23. novembra 2018

Ak by ste v obchode videli tyčinku Happylife, je možné, že by vám ani nenapadlo, že ide o slovenský výrobok. Anglický názov a moderný dizajn predurčujú výrobok k úspechu na zahraničnom trhu. Kokosové či ovocné raw tyčinky Happylife sa vyrábajú v Bytči a v súčasnej podobe sa na trhu predávajú od roku 2017. Keďže nezávislé bio obchody na Slovensku postupne upadajú, Happylife vyrážajú za zákazníkmi do sveta.

Keď v roku 2009 založil Peter Malgot spoločnosť Happylife, jej cieľom bola distribúcia zdravých potravín a výroba zdravých tyčiniek pre iné značky. V roku 2011 napokon spustili výrobu dvoch vlastných radov výrobkov – Happylife bar, raw tyčinky na báze datlí, a Babičkine oblátky, bezlepkové oblátky na báze pohánkovej múky.

Získajte z potravín dôležité živiny.
Stačí ich správne pripraviť a skombinovať

Ich predajným kanálom boli nezávislé bio obchody, ktoré v tom čase prekvitali. „Vtedy sa neuvažovalo, že by sme išli do siete obchodov alebo do podobných systémov. Boli sme vyslovene zameraní na bio zdravý a nezávislý trh,“ hovorí súčasný generálny riaditeľ spoločnosti Happylife Ján Vojtko, ktorý tiež vraví, že Slováci s anglickým názvom problém nemajú a rýchlo sa so značkou stotožnili.

Generálny riaditeľ spoločnosti Happylife Ján Vojtko.
Generálny riaditeľ Ján Vojtko zmenil stratégiu spoločnosti Happylife a nasmeroval obchod aj do zahraničia. Foto: Happylife

Finančné problémy priniesli nové výzvy

„Vstup na trh bol ľahší, pretože sme vstupovali v správny čas so správnym výrobkom,“ vraví Vojtko. No za posledné roky trh nezávislých bio obchodov podľa riaditeľa slabne, čo sa podpísalo aj na zlej finančnej kondícii spoločnosti Happylife. Preto sa Peter Malgot rozhodol na konci roka 2015 spojiť sily s novým investorom. Zmenilo sa nastavenie aj smerovanie spoločnosti Happylife.

Ešte väčší zlom nastal však v roku 2016. „Vtedy sa všetko prudko zlomilo. Reťazce začali vytvárať svoje zdravé a bio kútiky, následkom čoho začal postupne zanikať nezávislý trh. Rapídne klesá počet obchodov a klesá aj obrat v obchodoch, ktoré ešte majitelia nezatvorili,“ vysvetľuje riaditeľ.

Ján Vojtko urobil analýzu sortimentu – čo predávajú, čo vyrábajú, komu dodávajú. „Jednoznačne mi z toho vyšlo, že musíme zmeniť dizajn výrobkov, rozšíriť sortiment a dostať sa do sietí a do exportu. To boli štyri základné úlohy, ktoré sme si vymedzili na začiatku roka 2016,“ vraví generálny riaditeľ Ján Vojtko, ktorý zmenil celú stratégiu firmy a začal podnikať kroky, aby sa produkty Happylife dostali za hranice.

Babičkine oblátky od výrobcu Happylife.
Babičkine oblátky boli spolu s Happylife barmi prvými výrobkami pod značkou Happylife. Foto: Happylife

Zdravé slovenské výrobky na ceste do sveta

Redizajnovali oba výrobkové rady. Z Happy barov urobili Happy Life Raw bary a postupne v priebehu dvoch rokov priniesli ďalšie výrobkové rady – kokosové tyčinky, čokoládové či ovsené tyčinky a fitness tyčinky, ale tiež čokolády, slané tyčinky, plátky a cestoviny.

„K pôvodným dvom radom, sme vyrobili ďalších osem. Celý sortiment Happylife vyrábame my sami v dvoch výrobných závodoch v Bytči a v Modrom Kameni,“ objasňuje Vojtko, pričom v Modrom Kameni vyrábajú slané produkty a cestoviny.

Z jarmokov na pulty reťazcov:
Ertlovci vyrábajú perníky už viac ako 100 rokov

Spoločnosť Happylife prináša zdravé výrobky s prihliadnutím na rôzne intolerancie konzumentov na lepok či mlieko. Toto všetko stavia ich produkty do výhodnej pozície na export, čo napokon potvrdili aj svojou účasťou na potravinárskom veľtrhu v Norimbergu v rokoch 2017 a 2018, kde sa predstavili svetu.

Slané plátky spoločnosti Happylife.
Pri receptúrach výrobkov výrobca dbá na ľudí s intoleranciou na lepok či mlieko. Foto: Happylife

Happylife dnes vyvážajú produkty najviac do Česka a Maďarska, ale nájdete ich aj v Rumunsku, Švédsku či Španielsku. „Sú to také začiatky. Rokujeme aj s ďalšími krajinami – pobaltské krajiny a Rakúsko i Nemecko. Ešte stále najväčší objem predaja robí slovenský trh, ale keďže ten stagnuje, tak sa to percento posúva,“ vraví Ján Vojtko. Na vývoz aktuálne smeruje 25 percent z celkovej produkcie.

Za dva roky vyvinuli asi 80 výrobkov, ktoré sú konkurencieschopné, a tiež majú potenciál uspieť aj za hranicami. Cesta produktov Happylife do reťazcov vraj bola jednoduchšia, ako očakávali, pretože tu bola ochota rokovať aj na druhej strane.

Teraz plánujú spustiť cielené marketingové aktivity, ale tiež chcú pridať ďalšie dva výrobkové rady. „Vízia je v roku 2019 zdvihnúť obrat minimálne o 50 percent oproti roku 2018,“ vraví Ján Vojtko, pričom kapacitne sú na takúto výrobu pripravení. Napokon sú aj odhodlaní rozšíriť výrobné kapacity v prípade, ak sa im podarí nájsť silného zahraničného odberateľa.

Hlavné foto: Tyčinky Happy Life Raw Bar vyrobené v Bytči sú zdravou alternatívou cukroviniek. Foto: archív Happylife