S obratom 1,8 miliardy dolárov spoločnosť Sargento pokračuje v inovácii najpredávanejších produktov – čedaru, mozzarelly a syrových tyčiniek, pričom si udržiava status súkromnej firmy. Tretí generálny riaditeľ Louie Gentine má v pláne prekonávať konkurenciu aj naďalej.
Keď nastane čas uviesť nový druh syra do obchodov, mnohé značky vynaložia milióny na vývoj samotného výrobku, ale marketing zanedbajú. Spoločnosť Sargento však na reklamu minie milióny, aby zabezpečila, že nová varianta syrov bude mať pozitívny ohlas, hovorí Louie Gentine, generálny riaditeľ firmy, ktorý v spoločnosti reprezentuje už tretiu generáciu.
„Nepovažujem ich za rizikové, pretože si myslím, že rizikom nie sú,“ hovorí 49-ročný riaditeľ firmy Sargento, ktorý v roku 2013 prevzal funkciu po otcovi. „Naše kroky sú dobre premyslené. Sú to skvelé investície a doteraz sme dosiahli viac úspechov ako neúspechov.“
Vďaka svojej stratégii si spoločnosť Sargento so sídlom v americkom štáte Wisconsin udržala pozíciu syrovej špičky. Jej ročné tržby dosahujú 1,8 miliardy dolárov.
Spoločnosť funguje už 71. rok a jej podiel na 14-miliardovom americkom syrárskom priemysle neustále rastie. V súčasnosti je najpredávanejšou značkou prírodného syra v Amerike (na rozdiel od ultraspracovaných syrových výrobkov, ako sú produkty značky Velveeta).
Pozíciu si zabezpečila v poslednom desaťročí práve pod Gentinovým vedením. Jej trhový podiel vzrástol o 20 percent a predstavuje približne 13 percent všetkých predávaných syrov v Spojených štátoch.
Sargento aj naďalej zostáva rodinnou firmou, čo prináša výhodu vzhľadom na postupnú konsolidáciu syrárskeho priemyslu v čase cenových tlakov zo strany konkurenčných súkromných značiek a veľkých výkyvov v cenách mlieka.
Celkovo má spoločnosť 60 akcionárov, ktorí sú potomkami Dolores (zomrela v roku 2012) a Leonarda Gentineho (zomrel v roku 1986). Forbes odhaduje hodnotu ich spoločného majetku na 1,1 miliardy dolárov.
Syrárske dynastie
Rodinné vlastníctvo je v syrárskom sektore bežnejšie ako v iných častiach potravinárskeho priemyslu – a Gentinovci súťažia s niekoľkými ďalšími rodinnými dynastiami. Jednou z nich je spoločnosť Leprino Foods miliardára Jamesa Leprina so sídlom v Denveri, ktorej ročný obrat sa odhaduje na 3,5 miliardy dolárov.
Tiež im konkuruje kanadská spoločnosť Saputo s tržbami 12,6 miliardy dolárov. Je verejne obchodovaná, ale jej zakladateľom a správcom je miliardár Lino Saputo a jeho rodina.
Na vrchole syrárskej pyramídy je rodinná firma Lactalis. Najväčší výrobca syrov na svete sídli vo Francúzsku, ale má významný podiel v mliekarenskom priemysle v USA. Vlastní značky Stonyfield Organic, jogurty Siggi’s a značku syrov Kraft, ktorú v roku 2021 kúpil od spoločnosti Kraft-Heinz za 3,2 miliardy dolárov.
Spoločnosť Lactalis vlastní generálny riaditeľ Emmanuel Besnier a jeho dvaja súrodenci. Forbes ich spoločný majetok odhaduje na 43,2 miliardy dolárov.
V porovnaní s ostatnými gigantmi je spoločnosť Sargento menším a svižnejším hráčom. Prevádzkuje štyri továrne na výrobu a balenie syra na Stredozápade USA a vlastnú flotilu nákladných vozidiel, ktorá prepravuje 25 percent výrobkov.
Pred niekoľkými dekádami, keď značka syra Kraft nedostávala od vtedajšej materskej spoločnosti Kraft-Heinz dostatok podpory, spoločnosť Sargento oportunisticky využila situáciu a zvýšila si trhový podiel.
„Pred dvadsiatimi rokmi bola firma Kraft veľkým menom v odvetví a zanechala veľa príležitostí pre rast firiem, ako je Sargento,“ hovorí Richard Guggisberg, majiteľ spoločnosti Guggisberg Cheese, rodinného podniku so sídlom v Ohiu, ktorý na trh priniesol syr Baby Swiss.
Rast Sargenta je o to pôsobivejší, že zisk v oblasti syrov je malý. Čistý výnos spoločnosti Saputo v tomto roku dosiahol 1,5 %. Jej päťročný priemer je 3,4 %. Spoločnosť odmieta uvádzať konkrétne čísla, ale tvrdí, že odkedy ju Gentine prevzal, zisk vzrástol trojnásobne.
Aby si spoločnosť Sargento udržala konkurencieschopnosť a zvýšila predaj, podľa slov jej riaditeľa minie v porovnaní s ostatnými značkami syrov na reklamu a logistickú podporu v obchodoch najviac peňazí.
Od umývania áut po riaditeľskú stoličku
„Nikto neinovuje tak ako my, čo nám dáva príležitosť na zvýšenie podielu,“ hovorí Gentine. Jeho prvou prácou v rodinnej firme bolo umývanie nákladných áut, ktoré rozvážali syr. Mal vtedy iba 13 rokov.
V povojnovom období v Plymouthe v štáte Wisconsin – mestečku s menej než desaťtisíc obyvateľmi, ktoré sa nachádza asi hodinu cesty severne od hlavného mesta Milwaukee – bol Leonard Gentine podnikateľom. Vlastnil niekoľko podnikov vrátane pohrebného ústavu.
Koncom štyridsiatych rokov 20. storočia sa rozhodol, že chce prevádzkovať lahôdkarstvo a otvoril Plymouth Cheese Counter v garáži pohrebného ústavu Gentine.
Do roku 1948 prevádzkoval prosperujúci obchod so syrom, ktorý rozvážal výrobky po celej krajine. Keď spolu s partnerom Billom Lindstedtom vymysleli spôsob vákuového balenia syrov do plastu, Gentine začal syry baliť vo veľkom.
Vďaka tomuto kroku syry Sargento dlhšie vydržali čo zabezpečilo podniku náskok v odvetví. V priebehu niekoľkých rokov spoločnosť Sargento predávala balené syry, ktoré sa stali neodmysliteľnou položkou v ponuke obchodov s potravinami. Čoskoro pribudli aj balené strúhané syry.
Pod vedením Leonardovho prostredného syna Loua, otca Louieho Gentina, ktorý sa v roku 1981 stal generálnym riaditeľom, spoločnosť Sargento naďalej napredovala. Firma Sargento rástla spolu s ním.
Louie na vlastné oči sledoval, ako otec spolu so strýkami Leem, Larrym a Edom Sturzlovcami posunuli rodinný podnik na novú úroveň. Po ukončení štúdia na univerzite v Notre Dame a potom na univerzite Loyola, kde získal titul MBA, pracoval Louie tri roky ako komerčný bankár v Chicagu, mimo spoločnosti Sargento.
Šampanské medzi čedarovými syrmi
Keď nastúpil do Sargenta v roku 2000, Gentine začal ako zástupca marketingového manažéra. Postupne prešiel kľúčovými oddeleniami: oddelením výrobkov, zásobovania a maloobchodného predaja. Keď otec v roku 2013 po 30 rokoch opustil pozíciu generálneho riaditeľa, prišiel rad na Louieho.
V prvom desaťročí pôsobenia vo funkcii generálneho riaditeľa spoločnosť Sargento rástla každoročne o 4 percentá. To sa podarilo vďaka tomu, že spoločnosť Sargento „bola dôsledná v oblasti výrobných procesov a kontroly kvality“ a zároveň sa držala prírodných receptúr, ktoré sa vyhýbali množstvu prídavných chemických látok.
Tvrdí to Ed Zimmerman, zakladateľ kalifornskej poradenskej spoločnosti The Food Connector, ktorý pracuje v syrárskom priemysle tri desaťročia. „To, čo sa im podarilo, je spestrením každodennej konzumácie syra.“
„Je to niečo ako šampanské medzi čedarovými syrmi,“ pokračuje Zimmerman.
Pribudla však konkurencia zo strany spoločnosti Kraft, ktorá patrí pod Lactalis. V marci 2024 Kraft Cheese uviedol na trh prvý nový výrobok od akvizície, ktorá prebehla pred troma rokmi.
„Signature Shreds“ (3 typy zmesí – čedar, mozzarella a mexický syr) boli navrhnuté tak, aby sa syr lepšie roztopil, pretože kúsky sú širšie.
Chutné inovácie
Sargento pokračuje v inováciách, najmä v oblasti syrov do rýchleho občerstvenia. Gentine tvrdí, že v nasledujúcich rokoch očakáva rast spoločnosti o 5 percent ročne. Sargento sa stáva dlhodobým investorom v syrárskom priemysle po tom, čo v roku 2022 kúpilo jednu z popredných amerických značiek syrov Baker Cheese za neuverejnenú sumu.
Gentine tvrdí, že chce, aby Sargento zostala rodinnou firmou, a to sa vzťahuje aj na rodinné podniky, ktoré nadobúda, ako aj na tisíce zamestnancov.
V roku 2006 si vyše 100 zamestnancov Sargenta rozdelilo jackpot vo výške 206 miliónov dolárov, ktorý vyhrali v lotérii Powerball. Napriek neočakávanej výhre však niekoľko z výhercov pre spoločnosť pracuje aj naďalej.
Približne 110 zamestnancov pracuje v Sargente už viac ako 30 rokov, vrátane zamestnanca, ktorý vo firme pracuje už neuveriteľných 60 rokov.
„Vždy sme sa na podnikanie zameriavali z dlhodobého hľadiska,“ hovorí Gentine, „To nám umožňuje pokračovať v investíciách a v konečnom dôsledku robiť to, čo je správne nielen pre podnik, ale aj pre 2 600 členov rodiny Sargento.“
Autorom tohto článku je Chloe Sorvino z Forbes US.