19. decembra 2018

Malých pražiarov výberovej kávy na Slovensku rokmi pribúda, výberová káva ale zo spotrebiteľského pohľadu stále zostáva len okrajovou záležitosťou. Povedomie o nej však našťastie neustále rastie. Jedným z prvých nadšencov kvalitnej kávy, ktorí začali v Bratislave pražiť výberovú arabiku z Rwandy, je trio Erik Šimšík, Matej Hambalko a Amir Al Jabri. Dnes je už ich portfólio širšie a v decembri uplynulo päť rokov, odkedy na Slovensko doviezli prvé výberové kávové zrná na praženie.

Aktuálne je ich káva pod značkou Goriffee dostupná nielen cez e-shop či vlastnú kaviareň Kaffeehaus Goriffee v Goetheho inštitúte v Bratislave. Tento rok nadviazali aj spoluprácu s gastro skupinou Mondieu a zákazníci si ich kávu môžu vychutnať aj v známom bratislavskom podniku Urban House, alebo zakúpiť v Yeme či predajniach Cafepoint.

Nedávajte ju do chladničky. Päť vecí o káv, ktoré by ste (už dávno) mali vedieť

Okrem toho predávajú napríklad aj čaje z kávových čerešní, vďaka spolupráci so slovenskou značkou Slowlandia vyvinuli kávový krém Goritela, s dizajnérskym duom Vlasta Kubušová a Miroslav Král a ich štúdiom Crafting Plastics pracujú zase na nových obalových materiáloch a skúmajú ďalšie možnosti využitia kávového odpadu. Majú toho skrátka viac než dosť.

Cesta do Rwandy

Príbeh Goriffee začal v roku 2012, kedy najstarší z trojice, dnes 31-ročný Erik Šimšík, po skončení štúdia sociológie odišiel ako dobrovoľník do Rwandy. Tam sa po prvý raz stretol s konceptom a najmä chuťou výberovej kávy, ktorá ho oslovila. „To bol rok, kedy sa v strednej Európe prakticky výberová káva nepila a nič sa o nej nevedelo,“ hovorí Erik.

Príbeh Goriffee začal Erikovým výletom do Rwandy. Na snímke zľava Matej Hambalko a Erik Šimšík Foto: archív Goriffee

O rok neskôr, keď do Rwandy cestoval druhýkrát, mal už jasnú predstavu o tom, že by mohli na Slovensko výberovú arabiku z Rwandy dovážať. A tak sa spojil s bratom Matejom (26) a jeho kamarátom Amirom (26), ktorých tiež lákalo rozbehnúť vlastné podnikanie.

Prvú kávu z Rwandy doviezli na Slovensko v decembri 2013, volala sa Garuka, klasická rwandská varieta bourbon arabika. „Pôvodne bola vyšľachtená na Réunione, ktorý sa v tých časoch volal Isle de Bourbon. Začali sme s tmavším pražením, ktoré bolo vtedy najviac žiadané,“ vysvetľuje Erik.

Majster sveta primiešal do kávových koktejlov Slovensko aj detstvo

Ich káva mala podľa neho okamžite veľmi dobrú odozvu, pretože rozdiel v kvalite bežných káv na trhu a ich výberovej kávy bol markantný. Neskôr sa v Goriffee prepracovali k svetlejším praženiam a aktuálne predávajú najmä kávy s medium pražením.

V Goriffee začínali s tmavším pražením, aktuálne je v kurze skôr “medium”. Na snímke Amir Al Jabri. Foto: Igor Smitka

V začiatkoch podnikania fungovali na báze takzvaného „direct trade“ a celú ich selekciu tvorila káva priamo od farmárov. Po pár rokoch sa ale cítili konceptom iba rwandskej kávy stiesnení. „Skvelá káva je aj v Paname či Indonézii a my sme s ňou chceli pracovať. Zároveň, veľmi veľa fariem má v Európe zastúpenie v podobe agentov, ktorí ich kávu predávajú. To nás priviedlo k odklonu od direct trade smerom ku konceptu relationship coffee, pri ktorom ide najmä o dlhodobé budovanie vzťahu, komunikáciu, či posielanie spätnej väzby,“ hovorí Erik a dodáva, že za rok 2018 Goriffee vypraží zhruba 12 ton kávy.

