24. mája 2019

Už deviatykrát po sebe sa stala značka Apple tou, ktorá má podľa prepočtov amerického Forbes najväčšiu hodnotu. Google ju však v posledných rokoch pomaly dobieha. Jedinou technologickou značkou, ktorej hodnota medziročne poklesla, je Facebook.

Predaje iPhonov spoločnosti Apple v posledných štvrťrokoch klesli, najmä v Číne, kde im konkurujú lacnejšie firmy Huawei Technologies a Xiaomi. Aj keď tržby v tomto segment (dosahujúce 31 miliárd dolárov) sú oproti obdobiu z pred troch mesiacoch nižšie o 13 %, hodnota Apple na burze stúpla o 5 %. A má to jediný dôvod – rekordne vysoké príjmy zo služieb.

Táto divízia firmy zahŕňa App Store, Apple Pay, iTunes, cloudové či ďalšie iné služby a stala sa druhým najväčším segmentom spoločnosti Apple po iPhone, s tržbami na úrovni 37 miliárd dolárov v roku 2018. Banka Morgan Stanley pritom očakáva, že v roku 2023 dosiahne Apple tržby až 100 miliárd dolárov. Aj tieto predpoklady hovoria o veľkej moci spomínanej značky.

Americký Forbes vydal rebríček Global 2000. Ktoré sú najväčšie firmy sveta?

Spoločnosť Apple sa ocitla už po deviatykrát na prvom miesta rebríčka, ktorý sa každý rok pozerá na najcennejšie značky sveta. Hodnota technologického gigantu je teraz na úrovni 205,5 miliardy dolárov, čo je vyše 12 % medziročný návrat a je to po prvýkrát, čo značka prekročila 200 miliardovú hranicu.

Jej umenie spočíva v presúvaní svojej zákazníckej základne z jednej produktovej kategórie do druhej. Používatelia Macu jednoducho prijali iPod, po ktorom nasledovali zariadenia iPhone, iPad a Apple Watch. Aj dôvera zákazníkov vo fungovanie Apple vo všetkých kategóriách jej pomohlo stať sa najcennejšou na svete, a práve rozvoj služieb je ďalším míľnikom pre spoločnosť aj značku.

 Top značky v číslach:

  • 100 najcennejších značiek má hodnotu 2,33 bilióna dolárov, čo je o 8 % viac ako v minulom roku.
  • Najziskovejšími boli technologické značky na čele s e-commerce gigantom Amazon, ktorého zisky stúpli až o 37 % na 97 miliárd dolárov.
  • V ziskovosti boli víťazmi aj Netflix (+ 34 %), Google (+ 27 %) a Adobe (+ 27 %), naopak najväčší pokles zaznamenali H&M (o 12 % na 11,5 miliardy dolárov).
  • V top 100 mali najväčšie zastúpenie americké spoločnosti (56 značiek a 80 % z top 10), ďalej nasledujú nemecké (11 značiek), Francúzsko (7) a Japonsko (6).

Kým Apple si udržiava svoju pozíciu na vrchole rebríčka Forbes, na päty mu šliape spoločnosť Google s hodnotou 167,7 miliardy dolárov, čo je 23 % medziročný nárast. Hoci v súčasnosti je rozdiel medzi dvoma gigantmi v desiatkach miliárd, ešte pred štyrmi rokmi bola hodnota Apple viac ako dvojnásobná.

Google v závese

Podľa spoločnosti StatCounter má spoločnosť Google v posledných 12 mesiacoch 92 % podiel na globálnom trhu s vyhľadávacími nástrojmi (za ním sú Bing s 2,6 % a Yahoo s 1,9 %). Rovnako ako spoločnosť Apple využil Google svoju značku na prechod do iných kategórií každodenného života spotrebiteľov od e-mailu cez prehliadanie webu či mapy až po cloudové služby.

A zatiaľ čo mnohé globálne spotrebiteľské značky zápasia s meniacimi sa zvykmi svojich zákazníkov, najväčšie technologické spoločnosti stále zostávajú technologickými značkami a sú aj naďalej nezastaviteľnými. Značky Microsoft (123,5 miliárd dolárov) a Amazon (97 miliárd dolárov) uzatvárajú top štvorku, pričom obidve vyskočili o viac ako 20 % minuloročnej hodnoty.

Forbes vydal rebríček najväčších firiem sveta.
Top desať zarobilo vyše 40 miliárd

Neslávnym zástupcom technologických značiek v rebríčku je Facebook, ktorý je jedinou firmou v top 10, ktorej hodnota za posledných 12 mesiacov klesla. Síce sa s 88,9 miliardami dolárov umiestnil na piatom mieste, no je to o 6 % menej ako v minulom roku. Počet aktívnych používateľov Facebooku dosiahol v tomto roku 2,4 miliardy, ale negatívne ho poznačili obavy týkajúce sa ochrany údajov, zásad ochrany osobných údajov a fake news.

Najhodnotnejšou „netechnologickou“ značkou je šiesta Coca-Cola s hodnotou 59,2 miliardy dolárov, čo je 3 % medziročný nárast.

 Hlavné foto: SITA/AP

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk