2. marca 2018

Často sa smejú, sú dobré kamarátky a vo svojom podnikaní sa našli. Sestry Barbora a Petra Bilčíkové a Lucia Čierna pred štyrmi rokmi vymysleli Fertuchu – rodinnú pekáreň určenú pre ľudí, ktorí vedia oceniť dobrý koláč a zaujímajú sa, z čoho je pripravený.

Je to už trochu zaprášená historka zo začiatkov, keď ich denné tržby boli najviac dvesto eur a odrazu vyskočili. „Baby práve vtedy vybehli na dovolenku a ja si presne pamätám, ako som im natešená volala: dnes štyristo eur!“ spomína Lucia. „Povzbudzovalo nás to aj maličkosti, že sme na dobrej ceste. No nikdy sme v tržbách nemali žiadne veľké skoky, rástli sme kontinuálne a po menších krokoch.“ Barbora dopĺňa, že si ani nerobili žiadne veľké prepočty, začali s jednoduchou excelovskou tabuľkou, koľko koláčov musia predať, aby zaplatili náklady a niečo aj zarobili.

Majiteľky rodinnej pekárne Fertucha: Barbora Bilčíková, Lucia Čierna a Petra Bilčíková. Foto: Miro Nôta

Vlani však ich tržby predstavovali už 341-tisíc eur. Vravia, že z toho samozrejme majú radosť, ale nie je to najpodstatnejšie. Pre nich je najviac, aby sa tešili do roboty. Ony aj ich zamestnanci. Majú ich už okolo dvadsiatky a smejú sa, že takmer polovica z nich má vysokoškolský diplom. „Neviem, či je dobré, že takto sťahujeme ekonómov alebo stavbárov,“ veselo dodáva Barbora. „Isto je to však aj tým, že sa tu spolu máme fajn.“

Tento týždeň získali majiteľky Fertuchy ocenenie EY Začínajúci podnikateľ roka 2017. Približujú, že sladký biznis, ktorý dnes už všetky tri živí, vznikol pri debate pri kočíkovaní. „Na jednej prechádzke s dcérkami sme s Bibou začali rozvíjať myšlienku, že sa nám nechce späť do pôvodnej práce,“ vykresľuje Lucia. „Všetky sme rady piekli, vymieňali si recepty, tak reku, prečo by sme to neskúsili na plný úväzok?“

Podnikateľom roka je Michal Weis. Vyvíja a predáva svetový meteorologický softvér

Reklama

Prvú prevádzku mali zastrčenú celkom vzadu v starom bratislavskom FreshMarkete, na poslednom voľnom mieste a smejú sa, že hoci dve z nich predtým pôsobili v reklamnej brandži, jediný aký-taký PR si robili cez Facebook. „Stavili sme skrátka na to, že koláče budú hovoriť za nás,“ doplní Petra. Svoj koncept budovali na „štamgastoch“, ktorí chodia aj každý deň.

Začínali v auguste 2014 a prvá investícia do firmy predstavovala 20-tisíc eur, skladali ju z úspor a z pôžičiek od rodiny. „Najviac, okolo šesťtisíc eur, sme zaplatili za profesionálnu pec,“ približuje Petra. „Do podnikania sme šli štýlom pokus-omyl a všetko sa snažili robiť svojpomocne.“ Z rodiny, najmä od starých mám, zbierali aj recepty, ktoré potom ich slovami „vytunovali“ aj podľa ohlasu od zákazníkov. Od začiatku bola najväčší trhák maková torta, vravia, že ak ju náhodou nemali, nastala priam katastrofa. Dnes denne ponúkajú okolo 40 druhov koláčov a hitov je samozrejme viac.

Živé miesto

Zákazníkov aj pochvál pribúdalo, ale prešli si aj ťažším obdobím. Najzložitejšie časy podľa ich slov zažili od leta 2015 do februára 2016, keď sa zavrel starý bratislavský FreshMarket a čakali na otvorenie nového. „Aj sme sa vtedy neraz pýtali, či prežijeme,“ spomína Petra a jej sestra ju dopĺňa: „Samozrejme boli v ponuke aj iné priestory, no my sme vtedy inde nechceli ísť. FreshMarket sa nám osvedčil, je to živé miesto, ktoré sa presne hodí k nášmu konceptu.“ Museli ustáť hluché obdobie, aby aspoň trochu zostali na očiach zákazníkov, predávali každú sobotu v bratislavskej Starej tržnici a svoje koláče dodávali aj do iných kaviarní. Oceňujú, že ich podržali aj ľudia okolo. „Ostala s nami aj naša super pekárka Andrea Valenčinová, mimochodom stavebná inžinierka, verila nám a nehľadala si nič iné,“ vyzdvihujú všetky tri.

Zo sladkej ponuky. Foto: archív Fertucha

Nikdy svoje prevádzky nevideli v nákupných centrách a nechceli ani priamo do centra mesta, lebo práve tam sú kaviarne, ktoré ich koláče pravidelne odoberajú. Vlastné predajne majú len v Bratislave, jednu rokmi preverenú vo FreshMarkete, v novembri si otvorili „výkladnú skriňu“ na Košickej ulici a najnovšie budú aj v petržalských Slnečniciach, kde sa spojili s pražiarňou kávy Barzzuz.

„Koncept Fertuchy stojí na tom, že pečieme aj predávame na tom istom mieste,“ opisuje Barbora. „Odpadá starosť s logistikou, koláče sú vždy čerstvé, transportom netrpí kvalita a máme aj okamžitú spätnú väzbu od zákazníkov. Navyše medzi predajnou a výrobnou časťou je len okno, ktoré umožňuje sledovať celý proces pečenia.“

Pečú aj majiteľky

Najnovšie uvažovali aj o rozšírení ponuky o produkty z lístkového cesta, o croissanty či rôzne taštičky. Keďže si ale všetko robia samé, neutiahli by to najmä ich priestory. Hovoria, že zavrhli možnosť samostatnej výrobne kdesi na okraji priemyselnej zóny, lebo tam by ich netešilo chodiť do roboty. Potrebujú kontakt so zákazníkom aj pekné miesto, kde si dajú kávičku a tiež samé niečo upečú. „Aspoň raz do týždňa pečieme aj my, aby sme nevypadli z cviku,“ doplní Barbora.

Tri kamarátky vybudovali sídliskový podnik, aký im chýbal. Príďte na raňajky

Spustili tiež spoluprácu s reťazcom Terno, ktorá sa bude ešte rozširovať. Skupina práve štartuje nový koncept potravín Kraj od regionálnych dodávateľov a oslovili aj Fertuchu. „Budeme pre nich dodávať na dennej báze, čo je pre nás výzva aj nápor na kapacity,“ priblíži Petra. Zhodujú sa, že ďalší rast budú brzdiť, teraz musia nové projekty vyladiť a stabilizovať a potom sa môžu obzerať ďalej.

„Zakladáme si na surovinách a chceme držať kvalitu koláčov, aby všade chutili rovnako,“ dopĺňa Lucia. „Aj preto sa do žiadnych mega rastov nehrnieme, napríklad franšíza nepripadá do úvahy. A keď časom budeme priberať ďalšie prevádzky, tak kružidlom len kúsok od Bratislavy.“

Príbehy všetkých finalistov súťaže EY Podnikateľ roka 2017 si môžete prečítať v marcovom vydaní magazínu Forbes.