme tu mali  len pár veľkých pivovarov a pivá ležiaky,“ vysvetľuje. V konkurentoch teda tím z piešťanského pivovaru vidí skôr inšpiráciu a možných spolupracovníkov. Trh je podľa spoluzakladateľov stále veľký a núdza nie je ani o zákazníkov.

Pokiaľ si niekto nevie z ponuky vybrať, tak môže remeselné pivo takto ochutnať. Foto: archív A.Rusnáka

Plány ľudí z tohto pivovaru pre najbližšie mesiace budú mať známu príchuť. Na leto totiž pripravujú nový špeciál, ktorým bude svetlý ležiak Sĺňava. Týmto počinom chcú vykryť dieru na trhu klasického a na Slovensku dobre známeho druhu piva, ktorá vzniká medzi remeselnými a priemyselnými pivovarmi. Skrátka ho v malej výrobe urobia inak ako v tej veľkej. Takzvanou craft technológiou bez toho, aby mok pasterizovali či filtrovali.

V priebehu nasledujúcich rokov by si tím spoluzakladateľov rád udržal kvalitu a zvýšil kapacitu tankov. Ak to však v biznise pôjde podľa Aurela Rusnáka i naďalej tak, ako doteraz, uvažujú o tom, že by sa presunuli do pivovaru s väčšou kapacitou.

Hlavné foto: Aurel Rusnák (na pravej fotografii) je spolumajiteľom Piešťanského pivovaru ŽiWell. Foto: archív A.Rusnáka

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk