5. februára 2019

Koľko ľudí vo vašom okolí sa tento rok pokúsilo o „suchý január“? Britská organizácia Alcohol Change spustila v roku 2013 kampaň, v rámci ktorej sa jej účastníci každý rok v januári vzdávajú alkoholu. Vlani sa zapojili 4 milióny ľudí a fenomén sa pomaly dostáva aj k nám. Forbes zisťoval, či je mesiac dostatočne dlhé obdobie, aký to má zmysel a či je zlyhanie príznakom alkoholizmu.

Len na sociálnej sieti Instagram nájdete pod hashtagom #dryjanuary takmer 200-tisíc fotiek. A vo svete vznikajú v posledných rokoch ďalšie iniciatívy, ktoré propagujú podobný mesačný detox. Napríklad Česká republika spustila v piatok už po siedmykrát kampaň „Suchej únor“, ktorú organizuje Liga otvorených mužov. A hoci sa naši susedia nachádzajú v spotrebe alkoholu v rámci EÚ na popredných priečkach, Slováci na tom nie sú o nič lepšie.

Podľa najnovšej štúdie Eurostatu míňame na alkohol 2,5 % z celkových mesačných výdavkov domácnosti, čo je o takmer 1 percentuálny bod viac ako európsky priemer. Uvažovanie o obmedzení pitia aj prostredníctvom spomínaných kampaní je teda na mieste. Ich popularitu si všimol aj odborník na drogové závislosti z Centra pre liečbu drogových závislostí Ľubomír Okruhlica, podľa ktorého je čas bez alkoholu dobrým testom a podobný „detox“ odporúča ľuďom absolvovať aspoň raz ročne.

Čo budeme piť v baroch v roku 2019? Toto je päť (ne)alko trendov

„Pre bežného človeka je to dobrý test na zistenie, či má s pitím problém. Ak vydrží celý mesiac abstinovať bez toho, aby mal väčšie nutkanie na alkohol, môže po jeho skončení ďalej pokračovať v striedmej konzumácii,“ hovorí Okruhlica.

 Výsledky #DryJanuary podľa prieskumu Alcohol Change UK:

  • 88 % zúčastnených ušetrilo peniaze
  • 71 % ľudí malo lepší spánok
  • 67 % malo viac energie
  • 58 % účastníkov schudlo

Nie každý sa však podľa odborníka stihne za mesiac trvania výzvy „očistiť“. Ide najmä o ľudí, ktorí majú dlhodobo zabudovaný stereotyp pitia. „Keď niekto konzumuje alkohol vo väčšom množstve a často, potrebuje aspoň tri mesiace, keďže príznaky u neho môžu prísť aj neskôr. Nastavenie mysle, že si táto osoba nemusí vypiť vždy, keď ju niekto ponúkne, v takomto prípade trvá dlhšie ako samotné očistenie organizmu,“ hovorí Okruhlica.

Nemajú však ľudia tendenciu piť po mesiaci abstinencie viac ako predtým? Túto otázku si kládla aj nezisková organizácia Alcohol Change UK, ktorá s iniciatívou Dry January prišla. „Dlhodobý efekt kampane bol spochybňovaný ľuďmi, ktorí sa pýtali, či mesiac bez alkoholu nespôsobí intenzívnejšie pitie vo februári,“ povedala pre BBC riaditeľka organizácie Emily Robinson a dodala, že takýto efekt sa nepotvrdil.

7 tipov na cesty. V Male na vášnivé bozky, nuda pláž a alkohol zabudnite

Spoločne s tímom výskumníkov z University of Sussex v roku 2018 zistili, že približne polovica z 800 zapojených ľudí pila po skončení výzvy v priemere rovnaké množstvo alkoholu ako pred ňou, 40 % pilo menej a zvyšných desať pilo viac. Práve do tejto menšiny však podľa výsledkov patria ľudia, ktorí „suchý mesiac“ nevydržali.

Ľubomír Okruhlica. Foto: SITA/Ľudovít Vaniher

Podľa Okruhlicu práve ľudia, ktorí sa rozhodnú výzvu podstúpiť a nevydržia, môžu mať nábeh na alkoholizmus. „Zatiaľ nemusia mať fyzické prejavy, ako je napríklad triaška, poruchy spánku, potenie či nesústredenosť, ale do budúcnosti by si mali dať pozor. Je tu vyššia tendencia, že sa závislosť rozvinie,“ vysvetľuje.

Mnoho ľudí tiež zaujíma, ktorý „typ pitia“ je pre naše telo škodlivejší. V našej spoločnosti totiž dlho pretrvával názor, že pohár červeného vína denne je zdraviu prospešný, čo vyvrátila doteraz najkomplexnejšia štúdia zverejnená v apríli 2018 v časopise Lancet.

Nárazovo vs. pravidelne

Otázka, či je „lepšie“ dať si pravidelne malé množstvo alkoholu, alebo to občas prehnať, však u mnohých ľudí pretrváva. Podľa Okruhlicu závisia následky od rôznych faktorov. „Ak to však zovšeobecníme, tak čo sa týka akútneho poškodenia, nárazové pitie je nebezpečnejšie. Pravidelné pitie však môže viesť k postupnému zvyšovaniu množstva alkoholu,“ hovorí a dodáva, že záleží aj na dĺžke takéhoto popíjania. Po pár rokoch sa negatívny efekt na ľudské zdravie ukázať nemusí, no v dlhodobom horizonte ho už určite bude badať.

A aká je teda odporúčaná bezpečná miera alkoholu? Taká podľa Okruhlicu, Svetovej zdravotníckej organizácie aj Britskej lekárskej komory neexistuje. „Vyšlo odporúčanie, že lekári by nemali hovoriť o bezpečnom množstve alkoholu, keďže aj pri malom môže dôjsť ku komplikáciám. Ich riziko však stúpa priamo úmerne s množstvom vypitého alkoholu,“ dodáva.

Hlavné foto: Unsplash