13. decembra 2019

Čo keby ste mohli byť lepším rečníkom? Nech už to poslúži vašej spoločnosti alebo vôbec kariére. Aaron Beverly (30), majster sveta vo verejných prejavoch, vďačí súťaži Toastmasters za to, že dokázal získať prácu projektového manažéra v spoločnosti JP Morgan 

Napätým a zábavným prejavom s názvom „An Unbelievable Story“ (Neuveriteľný príbeh, pozn. red.) vyhral Beverly z Philadelphie v auguste súťaž Toastmasters World Championshop of Public Speaking. „Prejav Aarona Beverlyho bol vynikajúci a mal všetky prvky špionážneho filmu,“ uvádza Ed Tate, ktorý túto súťaž vyhral ešte v roku 2000. „Obsahoval všetky prvky: špionáž, intrigy, nebezpečenstvo, drámu i podvod,“ dodáva.  

„Matka mi celý život hovorila, aby som bol sám sebou a nikdy sa nezmenil preto, aby ma milovali alebo akceptovali iní ľudia,“ vraví Beverly. „No len v posledných rokoch prenikla táto jej rada aj do mojich prejavov.“

Radšej umrieť, ako rečniť pred ľuďmi. Šéfka Slovenských Toastmasters radí, čím skrotiť strach

Reklama

Jeho víťazná reč bola o prijatí a pochopení i napriek rozdielom. Rozprával vtipný príbeh z vlastného života, keď sa ako jediný Afroameričan zúčastnil na svadbe svojho priateľa v Indii. Beverly sa nižšie podelil o 5 tipov, ako sa stať pôsobivejším rečníkom:

Buďte na pódiu autentickí: Bohužiaľ, mnohí rečníci sa domnievajú, že musia mať teatrálne gestá, špeciálne rekvizity a kvetnatú reč. Vo väčšine týchto prípadov je výsledkom predstavenie, ktoré pôsobí neúprimne, falošne alebo jednoducho zvláštne.“

Skvelým rečníkom sa nenarodíte, musíte sa to naučiť. Ako Warren Buffett

Vyhýbajte sa slovám, ktoré nepoužívate v každodennom jazyku: Cieľom môjho prejavu bolo vyrozprávať príbeh pomocou reči tela, ktorú by som použil, keby som ho rozprával priateľom, a jazyka, ktorý používam každý deň. A to všetko bez akýchkoľvek rekvizít.“

Mali by ste vedieť, kto je vaše publikum: To je zlaté pravidlo číslo jedna. Ak neviete, kto je vaše publikum, aké informácie sa mu páčia, typ slov a jazyk, ktorý používa, čelíte zlyhaniu ešte skôr, než vôbec začnete. Ak totižto svoje publikum nepoznáte, nemôžete sa s ním zžiť.“

Ľudia nepotrebujú k šťastiu miliardy eur. Toto je 5 cenovo dostupných tajomstiev Billa Gatesa

Nadviažte kontakt: Jedným zo spôsobov, ako to môžete urobiť, je podeliť sa o pútavé a osobné príbehy, s ktorými sa publikum dokáže stotožniť. Môžu to byť zážitky z pracoviska alebo dokonca moje obľúbené, rodinné. Príbehom, s ktorým sa ľudia môžu stotožniť, si rečník môže vytvoriť emocionálne puto s publikom.“

Inšpirujte svoje publikum, aby konalo. Hovoriť výlučne pre zábavu je dobré, no najlepší rečníci na svete podnecujú publikum, aby konalo. Urobíte to tak, že poskytnete ľuďom niečo hodnotné, čo môže zlepšiť ich životy. Dať niečomu hodnotu a pomôcť publiku zlepšiť sa, je podľa mňa vrcholným cieľom každého rečníka, ktorý sa venuje remeslu komunikácie.“

Beverly, a ďalších päť finalistov, sa dostali do posledného kola po niekoľkých vyraďovacích. Tých sa zúčastnilo spolu 30-tisíc ľudí zo 143 krajín sveta. Od roku 1924 pomohla nezisková vzdelávacia organizácia Toastmasters International ľuďom z rôznych prostredí stať sa sebavedomými rečníkmi, komunikátormi a lídrami. Sídli v coloradskom meste Englewood a má viac ako 358-tisíc členov.  

Prispievateľ Henry DeVries píše pre Forbes.com o bizinise a pragmatických stratégiách. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk