14. mája 2018

Má 20 rokov a je najmladším Slovákom, ktorému kedy poskytla Slovenská sporiteľňa podnikateľský úver. Mário Adamčík rozbehol pred takmer dvoma rokmi kaviareň black. v Trnave, ktorú potom predal a odštartoval biznis v hlavnom meste. V novembri tu otvoril prvú prevádzku, ktorá sa uchytila aj napriek tomu, že v nej nepodávajú klasiku ako cappuccino či latte.

V súčasnosti chystá Mário Adamčík otvorenie coffee laboratória na Staromestskej, ktoré má spájať kaviareň a vlastnú pražiareň. V spolupráci so značkou Novesta tiež rozbieha podnikanie v Johannesburgu.

Hacker rozbieha prvú kryptokaviareň u nás. Jeho firma vyzývala na “nabúranie” Kaliňáka

S podnikaním začal mladý kaviarnik počas štúdia strednej polygrafickej školy v Bratislave, kde študoval dizajn. V tomto obore získal už v mladom veku klientov a zarobil si prvé peniaze. „Mal som stredoškolskú lásku a jej snom vždy bolo mať kaviareň. Keď som sa raz náhodou dozvedel, že jedna moja klientka ponúka svoj podnik v Trnave na predaj za odstupné, išiel som do toho,“ hovorí Adamčík o svojich začiatkoch.

Kaviareň funguje v hlavnom meste od novembra minulého roka. Foto: archív black.

Podnikanie začal s ušetrenými ôsmimi tisíckami, po mesiaci však bolo potrebné prehodnotiť celý koncept, na čo bol ale potrebný ďalší kapitál. Vtedy stredoškolák v maturitnom ročníku si preto musel zobrať pôžičku. „Požičal som si 5-tisíc eur a kaviareň sme s bývalou priateľkou za týždeň svojpomocne prerobili,“ vysvetľuje.

Nakoniec sa prevádzka v Trnave uchytila aj napriek tomu, že kvalita kávy u nich v tom čase nebola na najvyššej úrovni. „Teraz už viem povedať, že sme začínali s veľmi zlou talianskou kávou, dovolím si však povedať, že dnes sme oproti iným podnikom o krok vpred,“ vraví.

Najlepšiu kaviareň v Brne vybudovali Slováci. A mieria aj do Bratislavy

Kaviareň v Bratislave otvoril v novembri minulého roka. „Chcel som, aby si ľudia vychutnali chuť pravej kávy z nahej páky, na začiatku sa mi však otáčali hneď pri vchode,“ vysvetľuje Adamčík. Ľudia totiž očakávali klasiku.

A aj keď presun kaviarne black. do hlavného mesta bol podľa jej majiteľa skôr emocionálnym rozhodnutím, prevádzke sa podarilo nájsť si tu svoje miesto a stálu klientelu. Príprava kávy v blacku trvá podľa Adamčíka dlhšie ako v bežných kaviarňach, každý krok pri jej robení si totiž podľa neho baristi musia odstopovať na hodinkách. Postup a dĺžka prípravy sa pri rôznych druhoch kávy líši, výroba jednej však trvá v priemere minútu.

Black. má za sebou aj spoluprácu s Regal Burgerom, ktorú však po dvoch mesiacoch ukončili. Podľa Adamčíka sa podnikateľsky nezhodli. Foto:archív black.

V kaviarni sa dokonca podáva aj ich značka kávy. Black. má svojho vlastného pražiara. „Jakub má 19 rokov a je najmladším pražiarom na Slovensku, sme taká mladá dvojka,“ hovorí Adamčík a dodáva, že ich relatívne málo skúseností kompenzuje tretí partner, ktorý do biznisu vstúpil len nedávno. Ide o ich dlhodobého zákazníka, ktorý v koncepte videl potenciál a chcel investovať.

Aj jeho peniaze im podľa Adamčíka pomohli naštartovať nový projekt – kávové laboratórium, ďalšiu časť prostriedkov si požičal z banky. V laboratóriu má ísť o spojenie kaviarne a pražiarne, kde si budú môcť zákazníci okrem posedenia pozrieť celý proces výroby kávy. Laboratórium otvoria najneskôr začiatkom septembra na Staromestskej v Bratislave, momentálne hľadajú a školia personál.

Dve kamarátky priniesli do Bratislavy populárny brunch

Práve to, že zamestnancom šéfuje 20-ročný chalan je niekedy problémom. „Zažil som spochybňovanie či testovanie zo strany zamestnancov, väčšina si však po chvíli uvedomí, že môj vek nijako nelimituje rozhodovacie schopnosti,“ tvrdí.

Adamčík by chcel svoj biznis posunúť aj za hranice Slovenska, prvým testom je spolupráca so značkou obuvi Novesta. „Pôjde o koncept Novesta-black, teda spojenie dizajnového concept storu a kaviarne, prvý sa otvorí v najbližších mesiacoch v Johannesburgu,“ hovorí a dodáva, že do budúcnosti chystajú aj prevádzky na Slovensku.

V kaviarni pravidelne organizujú aj cupping, čiže ochutnávky kávy. Foto: archív black.

Podľa Adamčíkovho  biznisplánu by sa mala kaviareň black. dostať do zisku do piatich rokov,  vyzerá to však tak, že sa investované peniaze sa mu vrátia skôr, približne do roka a pol. Okrem laborátoria a biznisu s Novestou ešte Adamčík plánuje spustiť eshop a dodávať tak ich kávu ďalším prevádzkam či ľuďom. V súčasnosti ju predáva priamo v kaviarni.