19. októbra 2020

Fotograf Michal Cetera stojí za značkou Dear friends, ktorá ponúka grafické tričká a ďalšie produkty. V podnikaní bol pre neho etický a ekologický aspekt dôležitý dávno predtým, než sa stal takpovediac „in. On si vždy razil vlastnú cestu, o tú vopred vyšliapanú nemal záujem.

„Dnes sa udržateľnosťou a ekológiou oháňa snáď každá firma. Pre nás to je štandard, a tak to má byť. Sám som viac ako 20 rokov vegán, nefajčiar a abstinent. Toto som si odniesol z hardcore komunity, konštatuje. Za značkou od začiatku stojí aj Michalov bratranec Lukáš Cetera, duo spoločne vymyslelo a nafotilo niekoľko úspešných lookbookov, ktoré boli publikované aj v zahraničných magazínoch.

Vrela v ňom potreba realizovať sa

Ešte skôr než sa Michal začal venovať v značke Dear friends grafickým tričkám a ďalším produktom, pracoval v hudobnom klube, skateshope, organizoval undergroundové koncerty a vydával vinylové platne pre metal a hardcore kapely. Ako hovorí, bolo to dávno pred vinylovou renesanciou, počas ktorej sa na výslnie opäť dostali retro hudobné nosiče. Vďaka týmto aktivitám mal možnosť stretávať a spoznávať zaujímavých ľudí, budovať si cenné kontakty, ktoré mu otvárali dvere. Ako sa teda dostal k oblečeniu? Po odpoveď netreba ísť ďaleko, všetko to vzájomne súvisí.  

Na fotografii je zakladateľ značky Dearfriends Michal Cetera.
Na fotografii je zakladateľ značky Dear friends Michal Cetera. Foto: Lukáš Cetera

„Obdivoval som merche kapiel, listoval som v katalógoch s textilom. Do skateshopu nám chodili zahraničné katalógy a časopisy, takže potreba realizovať sa vo mne vrela, spomína. Pomyselný bod varu dosiahla v roku 2009, vtedy sa totiž Michal rozhodol, že rozbehne značku Dear friends naplno a sústredí sa v nej na kvalitné grafické tričká. Presne tie podľa neho na slovenskom trhu v tom období absentovali, bola to pomyselná diera, na ktorú našiel ideálnu záplatu.  

Káva a tvrdý metal? Mad Drop

Reklama

Prvé kusy oblečenia, na ktorých Michal pracoval, vznikli v rámci vzácnej spolupráce. „Oslovili ma známi z Merchyou, či nechcem urobiť nejaké veci, rozbiehali vtedy tlačiareň. Poznali sme sa práve z hardcore koncertov. Tak som si nechal vyrobiť prvé návrhy a rozpredalo sa to medzi kamarátmi, vysvetľuje. Počiatočné investície neboli podľa Michala vôbec vysoké, financie smerovali do samotnej výroby tričiek a samolepiek. Ako vzápätí priznáva, nemal žiadny marketingový plán s určeným rozpočtom. Vtedy neplánoval viesť firmu, no stalo sa. 

Iba predobjednávky a limitované edície

Michalovi bolo už od začiatku jasné, aký odkaz chce so svojou značkou Dear friends prezentovať. Jeho víziou neboli zbytočné slogany, zbytočná filozofia. Už samotný názov značky je pozitívnym odkazom. „Robiť veci, ktoré sa nám páčia, neprispôsobovať sa rýchlym trendom, ktoré sú nestále. Nesnažíme sa konkurovať, nesúperíme. Sme sami sebou, vraví. Základné piliere, na ktorých značka stojí, majú silný ľudský rozmer. Ide o etickosť, úctu a rešpekt. Voči prírode, zvieratám i ľuďom v textilnom priemysle.  

Manželia priniesli na trh tričká plné humoru.
Uťahujú si z Jánošíka, Štúra i Fridy Kahlo

Vlajkovou loďou značky sú grafické tričká, ktoré obľubuje nielen sám Michal. „Nenosím rád košele a obleky. V subkultúre, v ktorej mám korene, sú tričká poznávacím znakom. Každý fanúšik metalu, hardcore alebo punku má doma plnú skriňu tričiek, upresňuje. Tieto kusy oblečenia predstavujú akýsi slobodný priestor, prostredníctvom ktorého môžu ľudia vyjadriť svoje názory či príslušnosť k skupine. Je to ich voľba. „Netvorím primárne veci pre metalistov alebo punkerov, ale vychádzam z tejto subkultúry, pretože to mám v sebe. Neviem to inak, dopĺňa.  