Všade samá káva… Na pracovnej návšteve v Keni, na snímke Erik Šimšík. Foto: archív Goriffee

Káva s citom pre životné prostredie

Okrem praženia kávy ale Goriffee rozvíja aj ďalšie aktivity. Jednou z nich je Goriffee Lab, čo je platforma vychádzajúca z myšlienok relationship coffee. „Dá sa povedať, že je najmä experimentálnou platformou, ktorú chápeme ako priestor pre vymýšľanie noviniek a prenos vedomostí. Napríklad, spolupracujeme s farmou v Tanzánii na nových produktoch, napríklad čaju z listov kávovníka. Alebo na prenose vedomostí o produkcii cascary, čo je čaj z kávových čerešní, z Južnej Ameriky do Afriky. Tieto produkty aj umiestňujeme na trhu a testujeme záujem o ne,“ vysvetľuje Erik.

V rámci Goriffee Labu sa napríklad zaujímajú aj o obaly. Na obalových materiáloch napríklad spolupracujú so známym štúdiom Crafting Plastics. Ďalšou oblasťou je aj možné využitie odpadu z kávy.

„Na nových kávových produktoch spolupracujeme aj firmou Slowlandia, s ktorými sme nedávno predstavili kávový krém, s pracovným názvom Goritella. Čiže v Goriffee Labe ide najmä o nafúknutie hraníc a posunutie mantinelov, v ktorých sa kávový priemysel pohybuje,“ hovorí Erik Šimšík a dodáva krédo ich spoločnosti: „There is no planet B. Momentálne všetko zameriavame na obmedzenie produkcie odpadu a pokiaľ sa nám to podarí, to bude satisfakcia.“

Prečo výberová káva asi nikdy nebude mainstream

Z hľadiska objemu je však trh s výberovou kávou stále malý a odhaduje sa na okolo päť percent z celkovo predanej kávy. Ale už aj na Slovensku si svojich zákazníkov našiel a ich rady sa postupne rozrastajú, a to napriek vyššej cene.

Úroveň pitia kávy podľa Erika aj na Slovensku z roka na rok rastie. Podľa neho je to najmä zásluhou kaviarní, ktoré sa stali nositeľom tejto zmeny. Dnes už podľa neho nie je problém dať si výberovú kávu nielen vo veľkých mestách, ale aj v menších mestách ako Krupina, Svidník či Humenné. „Posledný krok, na ktorý sa čaká, sú výberové kávy v reťazcoch, ale do toho sa nám ani iným výberovým pražiarňam nechce, pretože reťazce sú notoricky známe, že nedbajú na čerstvosť a tá je pri výberovej káve kľúčová. Je preto možné, že sa výberová káva nikdy nestane tak celkom mainstreamom,“ myslí si Erik.

K produktom Goriffee patrí jednoznačne výberová káva, čaj a napríklad aj kávové maslo, ktoré Goriffee vyvinulo so značkou Slowlandia.

K zákazníkom Goriffee patria zhruba rovnakým dielom kaviarne, kancelárie a maloobchod, no rovnako si vážia zákazníka, ktorý si kúpi domov 250g balenie kávy aj firmu, ktorá kúpi 25 kilogramov. „Ak by sme mali byť špecifickí, tak z marketingového hľadiska nás „lajkujú“ najmä ženy po tridsiatke s vyšším vzdelaním,“ upresňuje Erik.

Ich káva má odberateľov nielen na Slovensku, ale aj v rôznych krajinách EÚ, pomerne silní sú podľa Erika Šimšíka v Česku. Zložitejšie bolo síce preraziť v iných krajinách, ale momentálne už posielajú kávu aj do kaviarní v Nemecku, Holandsku, Rakúsku a Maďarsku.

Vlani spoločnosť, ktorú traja biznis partneri vlastnia rovnakým dielom, dosiahla tržby vyše 175-tisíc eur, vykázala však stratu takmer 16-tisíc. Spôsobená bola investíciami – len do vzduchotechniky v pražiarni dali 10-tisíc eur, vysvetľuje Erik.

„Robiť kávu na svetovej úrovni stojí veľa úsilia a financií. Treba si uvedomiť, že keď sme začínali, tak sme dokázali dať dokopy 9-tisíc eur, čiže to, kde je Goriffee teraz, sme dokázali z tejto začiatočnej investície, bez bohatých rodičov či investorov.“

Tento rok očakávajú v tržbách medziročný nárast okolo 20 percent, opäť ale predpokladajú miernu stratu kvôli ďalším investíciám. Pozitívne ale podľa Erika je, že v súčasnosti už majú všetko, čo bolo potrebné kúpiť a v najbližších rokoch žiadne veľké investície nepredpokladajú. Pozitívnou biznisovou správou je aj fakt, že začali spolupracovať s viacerými známymi kaviarňami ako Urban house či skupinou Mondieu. „Myslím, že máme za sebou úspešný rok,“ uzatvára Erik.

Hlavné foto: Tím Goriffee zľava Erik Šimšík, Amir Al Jabri a Matej Hambalko, Foto: Europeancoffeetrip