12. februára 2020

Spoločnosť Tatry mountain resorts (TMR), ktorej najväčším akcionárom je finančník Igor Rattaj, v stredu 12. februára predstavila dlhodobý zámer rozvoja južnej strany Chopku, ktorý počíta s novými zjazdovkami či rozšírením parkovacích a ubytovacích kapacít. Plánované investície podľa spoločnosti reagujú na rastúcu návštevnosť a chýbajúcu infraštruktúru v tejto oblasti. 

Odvolávajúc sa na jeden z aktuálnych prieskumov je podľa TMR Jasná najviac navštevovaným strediskom na Slovensku. Spoločnosť poukazuje na to, že napriek tomu na južnej strane Chopku za posledných päť rokov nepribudla žiadna nová lanovka ani zjazdovka.

„Vieme, že pre dĺžku povoľovacích procesov najbližšie tri roky ani nepribudne. Ak neurobíme nič, čaká nás nezvládnuteľný nápor návštevníkov, chaos v doprave, právom nahnevaní ľudia. Aj keď zonácia nie je doriešená, chceme tomuto predísť a toto je dôvod, prečo dávame konkrétne návrhy na riešenie už dnes,“ uviedol generálny riaditeľ a predseda predstavenstva TMR Bohuš Hlavatý. Za zásadné problémy, ktoré chce TMR riešiť, označil Hlavatý absenciu modrých zjazdoviek na južnej strane, potrebu rozptýliť lyžiarov na svahoch, aby bola lyžovačka bezpečnejšia, či ponúknuť viac ubytovacích kapacít.

Nové pracovné miesta

Navrhované investície majú byť podľa spoločnosti novým rozvojovým impulzom pre región Horehronia. Odhadovaná výška investície pri všetkých navrhovaných činnostiach predstavuje sumu 50 miliónov eur. „Tieto prostriedky chceme investovať do toho, aby sme skvalitnili produkt cestovného ruchu s rešpektom voči tomuto územiu. Vytvoriť tým môžeme zároveň približne 200 priamych nových pracovných miest, ktoré budú generovať ďalšie,“ podotkol Hlavatý.

Vizualizácia nových zjazdoviek, lanoviek, multifunkčného centra, ubytovacích zariadení, parkovísk a iných zámerov, ktoré plánuje realizovať v rekreačnej oblasti Chopok – Juh spoločnosť Tatry Mountain Resorts (TMR). Foto: SITA/Tatry mountain resorts

Medzi plánovanými činnosťami je vybudovanie dvoch nových modrých zjazdoviek so zasnežovaním Srdiečko-Krúpová a Jelenia lúka-Krúpová, predĺženie zjazdovej trate Vyhliadková zo sedla Veľký Príslop a rozšírenie jestvujúcej zjazdovky Slnečná v najužšom mieste.

Tatranské vysokohorské chaty patria turistom,
súkromníkom aj štátu. Najnižšie nájomné si pýta štát

„Práve šírka zjazdoviek je veľmi dôležitá. V tom už nemôžeme robiť kompromisy, musíme odstrániť nebezpečné lieviky, kde dochádza k najčastejším kolíziám lyžiarov,“ vysvetlil riaditeľ strediska Matej Hulej. „Krúpovú s Derešmi by sme chceli spojiť buď jednou dlhou, alebo dvomi kratšími šesťsedačkovými lanovkami. Nová akumulačná nádrž by mala zvýšiť kapacitu zasnežovania tak, aby sme dokázali zjazdovky zasnežiť čo najrýchlejšie, čo sa pre budúcnosť lyžovačky ukazuje už dnes ako extrémne dôležité,“ dodal.

Nielen zjazdovky, ale aj ubytovanie

Okrem toho by podľa jeho slov chceli zmeniť aj podobu samotného nástupného miesta Krúpová, v súčasnosti tvoreného už nedôstojnými kontajnerovými objektmi. Nové srdce Juhu by mala predstavovať komfortná trojpodlažná budova s komplexnými službami.

Za lyžovaním, snoubordovačkou či gastrom.
S výberom z top ski rezortov vám pomôže náš špeciál

V lokalite je naplánované tiež presťahovanie lyžiarskej školy Maxiland do vyhovujúcejšej lokality, rozšírenie parkoviska, nová koliba na Jelenej lúke, a tiež rekonštrukcia ubytovne pre zamestnancov. Dlhodobá vízia počíta s výstavbou nových ubytovacích kapacít, ktoré predstavuje projekt Hotela Krúpová s kapacitou 260 – 330 lôžok a chatová oblasť s 30 – 50 horskými chatami a obslužným objektom. Nové možnosti ubytovania priamo v Krúpovej by mali podľa spoločnosti zväčšiť počet lyžiarov, ktorí nebudú každodenne dochádzať do strediska, čo by sa malo priaznivo prejaviť na znížení frekvencie dopravy i množstve emisií z áut.

Budú nutné výnimky

Navrhované projekty sú situované v území Národného parku Nízke Tatry v treťom stupni územnej ochrany. Všetky činnosti boli podľa holdingu TRM naprojektované tak, aby minimalizovali zásah do chránených území a sú umiestnené v hraniciach dnešného strediska.

„Keďže neexistuje zonácia, a teda jasné pravidlá, ktoré by definovali nedotknuteľnosť vzácnych území a súčasne hranice území, kde je možné robiť turistický ruch spojený s lyžovaním so sprievodnými službami a infraštruktúrou, bude nutné na všetky tieto aktivity opäť žiadať výnimky. Aj preto v tejto chvíli nedokážeme povedať, do akej miery dostanú projekty zelenú. Chceme však veriť, že pri ich posudzovaní zvíťazí zdravý rozum a pragmatický prístup pred pseudopopulistickými postojmi k ochrane prírody, pretože tie ju často viac poškodzujú, ako chránia,“ dodal Hlavatý.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk