11. júna 2019

Leigh Keith sa nikam neponáhľa, keď valčekom upravuje kôpku arašidového masla, medu, brusníc a čokoládových kúskov, ktoré neskôr nakrája na obdĺžniky. Keď pred 14 rokmi spolu so súrodencami založili Perfect Snacks a po nociach sa snažili vybaviť všetky objednávky, robievala to oveľa rýchlejšie.

„Nemali sme dokonca ani napísaný recept,“ hovorí 33-ročná žena, ktorá má vlnité vlasy rovnako ako všetci Keithovci, pevne stiahnuté sieťkou. „Začali sme s množstvom ambícií. Čím ťažšie sme pracovali, tým viac sme dali do biznisu a tým väčšmi sme sa mohli pokúsiť kontrolovať náš osud.“

Na začiatku toho Keithovci nemali veľa, teda okrem zápalu. Spolu 15 bankových účtov? Tie boli takmer prázdne. Rodinné nehnuteľnosti? Založené. Otec bojoval s rakovinou. Všetko, čo v tom čase mali, bol recept ich otca na proteínovú tyčinku na báze arašidového masla. A každý, kto sa vyznal v obchode s potravinami, im povedal, že sú odsúdení na neúspech.

Svoje bio produkty chcú dostať do Kanady a na Blízky východ.
V Dobrých časoch hľadia na kvalitu

Samozrejme, ich Perfect Bar chutil skvele, no bolo potrebné ho uchovať v chlade. To znamenalo, že ich produkty zaberú cenný priestor, ktorý by inak mohol byť určený napríklad pre jogurty, a to ďaleko od miesta, kde sa obyčajne nachádzali iné značky tyčiniek. Skrátka, bolo to, ako keby žiadali obchody, aby začali skladovať syr hneď vedľa obilnín.

„Len málo spoločností bolo skutočne navrhnutých tak, aby zachránili rodinu pred možným hladom,“ vraví Wayne Wu, partner spoločnosti VMG, ktorá v roku 2015 investovala do Perfect Snacks. „To sa zmenilo na americký sen. Určite to však nebol úspech, ktorý by sa dostavil cez noc.“

Slovenský výrobca raw tyčiniek:
Nezávislý bio trh je na ústupe, preto mierime aj do Rakúska a Nemecka

Nech to bolo akokoľvek, tak dnes možno v súvislosti so značkou Perfect Snacks hovoriť o úspechu. Spoločnosť dosiahla v roku 2018 tržby vo výške 84 miliónov amerických dolárov a Forbes odhaduje jej cenu na 300 miliónov dolárov. Spolu 16 príchutí týchto tyčiniek za 2,49 dolára za kus sa momentálne predáva vo viac ako 27-tisíc obchodoch po celých Spojených štátoch amerických vrátane gigantov ako Target, Walmart, Kroger a Trader Joe’s.

Všetko sa začalo, keď sa otec tejto rodiny Bud vybral v 90. rokoch na cesty. Odišiel zo zamestnania, v ktorom robil marketing pre odšťavovače fitnes odborníka Jacka LaLanneho, aby mohol cestovať a predávať doplnky, omega oleje a prednášať o zdravom životnom štýle. Namiesto toho, aby opustil svoju rodinu, zbalil celý svoj klan, vtedy 7 detí, do autokaravanu Dodge RV z roku 1982.

Do biznisu sa pustili súrodenci spoločne. Niektorí obetovali i svoje štúdium. Foto: Perfect Bar

Na cestách prišiel Bud s receptom na tyčinky z arašidového masla, do ktorých primiešal proteínový prášok, aby boli výživnejšie. Jeho deti ich niekedy predávali po okolí, aby si tak zarobili vreckové (v jednom obzvlášť dobrom roku zarobili takmer 2200 dolárov a pomohli zaplatiť rodinnú cestu do Disneylandu). Bud zvykol tieto tyčinky tiež pridať do objednávok ako bonus.

