Jersey Mike’s sa stala jednou z najrýchlejšie rastúcich franšíz v Amerike. Teraz, keď investori pohlcujú konkurenčné reťazce, sa musí jej multimiliardársky zakladateľ rozhodnúť, či si ju nechá alebo predá.
Peter Cancro si vyhrnie rukávy a postaví sa k linke na plnenie sendvičov. 67-ročný majiteľ a CEO spoločnosti Jersey Mike’s skúseným pohybom zápästia prereže čerstvo upečený bochník. Napravo od neho zamestnanec v zástere krája mäso.
Robia sendvič Cancro Special, s vrstvou syra provolone, veľkou kopou pečeného hovädzieho mäsa, pepperoni salámou, zeleným šalátom a paradajkami, doplnený o typický dresing z oleja, octu a oregana. Každý sendvič v Jersey Mike’s je vyrobený týmto spôsobom.
Čerstvý, pred očami zákazníkov, s vysokokvalitným mäsom nakrájaným alebo grilovaným na objednávku. „Chodíte po krajine a nikto iný to nerobí,“ chváli sa Cancro, keď úhľadne balí svoj obed do pergamenu.
Všade ako miestni
Cancro vyrába sendviče v tejto prevádzke v Point Pleasant v Jersey Shore od roku 1971, keď mal 14 rokov. Toto je originálny Jersey Mike’s, schovaný v malej bočnej uličke za nenápadnou hnedou tehlovou fasádou. Obchod, ktorý bol otvorený v roku 1956, je teraz školiacim centrom, kde Cancro a jeho tím učia nových franšízantov, ako kvalitne prevádzkovať svoje prevádzky. Stážisti dokonca absolvujú kurz o histórii New Jersey.
„Ľudia nás vnímajú ako miestnu pobočku. Nepovažujú nás za reťazec,“ hovorí Cancro, ktorý trvá na tom, že jeho prístup je tajnou ingredienciou, ktorá pomohla Jersey Mike’s stať sa jednou z najrýchlejšie rastúcich značiek rýchleho občerstvenia v krajine.
V tomto roku je na ceste k dosiahnutiu takmer 4 miliárd dolárov z 3 000 prevádzok (99 percent z nich sú franšízanti). Vďaka tomu zbohatol aj Cancro. Odhadovaná hodnota majetku jediného majiteľa Jersey Mike’s vrátane hodnoty podniku a jeho podielu na dividendách vyplatených v priebehu rokov je 5,6 miliardy dolárov. To je viac ako má Mark Cuban či Steven Spielberg.
„Značka Jersey Mike’s Petra Cancroa je veľkolepá,“ hovorí konkurenčný sendvičový miliardár, ktorý v roku 2019 predal Inspire Brands, dcérsku spoločnosť súkromnej investičnej spoločnosti Roark Capital, a vtedy tiež odstúpil z funkcie predsedu predstavenstva Jimmy John’s.
Za posledných päť rokov zaznamenal Jersey Mike’s podľa poradenskej firmy pre stravovacie služby Technomic priemerný ročný rast tržieb o 20,2 percenta, pričom tržby vyskočili z 1,3 miliardy dolárov v roku 2019 na 3,3 miliardy dolárov v roku 2023.
Len štyri americké potravinové reťazce rástli rýchlejšie – Cava, Raising Cane’s a dve drive-through kaviarne, Scooter’s a Dutch Bros. Jim Salera, analytik potravín a nápojov z investičnej banky Stephens, hovorí, že Jersey Mike’s a niekoľko ďalších z týchto sietí ťaží z rovnakého trendu: vzostup „cenovo dostupného luxusu“ v rýchlom občerstvení.
„To, čo zákazníci hľadajú, je priesečník kvality a ceny,“ hovorí Salera. Dodáva, že typický zákazník Jersey Mike’s má pravdepodobne vyšší príjem ako tí, ktorí chodia do McDonaldu a Burger Kingu. To je dôvod, prečo si Jersey Mike’s môže účtovať až 19 dolárov za svoje najväčšie sendviče a podľa odhadov Forbesu stále vygeneruje v priemere takmer 160-tisíc dolárov čistého zisku ročne.
Cancro plánuje otvoriť ďalších 5 000 prevádzok v nasledujúcich piatich rokoch a 300 v Kanade v nasledujúcom desaťročí. Cieľom je mať viac ako 10-tisíc obchodov (Subway ich má v USA stále asi dvakrát toľko).
Cancro podporuje expanziu agresívnym reklamným tlakom, pričom za posledné tri roky minul takmer 600 miliónov dolárov na marketing, ako sú televízne spoty s Dannym DeVitom, rodákom z Jersey Shore, ktorý bol prvou celebritou prihovárajúcou sa v mene Jersey Mike’s v roku 2022.
Otázkou je, ako dlho si Jersey Mike’s dokáže udržať pocit lokálneho podniku, keďže sa rozširuje po celej krajine a nepochybne odoláva lákavým ponukám na predaj. Jeho traja najväčší rivali – Subway, Jimmy John’s a Firehouse Subs – sa za posledných päť rokov predali veľkým finančným firmám. Zdá sa, že samotný Cancro sa chystá posunúť ďalej. Presťahoval sa do Miami, ktoré je priaznivé voči daniam, kde trávi šesť mesiacov v roku, keď nenavštevuje franšízantov.
Začiatkom tohto roka sa hovorilo, že spoločnosť Blackstone ponúkla Cancrovi 8 miliárd dolárov za odkúpenie. Cancro popiera, že by sa priblížil k predaju, ale priznáva, že v priebehu rokov hovoril s mnohými ľuďmi.
Rodinný biznis
Napriek svojej veľkosti zostáva firma v mnohých smeroch rodinnou záležitosťou. Pracuje tam Cancrova manželka Tatiana, tri z jeho štyroch detí a 70-ročný brat John. Okrem toho tiež mnoho priateľov a susedov (takmer všetkých 185 ľudí pracujúcich v Manasquan, New Jersey, je z tejto oblasti).
„Bolo to podobné ako dostať sa do mafie,“ vtipkuje Stephen Reid, šéf propagácie Jersey Mike’s a bývalý starosta Point Pleasant Beach, ktorý pracoval v pôvodnej prevádzke a v roku 2019 sa vrátil do práce pre Cancra na plný úväzok.
Bude sa predávať? Pravdepodobne áno, ale nikto nevie kedy. „Keď ho to prestane baviť. Dovtedy sa nezastaví,“ hovorí brat John Cancro.
„Celý život som pracoval na tom, aby som bol presne tam, kde sme práve teraz. Verte či nie, veci začali rásť,“ hovorí Cancro. „Budem tu o 40 rokov? Pravdepodobne nie.“
Cancro je skrz naskrz z Jersey, napriek jeho pravdepodobne daňovo motivovanému presunu na juh. Stále má dom v Spring Lake, asi desať kilometrov od pôvodnej prevádzky v Point Pleasant.
Najmladší z troch detí vyrastal v robotníckom dome v Point Pleasant. Jeho otec bol automechanik a mama sa starala o deti. Bol prezidentom svojej triedy na Point Pleasant High School a defenzívny back rugbyového tímu, bol populárny, atletický a šikovný.
Keď v roku 1975 zamieril do posledného ročníka, naplánoval si pre seba svetlú budúcnosť, ďaleko od New Jersey. Plánoval hrať americký futbal na University of North Carolina v Chapel Hill predtým, ako sa stane právnikom.
Potom však bol na predaj obchod so sendvičmi Mike’s Subs, v ktorom pracoval na čiastočný úväzok od svojich 14 rokov. Cancro hovorí, že jeho mama navrhla, aby ho odkúpili, avšak jeho brat John, ktorý tiež pracoval v Mike’s, si veci pamätá inak. John hovorí, že mu povedal kamarát, že obchod je na predaj a navrhol mu, aby ho kúpil.
„Zasmial som sa a povedal: ,V žiadnom prípade ho nekúpim. Nechcem robiť sendviče do konca života.‘“ V tú noc povedal bratovi o tejto príležitosti. Peter nasledujúci týždeň vynechal školu a zúfalo hľadal niekoho, kto ho finančne podporí.
Po tom, ako oslovil rodinných priateľov, nakoniec presvedčil jedného zo svojich bývalých trénerov, Roda Smitha, viceprezidenta miestnej Ocean County National Bank, aby mu požičal 125-tisíc dolárov s 10-percentným úrokom.
Dokončil posledné štyri mesiace strednej školy a začal pracovať ako maniak, najímal priateľov a rodinu, aby mu pomohli. „Išiel som na slávnostné ukončenie školy a potom pracovať do obchodu,“ hovorí. Čoskoro pôžičku splatil a Mike’s Subs tak predával sendviče v hodnote takmer 1 milión dolárov ročne.
„Už vtedy to bol zázračný syn,“ hovorí John Hughes, rodák z Point Pleasant, ktorý začal pracovať pre Cancra v roku 1984 a teraz dohliada na školenia franšízantov Jersey Mike’s.
Cancro otvoril svoju druhú prevádzku v roku 1980, no po 18 mesiacoch ju predal. V roku 1987 dostal nápad začať franšízu, keď si všimol, koľko ľudí si kupuje jeho sendviče a letí s nimi do Kalifornie alebo dokonca do Londýna.
Vytiahol poznámkový blok a začal premýšľať o nových názvoch pre firmu, ktorá by podporila jej korene v Jersey: New Jersey Mike’s, New Jersey Subs, Jersey Mike’s. Posledný zakrúžkoval.
Väčšina veľkých reťazcov rýchleho občerstvenia funguje na základe franšízového modelu, ktorý im umožňuje rýchlo a lacno expandovať. Miestni operátori platia počiatočný poplatok a veľký licenčný poplatok (pre Jersey Mike’s je to 18 500 dolárov a 6,5 percenta). Na oplátku dostanú osvedčený koncept zarábania peňazí, podporu a školenie, aby uspeli.
„Vtedy sme skutočne začali rásť,“ hovorí Cancro. Jersey Mike’s pridal v nasledujúcich štyroch rokoch asi 30 prevádzok, ktoré sa rozprestierali od Jersey až do Ohia a Tennessee, kde si otvoril obchod jeho švagor.
Krátka recesia a následná úverová kríza v roku 1991 zasiahla spoločnosť Jersey Mike’s, ktorá sa nadmerne zadlžovala na financovaní expanzie. Cancro musel prepustiť všetkých šesť zamestnancov spoločnosti vrátane svojho brata. Zdvojnásobil svoje úsilie a do roku 1994 vytiahol spoločnosť späť a všetkých znovu zamestnal. Do konca dekády sa spoločnosť rozšírila do viac ako 100 lokalít.
Reťazec prekonal do roku 2018 tržby vo výške 1 miliardy dolárov (súhrnný príjem všetkých jeho franšíz a podnikových prevádzok). O dva roky neskôr však prišla pandémia. „Všetci hovorili: ‚Prestaň, nerob nič, drž si hotovosť,‘“ spomína Cancro. Urobil opak. „Som typ človeka, ktorý ide opačným smerom.“
V marci 2020, keď sa väčšina krajiny dostala do karantény, Cancro napísal a hral vo svojej vôbec prvej televíznej reklame. Nebola to typická reklama na rýchle občerstvenie. Cancro v nej poďakoval svojim franšízantom za všetko, čo urobili, aby pomohli nemocniciam a ľuďom v prvej línii. Každej prevádzke tiež povedal, že materská spoločnosť Jersey Mike’s uhradí náklady na darovanie až 1 000 sendvičov nemocniciam, potravinovým bankám a komukoľvek inému v núdzi.
Cancro získal 500 miliónov dolárov v podnikovej sekuritizácii a potom minul viac ako 150 miliónov dolárov na prestavbu 1700 prevádzok Jersey Mike’s počas pandémie. Zvyčajne za takéto vylepšenia platia franšízanti, no v tomto prípade nie.
Minul tiež 40 miliónov dolárov na inováciu aplikácie a webovej stránky spoločnosti. Dokonca si kúpil súkromné lietadlo, aby mohol lietať po krajine a navštevovať obchody v čase, keď sa cestovanie takmer zastavilo.
Dopad všetkých týchto opatrení počas covidu bol ohromujúci: „Tržby vzrástli o 65 percent,“ uvádza a porovnáva systémové 2,2 miliardy dolárov v roku 2021 a 1,3 miliardy dolárov v roku 2019. Priemerný predaj na franšízu sa zvýšil z 850-tisíc dolárov na 1,3 milióna dolárov, čo je viac ako dvojnásobok oproti Subway, podľa magazínu QSR.
Ťažšie než Harvard
Možno, že by spoločnosť Jersey Mike’s rástla rýchlejšie, keby Cancro nebol taký vyberavý v tom, kto môže prevádzkovať jednotlivé prevádzky. Spoločnosť tvrdí, že len asi 1 percento ľudí, ktorí požiadajú o vlastníctvo Jersey Mike´s, je schválené. Ak je to pravda, je ťažšie získať franšízu Jersey Mike’s, než sa dostať na Harvard, ktorého miera prijatia v roku 2024 bola 3,6 percenta.
„Ľudí podrobujeme prísnemu skríningovému procesu,“ vysvetľuje Hughes, vedúci školenia Jersey Mike´s. Cancro hľadá „majiteľov-operátorov“, ktorí sú ochotní zašpiniť si ruky a stotožniť sa s firemnou kultúrou, ktorá zahŕňa zameriavanie sa na komunity a charitu (Cancro sa chváli, že každý franšízant dobrovoľne daruje sendviče v hodnote predaja za celý deň počas každoročného darcovského dňa v spoločnosti).
Napríklad Dalton Stewart sa štyri roky snažil získať prvú franšízu Jersey Mike’s v Texase, no odmietli ho. „Povedali mi: ,Po prvé, nemáš dosť peňazí, po druhé, ešte nie sme pripravení byť v Texase.’“ Nakoniec sa v roku 2001 stretol s Cancrom a presvedčil ho, aby mu dal šancu. V súčasnosti vlastní deväť prevádzok v Texase, v štáte, kde je po Kalifornii a Floride tretí najväčší počet prevádzok Jersey Mike’s. New Jersey je na 5. mieste so 131 prevádzkami.
Dobrý spôsob, ako získať franšízu Jersey Mike’s, je pracovať tam. Cancro doteraz udelil približne 75 franšíz bývalým zamestnancom a manažérom. Dokonca spolupodpisuje nájomné zmluvy týchto prevádzok a požičiava šťastným novým franšízantom peniaze na pokrytie počiatočných nákladov.
„Vieme, že to budú stovky, dúfajme, že tisíce ľudí, ktorí dostanú vlastné obchody,“ hovorí.
Každý nový majiteľ Jersey Mike’s a aspoň jeden z jeho zamestnancov musia absolvovať 360 hodín školenia, celých osem týždňov práce na sendvičovej linke. To zahŕňa päť dní v školiacom stredisku Point Pleasant alebo, ak sú stretnutia príliš veľké, v miestnom hoteli, kde sa dozvedia o „Jersey Pride“. „Hovoríme najmä o Jersey Shore,“ hovorí Hughes a dodáva, že to dá dosť práce upraviť mylné predstavy ľudí o Garden State ako o podpazuší Ameriky, ako ho niektorí nazývajú.
Do detailov naplánované
V každej prevádzke je v zornom poli krájač a gril (na horúce sendviče alebo syrové steaky). Interiéry sú navrhnuté tak, aby evokovali pobrežie, s plážovými nástennými maľbami, surfovými doskami alebo drevenými panelmi na stenách. Dokonca aj veci, ktoré sa nezdajú plánované, sú naplánované – ako napríklad mierne sa meniace porcie mäsa kvôli krájaniu, aby sa vytvoril autentický pocit lahôdok.
Zdá sa, že tento zmysel pre detail funguje. Podľa verejne dostupných dokumentov bolo zatvorených alebo predaných novým vlastníkom len približne 100 prevádzok, čo je 3,5 percenta pobočiek spoločnosti v USA. Pre porovnanie, v Jimmy Johns je to 10,2 percenta. „Cancro nezruší franšízu, kým pre danú osobu neurobíme všetko, čo je v našich silách,“ hovorí COO Mike Manzo, ktorého starší brat hrával s Cancrom na strednej škole americký futbal. To zahŕňa ich odkúpenie alebo nájdenie nového majiteľa.
Napriek tomu, že zamestnanci sú dobre platení – manažéri obchodov vo vlastníctve spoločnosti dostávajú od 125-tisíc do 175-tisíc dolárov a franšízanti sú povzbudzovaní, aby platili rovnako – Jersey Mike’s má mzdové náklady výrazne pod priemerom v odvetví. Je to preto, že mu stačí zamestnávať iba 12 až 15 ľudí v každej prevádzke počas všetkých zmien.
