2. novembra 2020

Sedemnásť rokov podniká v Londýne, kde si založil umeleckú agentúru Pishter. Jeho prvotnou myšlienkou bolo prinášať slovenských a českých hudobníkov do Londýna, pričom cieľovou skupinou mali byť práve Slováci a Česi žijúci v anglickej metropole. Štefan Krasňanský časom rozšíril svoje pôsobenie aj na britské publikum a okrem Londýna robí kultúrne eventy aj v Manchestri, Brightone či írskom Dubline.

Koronakríza ho zasiahla v plnej sile, keďže aj vo Veľkej Británii platí zákaz organizovania koncertov. Britská vláda mu však schválila pomoc, a to aj napriek tomu, že nie je Brit. 

Svoju agentúru založil v roku 2003. Keďže v Londýne neexistovalo žiadne slovenské kultúrne centrum a komunita, ktorá prišla do mesta na Temži za prácou, bola početná, rozhodol sa to zobrať do vlastných rúk.

Ako pilotné podujatie zorganizoval vystúpenie skupiny Vidiek v ikonickom klube Electric Ballroom v londýnskej štvrti Camden Town. „To bol pokus – omyl. Usporiadať koncert je jedna veľká lotéria a človek nevie, ako to na konci dňa vypáli. Toto bola veľká paráda,“ spomína s úsmevom na svoje začiatky Štefan Krasňanský. 

Od undergroundových koncertov po grafické tričká: to je Dear friends

Začínal úplne od nuly. Nemal žiadne skúsenosti ani referencie. „Nebolo jednoduché sa tu etablovať a osloviť britských partnerov, aby nás zobrali medzi seba, požičali nástroje, lebo nikto o nás nevedel,“ vraví Krasňanský. „Vôbec sme netušili, ako sa robia koncerty ani čo máme od toho čakať, koľko ľudí príde,“ priznáva.

Vstupenky si jednoducho vytlačili na tlačiarni doma, strihali ich nožnicami a predávali v československom pube. Nakoniec prvý koncert dopadol nad očakávania všetkých. Prišlo vyše 500 ľudí a bol to zásadný impulz na založenie agentúry. „V tom čase asi nikto netušil, že agentúra bude fungovať aj po sedemnástich rokoch.“ Dnes v agentúre okrem Štefana pracujú ešte ďalší traja ľudia, ktorí mu pomáhajú s produkciou, marketingom a realizáciou podujatí.

S politickou situáciou sa menilo publikum

Kým na začiatku zasahovali najmä pracujúcu triedu Slovákov a Čechov, so vstupom Slovenska do Európskej únie sa začal meniť aj charakter ich cieľovej skupiny. „Diametrálne sa zmenil prístup našej cieľovej skupiny ku kultúre. Intelektuálna komunita pookriala,“ hovorí Krasňanský.

Opustila manažérsku pozíciu. Teraz v Londýne tvorí unikátne módne doplnky harness

„Zrazu ľudia mohli za rozumný peniaz začať študovať v Británii. Prišli ľudia, ktorých zaujímal kariérny rast na medzinárodnej úrovni, študenti sa dostávali na dobré školy,“ opisuje zakladateľ Pishteru s tým, že vzťahy sa otvorili a aj sebavedomie prichádzajúcich Slovákov bolo väčšie. 

V spolupráci s Poľským kultúrnym inštitútom a Maďarským kultúrnym centrom začal organizovať festival stredoeurópskej kultúry Pulse, ktorý vytrval až do roku 2011. O rok neskôr prišla olympiáda v Londýne, kde zastrešovali prehliadku slovenskej hudobnej scény v slovenskej fun zone SOFA zone.

Miro Žbirka
Koncert Mira Žbirku v Londýne sa konal v spolupráci so Štefanom Krasňanským. Foto: Ingrid Remisova

Korona a potom nič

Ich sezóna trvá od septembra do júna. Koncom februára ešte stihli zrealizovať koncert skupiny Divokej Bill a odvtedy všetky ďalšie koncerty a šou museli preložiť alebo definitívne zrušiť. „Na konci mesiaca sme mali robiť československý večer s kapelami Vidiek a Mig 21. A na apríl sme mali pripravený dvakrát preložený koncert Jaromíra Nohavicu v kostole Union Chapel. Veci sme z časti preložili a z časti zrušili,“ vraví promotér. 

Po prvej vlne boli presvedčení, že napriek pokazenej jari budú môcť podujatia realizovať na jeseň. Koncom augusta sa však dozvedeli, že hromadné podujatia dostávajú stopku aj na jeseň a v podstate až do odvolania.

„Musím povedať, že či už zo strany kapiel alebo bookingových agentúr boli všetci ústretoví. Zrazu sa celá hudobná scéna zomkla a človek mal pocit, že snáď ani nikdy taká súdržná nebola. Bolo veľkým pozitívom, že ľudia dokážu empaticky zareagovať,“ hovorí Štefan.

Solidaritu im vyjadrilo aj samotné publikum, keď sa až dve tretiny ľudí rozhodli ponechať si zakúpené vstupenky. „Ľudia boli empatickí a veľmi chápaví, z čoho sme boli milo prekvapení,“ priznáva.  

Podpora od Britov

Keď už bolo jasné, že ani nová sezóna nebude prebiehať v bežnom režime, požiadala agentúra Pishter o dotáciu z podporného programu vlády #CultureRecoveryFund. Vláda na tento účel využila etablovanú grantovú štruktúru Arts Council England, vedela tak promptne zareagovať a pomôcť čeliť následkom pandémie koronavírusu v oblasti kultúry a umenia.

Podpora bola zameraná na udržateľnosť kultúrneho priemyslu od septembra tohto roka do marca budúceho roka. Podali tak žiadosť o príspevok, ktorý by im pomohol vykryť straty spojené s vládnymi reštrikciami. Grant im napokon Art Council England schválil. 

štefan Krasňanský
Štefan Krasňanský už 17 rokov prináša do britskej metropoly stredoeurópsku kultúru. Foto: Ingrid Remisova

„Mám pocit, že britská vláda sa k hudobnému priemyslu postavila veľmi lojálne. Hudobný priemysel sa tu vždy bral ako akýkoľvek iný priemysel od momentu, keď tento biznis začal prinášať pre kráľovskú pokladnicu peniaze,“ vraví promotér, ktorý si pochvaľuje tiež, že ak aj príde reštrikcia od vlády, okamžite je pripravený aj plán podpory.

„Nehovorím, že keď sme dostali podporu my, že ju dostali všetci. Ako povedal minister financií, nie každý job bude zachránený.“ 

Podpora od Veľkej Británie má pre Štefana Krasňanského ešte ďalší rozmer. Hoci nie je Brit a angličtina nie je jeho rodným jazykom, dostal podporu vlády, čo vysiela signál, že Londýn stojí o menšinovú stredoeurópsku kultúru.

„Británia sa stará o komunitu a menšiny. Dokonca si myslím, že možno v tomto máme výhodu, že sme unikátni a pokrývame publikum, ktoré by britský promotér možno nevedel zasiahnuť,“ hovorí Slovák.

„Je to pre nás veľká vzpruha, keďže okolo brexitu stále padala otázka – chcú nás tu, nechcú nás tu, máme ísť preč, naozaj im kradneme prácu a všetky tie populistické veci, ktoré sa šírili. A zrazu prichádzame na to, že zrejme to nebude tak. Zrejme im naozaj záleží na tom, aby tu žili aj Stredoeurópania, aby tu mali svoju kultúru a kozmopolitný život, ktorý Británia vždy hájila, aby fungoval,“ uzatvára Štefan Krasňanský. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?