Dvaja členovia slovenského rebríčka Forbes 30 pod 30 Peter Kollár a René Královič opäť rozširujú svoj gastro biznis. Výberoví kaviarnici a pražiari po tom, ako sa stali hitom v Brne, práve otvorili svoj nový podnik Typika v Prahe. Tam by mali pribudnúť aj ďalšie pobočky, no chcú ísť aj do iných miest v Česku, do Bratislavy a aj na najväčší stredoeurópsky trh do Poľska.
Peter Kollár v Brne študoval ekonómiu, popri škole pracoval ako steward a neskôr robil pre slávny český startup Socialbakers. No chcel sa venovať radšej vlastnému projektu, svojej kaviarni. Obrátil sa preto na kamaráta Reného Královiča, ktorého rodina má gastro skúsenosti a ktorý zároveň plánoval skúsiť praženie kávy. Dohodli sa, že spoja sily. Založili firmu Espressionist a spolu v Brne koncom roka 2014 rozbehli kaviareň SKØG Urban Hub – podnik, ktorý sa rýchlo vyšvihol medzi najlepšie v meste.
Interiér novej kaviarne Typika v Prahe. Foto: Ondřej Šustík
Vstupná investícia do podnikania bola okolo 2,7 milióna českých korún (vyše 100-tisíc eur) a vyskladali ju z vlastných úspor a z rodinných pôžičiek. V Brne neskôr pridali aj vonkajší bar Blokk, miniatúrny bar s názvom 5m2, ktorý tento rok transformovali na koktailový catering a pražiareň výberovej kávy Rusty Nails. Súhrnný obrat v tomto roku odhadujú do 15 miliónov českých korún (vyše 500-tisíc eur).
Najlepšiu kaviareň v Brne vybudovali Slováci
Dvaja čerství tridsiatnici najnovšie zamierili do Prahy, v decembri tam otvorili podnik Typika.
„Nápad vznikol asi rok-dva dozadu a projekt je takou našou reflexiou aktuálnej kávovej scény,“ približuje Peter Kollár. „Keď sme začínali, trh bol v plienkach, boli sme jedna z mála kaviarní v Česku, ktorá ponúkala výberovú kávu. Za tie štyri roky však nastal obrovský kávový boom a strašne veľa sa toho zmenilo. Od produktu a jeho kvality až po klientelu a jej očakávania. My sme na to chceli reagovať.“
Ešte dokresľuje, že v Typike budú samozrejme klásť najväčší dôraz na špičkovú kávu a jej správnu prípravu, no nemá to byť územie len pre okruh fajnšmekrov, práve naopak. Veria, že výberová káva má už v spoločnosti pevné miesto a z Typiky chcú vybudovať brand, ktorý bude ľahko uchopiteľný pre širokú verejnosť a zároveň bude reprezentovať vysoký štandard.
Peter Kollár a René Královič sa dostali aj do slovenského rebríčka Forbes 30 pod 30. Foto: Paula Trebatická
V Brne uspeli, na mesto nedajú dopustiť, ale Peter vysvetľuje, že im to už prišlo ako trochu „malé ihrisko“. Lákal ich väčší trh. A, usmeje sa, obaja si navyše v Prahe našli priateľky (Peter už aj manželku), takže si tam preniesli aj prácu.
Od začiatku mali jasno, že sa nebudú tlačiť do centra, ale lokalitou pre ich novinku sa stanú neďaleké Nusle. Všimli si totiž, že v tejto časti mesta výberová kaviareň chýba. Typika ich vyšla približne na 1,5 milióna českých korún (okolo 60-tisíc eur). Má 40 miest, kuchyňa je v brunchovom štýle, teda kombinácii raňajok a obeda. Prvý raz vo svojich prevádzkach budú širšie pracovať aj s ponukou vysoko kvalitných čajov. Výber alkoholu naopak zúžili iba na víno a na karte budú prevládať tie prívlastkové z Južnej Moravy.
Pražiareň, kaviareň, laboratórium. Príbeh slovenskej značky Goriffee sa začal písať v Rwande
Keď padne otázka, prečo sa podnik nevolá SKØG podľa úspešného konceptu v Brne, Peter vraví, že túto myšlienku pomerne rýchlo odmietli. Viackrát im prišla ponuka, aby podnik rozšírili po Česku, ale oni taký zámer nikdy nemali, chceli vybudovať nový koncept.
Z menu podniku. Foto: Ondřej Šustík
V podnikaní si dvaja majitelia zodpovednosť rozdelili tak, že René sa stará hlavne o pražiareň Rusty Nails Coffee Roasters a kvalitu produktu, teda kávy, Peter zase o samotné prevádzky a biznisovú stránku podnikania. Teraz riešia aj výzvu, ako obsiahnuť dve mestá naraz a dobre si nastaviť aj ďalší rast. „Práve Typiku sme totiž postavili ako koncept, ktorý je škálovateľný a môže sa rozrastať do ďalších miest a krajín,“ načrtáva plány Peter. Aktuálne sa obzerajú po druhej lokalite v Prahe, kde však vládne gastro boom a je pomerne zložité nájsť vhodný priestor. Typika by sa však mohla objaviť aj v Brne a ak nájdu partnera, v hre je aj Bratislava.
Chystajú sa však i do Poľska, na najväčší stredoeurópsky trh. To, že Typika bude aj vo Varšave, je podľa Petrových slov na sľubnej ceste. Doťahujú podmienky s poľským spoločníkom a v prvej časti roka už plánujú vyberať priestory na prenájom.
Hlavná fotografia: Paula Trebatická