Napríklad McDonald’s zamestnáva približne 20 až 50 zamestnancov na jednom mieste. Podľa Cancra je rozdiel v tom, že využívajú sendvičovú linku. Výsledkom je, že Jersey Mike’s míňa odhadom 25 percenta hrubého predaja na pracovnú silu, čo je menej ako väčšina konkurentov.
Kto preberie sendvičové kráľovstvo?
Ak by Cancra zajtra zrazil autobus, jeho dcéra Caroline Jones (36) by prevzala funkciu CEO. Jones je vydatá za syna Hoyta Jonesa, bývalého šéfa Domino’s Pizza, ktorý je prezidentom Jersey Mike’s. „Od svojich tínedžerských rokov so mnou cestovala po krajine,“ hovorí Cancro.
Povedal, že sa inšpiroval k vypracovaniu plánu nástupníctva po tom, ako sledoval problémy, ktoré mal Subway po smrti jeho spoluzakladateľa Freda DeLucu. DeLuca, ktorý zomrel na leukémiu vo veku 67 rokov v roku 2015, údajne vytvoril niekoľko plánov pre budúcnosť svojej spoločnosti.
Po jeho smrti Subway vstúpil do krízy vedenia a zatvoril približne 7 700 zo svojich takmer 45-tisíc prevádzok po celom svete v dôsledku obáv o kvalitu potravín a zatknutia hovorcu spoločnosti Jareda Fogleho pre obvinenia z prechovávania detskej pornografie.
Hoci Cancro tvrdí, že nemá časový plán, vie, že teraz by bol rozumný čas na predaj. Jersey Mike’s je známejší a populárnejší ako kedykoľvek predtým. Reštauračné reťazce menia majiteľa za neskutočne vysoké ceny.
Subway, najzreteľnejší konkurent Jersey Mike’s, kúpil Roark začiatkom tohto roka za viac ako 9 miliárd dolárov.
„Sledovali sme predaj Popeyes za 1,8 miliardy dolárov,“ hovorí Cancro. „Sledovali sme predaj Panera Bread spoločnosti JAB (za 7,5 miliardy dolárov]). Potom sa Dunkin predal za 12 miliárd dolárov alebo tak podobne. (Skutočná suma bola 11,3 miliardy dolárov.) Je to zaujímavý čas, zaujímavé násobky.“
Ak Jersey Mike’s zmení majiteľa, je tu otázka, ako by elegantná manhattanská finančná firma ako Blackstone mohla zachovať jeho korene v Jersey. Cancro uvádza ako dobrý príklad spoločnosť Domino’s Pizza. Jej zakladateľ Tom Monaghan predal svoj viac ako 90-percentný podiel v Domino’s spoločnosti Bain Capital v roku 1998 za takmer 1 miliardu dolárov a tejto značke sa darí, hovorí Cancro. „Ľudia neustále predávajú a ide to dobre.“
Zabezpečený
Rozhodne sa zdá, že sa pripravuje na život po sendvičoch. V roku 2021 spolu s Tatianou, jeho druhou manželkou, minuli takmer 40 miliónov dolárov na kúpu domu s rozlohou 1390 štvorcových metrov a 19 spálňami na okraji ostrova Indian Creek, elitnej miamskej enklávy, kde medzi jeho susedov patria Jeff Bezos, Tom Brady a manželia Jared Kushner a Ivanka Trump.
Pár teraz vlastní najmenej štyri domy v Miami, New Yorku a New Jersey. Okrem toho podľa výpočtov Forbesu získal za posledné štyri roky okolo 600 miliónov dolárov na dividendách pred zdanením. Cancro je otvorený myšlienke kúpy športového tímu, tak ako to urobil jeho kamarát Monaghan s tímom Detroit Tigers.
Najprv by však musel prestať neustále myslieť na Jersey Mike’s. „Sme hlavným sponzorom NHL. Keď sledujem zápasy, nesledujem hokej. Hľadám naše logo na ľade,“ hovorí Cancro. Pokiaľ teda ide o jeho prípadný odchod, zaujíma tvrdý postoj: „Keď som preč, som preč.“
Článok vyšiel na Forbes.com. Autorkou je redaktorka Jemima McEvoy.