26. novembra 2018

Myslíte si, že vám ide manažovanie ľudí? Väčšina manažérov sa po položení tejto otázky pochváli svojimi takmer hviezdnymi schopnosťami.  

Napriek tomu však výskum preukázal úplný opak. Štúdia spoločnosti Gallup, ktorej sa zúčastnilo 7272 Američanov odhalila, že 50% týchto ľudí zo zamestnania odišlo práve kvôli tomu, aby sa od svojho manažéra dostali čo najďalej. Plus sa chceli v určitom bode svojej kariéry jednoducho pohnúť ďalej.

Poraďte si s kancelárskymi klebetami. Vyskúšajte týchto 5 tipov

Okrem toho slabé zručnosti v oblasti riadenia zamestnancov negatívne ovplyvňujú ich šťastie a produktivitu.  Chcete teda zistiť, akí dobrí manažéri z vás sú? Tak sa poďte pozrieť na to, na koľko z pätice nasledujúcich otázok môžete odpovedať „áno“.

Určili a vysvetlili ste jasným spôsobom víziu a stratégiu vašej skupine, oddeleniu alebo spoločnosti?

Pod touto otázkou si nepredstavujte emaily s prezentáciami z PowerPointu, ktoré ste rozoslali svojmu tímu, a obsahovali slová ako vízia, poslanie alebo hodnoty. V skutočnosti ide o to, či ste ľudí požiadali, aby s vami spolupracovali. Spolu totiž môžete definovať stratégie a kľúčové iniciatívy, ktoré by ste ako skupina mali dosiahnuť.  Čím viac svojich zamestnancov na strategických stretnutiach zapojíte, tým viac budú chcieť celej skupine alebo spoločnosti pomôcť uspieť.

Spolupracovali ste s každým jedným zamestnancom, aby ste mu pomohli pochopiť jeho úlohu?

Podľa prieskumu od Robert Half Management Resources, 53% zamestnancov nedokáže pochopiť prepojenie ich každodenných povinností s tým, ako vlastne ovplyvňujú finančné záležitosti spoločnosti.

Chcete byť v pracovnom kolektíve obľúbenejší? Vyskúšajte týchto 5 rád

Na to, aby ste na túto otázku mohli odpovedať kladne, musíte pracovať s každým jedným zamestnancom. Pomôžete tak členom svojho tímu vytvoriť si ciele, ktorými by dokázali prispievať svojím dielom k celkovej stratégii oddelenia alebo celej spoločnosti.

Stretávate sa pravidelne s jednotlivými zamestnancami, aby ste sa s nimi diskutovali o tom, ako napredujú?

Byť dobrým manažérom zároveň znamená byť dobrým učiteľom, koučom a mentorom. A teda nestačí, aby ste sa so svojimi zamestnancami stretli raz ročne a pri tejto príležitosti im poskytli spätnú väzbu. Mali by ste sa s nimi stretávať pravidelne a dovoliť, aby komunikácia prebiehala na oboch stranách. Poskytujte im spätnú väzbu častejšie, ak si to zaslúžia, tak ich pochváľte, a hlavne sa neobávajte viesť aj rozhovory o ťažkých a zložitých témach.

Pomáhate zamestnancom uspieť tým, že im dávate síce náročnú no zmysluplnú prácu?

Ľudia chcú uspieť a chcú sa neustále niečo nové učiť. Ak teda svojim zamestnancom neposkytnete možnosti, vďaka ktorým by mohli rásť, tak vás nebudú vnímať ako dobrého lídra.

Dokážete naozaj spoznať kus dobre odvedenej práce?

Neznamená to, že by ste mali frázu „skvelá práca“ vyťahovať pri každej jednej príležitosti. A dvojzmyselné komplimenty sa už vôbec nepočítajú. Rozpoznať, kedy člen vášho tímu odviedol kus dobrej práce znamená, že mu ju uznáte a odmeníte ho. Takýmto spôsobom budú chcieť vaši zamestnanci napredovať a ostanú motivovaní.

Hovorí sa, že ľudia s prácou nekončia pre spoločnosť ale pre zlého manažéra. Nedovoľte, aby boli vaše slabé manažérske schopnosti dôvodom, pre ktorý zamestnanci opúšťajú váš tím.

Hlavné foto: Unsplash/ Rawpixel

Prispievateľka Lisa Quast píše pre Forbes.com o práci a kariére.