9. októbra 2018

Ručnej výrobe perníkov sa venujú viac ako sto rokov. Odkedy sa vedenia podniku ujala Bibiana Ertlová, spoločnosť zaznamenala enormný nárast dopytu aj produkcie. Napriek tomu, že ide o ručnú výrobu a proces je zdĺhavejší, týždenne vyrobia v malej firme Erbia piati zamestnanci až 10-tisíc perníkov. Za ich úspechom stojí podľa majiteľky tradičná receptúra, sila rodiny a tiež marketing.

Jozef Ertl, pradedo Bibiany Ertlovej, sa učil pekárskemu remeslu v Budapešti  a perníky začal piecť ešte v roku 1904. Odvtedy sa v Novej Dubnici ťahá pernikárska tradícia Ertlovcov. Začínali so zdobenými perníkmi, ktoré predávali na jarmokoch, no dnes ich už môžete nájsť aj v obchodných reťazcoch či na pumpách. Svoju tradíciu hrdo nesú stále, čo naznačuje už samotný obal perníkov s podobizňou zakladateľa Jozefa Ertla.

Domáce müsli z Brezna. Ako z náhody rozbehnúť biznis, ktorý chutí

Bibiana Ertlová vraví, že celé jej detstvo bolo o perníkoch. Pomáhala s predajom na jarmokoch starým rodičom aj rodičom. „Niektoré veci sú dané osudom. Celá táto tradícia je založená na rodine. Išlo to z pokolenia na pokolenie a tajomstvo je v tom, že sa to podarilo v rodine udržať,“ prezrádza.  „Veľa rodinných firiem zanikne, lebo tam nie je zástupca, ktorý by bol pokračovateľom tradície, ale u nás bol v každom pokolení pokračovateľ, ktorý mal záujem sa toho chytiť a posunúť niekam ďalej,“ vysvetľuje podnikateľka.

Keď jej otec zomrel, perníkom sa venovala mama. Bibiana jej pomáhala asi desať rokov popri práci. Vymýšľala nové produkty ako vafličky, aby bol sortiment rozmanitý, no napokon sa musela rozhodnúť, čo bude ďalej. Sama vraví, že ak by to neskúsila, mohla by si to celý život vyčítať, a tak pred štyrmi rokmi začala viesť rodinnú firmu ona.

Perníky Ertl zažili počas vedenia Bibiany Ertlovej (vpravo) reštart, ktorý im pomohol na ceste k zákazníkom. Foto: Archív Bibiany Ertlovej

Pre perníky Ertl sa tak začala nová éra. Bibiana priniesla do spoločnosti nový vietor, nápady a energiu. Za pomerne krátky čas sa jej podarilo prekročiť hranice lokálneho výrobku a spolu s ostatnými zamestnancami vybudovali hrdý slovenský produkt.

Učila sa piecť vo Švajčiarsku aj Nemecku. Teraz ponúka minimalistické torty a zákusky

„Reštart bol veľmi dôležitý.  Vždy treba novú generáciu na tieto veci. Plnené perníky boli prvotnou iniciatívou môjho ocina. Len to bolo treba marketingovo podporiť a posunúť niekam inam. Urobila som progres, ktorý to potrebovalo,“ hovorí majiteľka. Do rodinného biznisu zatiahla aj svojho partnera, ktorý sa venuje grafickému dizajnu.

Dostať perníky do výrazne väčšej produkcie sa jej podarilo vďaka marketingu. Receptúru ponechala pôvodnú. „Cesto je receptúra od pradeda, to bolo vyšperkované. Zásadný bol marketing a aj obchod,“ hovorí Bibiana Ertlová, ktorá sa týmto činnostiam venovala vo svojej predchádzajúcej práci. „Musela som sa nevedome na to pripraviť a získať nejaké skúsenosti a zistiť, ako to funguje a čo funguje, aby som to mohla implementovať na svoje výrobky. To, že som čakala nejaký ten čas, bolo aj o tom, že som naberala skúsenosti.“

Logo Perníkov Ertl s podobizňou zakladateľa tradície Jozefa Ertla. Foto: Perníky Ertl

Za úspechom, ktorý za posledné roky Perníky Ertl sprevádza, stojí správne načasovanie. Bibiana priznáva, že doba im priala. Slovenskí spotrebitelia dospeli do štádia, keď si vážia domáce produkty. „Prišla doba podpory farmárskych výrobkov, to bolo tiež veľmi príjemné. A je to dobrý bonus, ale najväčšia motivácia je vždy konečný predaj zákazníkovi,“ hovorí podnikateľka. V tomto smere pomohol najmä záujem spotrebiteľov.

„Konečný zákazník chcel zmenu, a tým pádom inicioval reťazce ku kúpe takýchto výrobkov,“ vysvetľuje Bibiana a jedným dychom dodáva. „ Stále je to boj a bude to boj, ale nie je to taká situácia, aká tu roky bola.“ Dnes spolupracujú napríklad s potravinami YEME, reťazcom Kraj či predajňami Náš dvor, farmárske potraviny.

Ročne Ertlovcom produkcia rastie o 50 až 100 percent. Masívne čísla však spôsobuje aj fakt, že predtým bola produkcia podľa slov podnikateľky veľmi malá. „Chodili sme len na jarmoky a bolo to veľmi malé číslo. Začali sme farmárskymi obchodmi, potom prišli reťazce, pumpy, takže tam to prirodzene veľmi veľa rástlo.“ Teraz vyrobia týždenne až 10-tisíc perníkov a napriek tomu už nedokážu úplne pokryť dopyt trhu a plánujú sa v blízkej budúcnosti sťahovať do väčších priestorov a zvýšiť výrobné kapacity.

Perníky od svojho počiatku chodia predávať aj na jarmoky, pričom na osobný kontakt so zákazníkom nedajú dopustiť ani dnes. Foto: Archív Bibiany Ertlovej

Perníky Ertl majú pred sebou historickú zmenu, nové priestory aj víziu osloviť zahraničné trhy. Všetky tie plány vyžadujú finančnú injekciu a aj zásadné rozhodnutia. Preto sa snažia nájsť podporu v rámci štátu, aby sa nedostali na tenký ľad. „Dôležité je každé rozhodnutie v rámci financií. To je jediné nebezpečenstvo, že urobíte krok vedľa a potom nesiete následky. Niekedy sa nevieme rozhodnúť, ktorý krok je správny, či sa do niečoho pustiť, alebo ísť pomalšie,“ priznáva Bibiana.

Do podnikania sa pustila s vierou v rodinný výrobok. Kritické momenty v podnikaní sú vždy, no snaží sa ich vnímať ako pozitívnu výzvu. „Predstavovala som ti to oveľa jednoduchšie, ale všetky kritické momenty nás neuveriteľne posúvajú vpred a beriem ich ako výzvu, že máme niečo vylepšiť, niečo sa naučiť.“

Hlavná Foto: Perníky Ertl majú za sebou viac ako storočnú tradíciu, pričom si spoločnosť prešla rôznymi fázami. Foto: Archív Bibiany Ertlovej