O čom je značka Dear friends? O originalite a ľudskom prístupe. Foto: Lukáš Cetera

Každá kolekcia grafických tričiek značky je podľa Michala veľkou výzvou. S istotou totiž nikdy nevie určiť, aký záujem budú mať ľudia o konkrétne dizajny. Aj kvôli tomuto faktoru sa rozhodol v podnikaní vydať cestou predobjednávok a limitovaných edícií oblečenia. „Znížilo sa tým riziko, že sa vyrobia veci, ktoré zákazníci nebudú kupovať. Teraz vyrobíme len toľko, koľko sa predá, opisuje. O masovú výrobu Michal v žiadnom prípade nestojí, jeho značka by tým stratila svoje čaro, preto sa chce držať čo najďalej od odvetvia fast fashion. 

Ekologické, vegánske, fair trade veci značky Dear friends

A čo motívy tričiek značky Dear friends? Na ich dizajne Michal spolupracuje s rôznymi umelcami. Takéto kolaborácie už ani nestíha počítať, až toľko ich bolo. S istotou však vie povedať, že rád vytvára priestor pre mladých kreatívcov. Najčastejšie ide o ľudí zo Slovenska a Česka, no svojimi grafikami prispeli i ilustrátori z Poľska a Kostariky. Niektorých možno dokonca zaradiť medzi akési stálice, ktoré sa opakovane podieľajú na vzniku nových kolekcií. „S Matejom Špánikom a Lukášom Królom sme mali už veľa motívov, menuje. Aktuálnymi nováčikmi sú napríklad Martu Hlavajová, Rasťo Tupý a Michal Šumichrast.

V značke Dearfriends si dal Michal záležať na každom kroku, každom detaile, aby bola jeho podnikateľská mozaika dokonale vyskladaná. Všetko do seba zapadá. Textilné výrobky v podobe hotových tričiek či ďalších produktov nakupuje od európskych dodávateľov. To najdôležitejšie je, aby mali ekologické certifikáty, boli vegánske a výsledkom fair trade. „Textil je takmer všetok z biobavlny alebo z odpadového materiálu. Mali sme už v ponuke mikiny a tašky vyrobené z použitých PET fliaš, dodáva. 

Etický a ekologický rozmer podnikania zaujímal Michala skôr, než sa stal populárnym. Foto: Lukáš Cetera

A čo potlač? Od prvej spolupráce sa ďalej nepohol, vôbec nemusel. Zostal verný známym v Merchyou, ktorí s ním kolaborujú viac ako 10 rokov. „Je to ekologická tlačiareň s nadštandardným prístupom, pochvaľuje si. Väčšinu roka sa Michal zdržiava v Prahe, jeho značka Dear friends si našla svojich fanúšikov i v susednej krajine. Hoci má viac objednávok zo Slovenska, rozdiely nerobí. Do budúcnosti by rád rozšíril ponuku značky o čiapky i ponožky. Hlavným cieľom zostáva tvoriť tematické oblečenie, ktoré nebudú nosiť masy. Okrem toho má v pláne dostať svoje veci vo väčšej miere aj do zahraničia.  

Od nápadu po realizáciu

A ako prebieha výroba v značke Dear friends? V procese je zapojených možno 10 ľudí. „Uvediem príklad. Dostanem nápad, alebo ma niekto osloví s nápadom na nové tričko. Konzultujem ho s ilustrátorom, a takmer vždy aj s Matejom Špánikom, s ktorým spolupracujeme už niekoľko rokov. Ten človek má nos na dobré veci. Urobím prieskum medzi vybratými stálymi zákazníkmi, pošlem im nápad a dostanem reakciu. Potom konzultujem výrobu s človekom v tlačiarni, zisťujem možnosti tlače, hľadám textil. Spustíme predobjednávku a vyrobíme,“ prezrádza Michal Cetera.

Zakladateľ značky Dearfriends dáva rád priestor mladým umelcom.
Zakladateľ značky Dear friends dáva rád priestor mladým umelcom. Foto: Lukáš Cetera

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?