29. januára 2019

Rok po otvorení kaviarne black. v Bratislave rozšíril 20-ročný Mário Adamčík svoje podnikanie o ďalšiu prevádzku. Tá bude v Starom Meste prvou kaviarňou s vlastnou pražiarňou priamo na mieste. Svoje kávové zrná Slováci už teraz distribuujú do ďalších prevádzok u nás, v Česku, Rakúsku či Nemecku.

Kávové laboratórium, ako ho nazývajú, sídli v priestoroch kancelárskej budovy UNIQ Staromestská a výrobu kávy tam má na starosti ich vlastný pražiar Jakub Ševčík. „Jakub má 19 rokov a je najmladším pražiarom na Slovensku, sme taká mladá dvojka,“ povedal Adamčík pre Forbes pred pár mesiacmi. Relatívne málo skúseností dvojici podľa neho kompenzuje tretí partner, ktorý do biznisu vstúpil len nedávno.

Mário Adamčík v kaviarni na Gorkého ulici. Foto: archív black.

A aj jeho peniaze pomohli naštartovať najnovší projekt, vďaka ktorému si môžu zákazníci pozrieť celý proces výroby kávy. Základom oboch podnikov totiž tvorí praženie kvalitných kávových zŕn, ktoré si sami hľadajú po celom svete. Ponúkajú kávu z Brazílie, Guatemaly, Mjanmarska, Rwandy a Kene, ktoré onedlho doplnia zrná z Etiópie aj rarita z Thajska.

Prvú kaviareň otvoril v 18-tich. Dnes rozbieha druhú prevádzku a biznis v Johannesburgu

Zrná kupujú pražiari, ktorí priamo komunikujú s farmármi. Používajú vlastné recepty a kvalitné prístroje na prípravu nápojov, ktoré umožňujú ovládať extrakciu kávy a tým aj chuťové vlastnosti nápoja. „V každej káve hľadáme jej chuťový potenciál, aby sme zistili, či sa hodí na filtrovanú kávu alebo je z nej napríklad výborné espresso,“ vysvetľuje Mário Adamčík.

Hlavný pražiar Jakub Ševčík (vľavo) so svojím tímom. Foto: archív black.

Adamčík otvoril svoju prvú kaviareň v Trnave, keď ma len 18 rokov a je najmladším Slovákom, ktorému kedy poskytla naša najväčšia banka podnikateľský úver. Ševčík zas vždy sníval o vlastnej pražiarni, a tak sa dvojica po Adamčíkovom príchode do hlavného mesta dala dokopy a otvorila svoj prvý podnik na Gorkého ulici. A hoci sa im v začiatkoch ľudia otáčali vo dverách, dnes už majú svoju stálu klientelu.

„Nové nápady a recepty skúšame priamo v kaviarni. Často ich môžu ochutnať aj hostia. Získame tak názor od ľudí, ktorí sa nepozerajú na všetky detaily ako my, ale dôležitá je pre nich iba chuť,“ opisuje Mário Adamčík. V súčasnosti plánujú v novej pražiarni zvýšiť objem praženia zo súčasných necelých dvesto na päťsto kilogramov kávy mesačne.

Ich kaviareň sa stala hitom v Brne. Dvaja Slováci otvorili nový koncept v Prahe a mieria do Poľska

Výzvou bude podľa Adamčíka aj naučiť ľudí v kancelárskej budove na dlhšiu prípravu kávy, než na akú sú pri bežných kávovaroch zvyknutí. „Nedokážeme ju pripraviť za desať sekúnd. U nás sa jedna káva robí okolo 35 sekúnd, aby dostala plnohodnotnú chuť. Veríme, že časom si na to zvyknú, nájdu si svoje obľúbené nápoje a ľuďom spríjemníme príchod do práce,“ tvrdí.

Sortiment black. v UNIQ-u Staromestská je oproti kaviarni na Gorkého ulici širší a prispôsobený potrebám množstva zamestnancov v budove. Okrem kávových a sezónnych nápojov sú v ponuke raňajky aj väčší výber koláčov od lokálnych dodávateľov ako čerstvé croissanty a pečivo, hummus a kuskus, raw aj vegánsky cheesecake či francúzske éclairs.

Hlavná foto: nová prevádzka/ archív black.