Ako sa rodina rozrástla na 13 detí, tak si Bud a Barbara Keithovci kúpili penzión v malom meste v severnej Kalifornii. Bud však vo veku 57 rokov ochorel na rakovinu. Do roku 2005 sa jeho stav zhoršil natoľko, že musel prestať cestovať. Čoskoro mali Keithovci množstvo lekárskych účtov a dva mesiace meškali so splátkami hypotéky. Na účte mali tisíc dolárov a 9 detí pod 18 rokov.

Ako sa Budov stav postupne horšil, tak na pomoc prišli najstaršie deti. Bill, vtedy 22-ročný junior v basketbalovom tíme College of the Redwoods, odišiel zo školy. To isté urobili Leigh (vtedy 19), Amyas (vtedy 18) a Charisse (vtedy 17). Rozhodli sa ignorovať konvenčnú múdrosť i desaťročný boj ich otca v rôznych podnikoch. „Boli sme zatlačení do kúta od prvého dňa,“ hovorí Leigh.

Ich prvým krokom bolo získanie kapitálu. Rýchlo teda predali penzión a po zdanení za neho dostali 100-tisíc dolárov. Dve tretiny z tejto sumy investovali do prístroja na balenie tyčiniek, ostatok do organických arašidov a medu. „So všetkými financiami, ktoré investujete do arašidov a medu, musíte prísť na to, ako tieto tyčinky predať,“ vraví Leigh.

Následne sa Bud (ochoreniu podľahol v roku 2009) spolu s niektorými deťmi presťahoval do San Diega, odkiaľ rodina pôvodne pochádzala. Leigh, Bill, Amyas a Charisse ostali v Sacramente, aby mohli vyrábať produkty. Bill sa neskôr vybral na cestu po západom pobreží, aby ponúkal v obchodoch a potravinových reťazcoch ich tyčinky značky Perfect Bars.

V roku 2006 urobili Keithovci malý pokrok a získali dosť peňazí na financovanie ďalšieho mesiaca prevádzky. Potom sa Bill náhodne stretol na hudobnom festivale v severnej Kalifornii s manažérkou obchodu Whole Foods. Tá sa do produktov zamilovala a uvedomila si, že by ich zákazníkov oslovili proteínové tyčinky bez konzervačných látok.

Bill teda dostal 30 skúšobných dní na to, aby v kalifornskej pobočke Whole Foods v Berkeley ponúkal zákazníkom produkty rodinnej značky. Nemal žiadne peniaze, mesiac spal v aute a sprchoval sa v posilňovni. Za tento mesiac sa mu však podarilo predať produkty za 20-tisíc dolárov, čo bolo dosť na to, aby sa rodinná značka mohla rozšíriť do ďalších 10 miest v severnej Kalifornii. „To bola zápalka, ktorá spôsobila požiar,“ hovorí Bill.

Príjem milión dolárov dosiahla značka o dva roky neskôr, a čoskoro nasledovala i dohoda s firmou Costco. Úspech v predaji rodine v roku 2015 prinieslo i financovanie od spoločnosti VMG. Keithovci, ktorí stále vlastnia väčšinu značky Perfect Snacks, teraz podnikajú premyslenejšie kroky. Rozhodli sa, že namiesto spustenia nových produktov uvedú na trh snacky Perfect Kids a Perfect Bites.

Do konca roka 2019 by mala táto rodinná značka dosiahnuť tržby vo výške 130 miliónov dolárov. Momentálne sa však snažia nájsť dostatočné množstvo chladiarenských nákladných vozidiel, ktoré by ich produkty prepravovali za primeranú cenu. Boom v oblasti čerstvých potravín totiž spôsobil, že k dispozícii nie je dostatok vodičov a ceny za takúto dopravu sa prudko zvýšili.

„Máme príbeh, produkt a ľudí, ktorí sa skutočne dokážu postarať o to, aby sa značka stala kultovou po celé generácie. Valčeky sú preč. Začíname,“ dodáva Leigh.

Autorkou článku je Chloe Sorvino, ktorá píše pre Forbes.com o jedlách a nápojoch.  

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk